logo

Acţiuni de fortificare a mecanismului de protecţie a mărcilor comerciale


https://www.ipn.md/ro/actiuni-de-fortificare-a-mecanismului-de-protectie-a-marcilor-comerciale-7966_985767.html

Ministerul Economiei urmează, până pe 20 octombrie, să identifice toate situaţiile conflictuale existente în lista cu cele peste 3 mii de mărci comerciale cu denumiri geografice sau de origine controlată înregistrate în UE. Specialiştii trebuie să verifice dacă există mărci cu aceleaşi denumiri geografice sau de origine controlată, dacă există denumiri asemănătoare sau alte coincidenţe, a precizat viceministrul economiei, Octavian Calmîc. Lista respectivă este publicată pe site-ul AGEPI, transmite Info-Prim Neo. Viceministrul a reamintit că asigurarea unui mecanism eficient de protejare a proprietăţii intelectuale, în special a mărcilor comerciale cu denumiri geografice şi de origine, este o condiţie pentru începerea negocierilor cu UE privind Acordul de liber schimb. Ministerul Economiei, în ultima jumătate de an, a atras atenţia producătorilor care au mărci comerciale cu denumiri geografice sau de origine controlată să le înregistreze la AGEPI, pentru a evita probleme la exportul producţiei pe piaţa ţărilor UE. În cadrul Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare a fost format un grup de lucru care oferă consultaţii producătorilor la pregătirea documentelor necesare. Ministrul agriculturii, Valeriu Cosarciuc, a menţionat la o conferinţă că producătorii urmează să elaboreze un caiet de sarcini, pe care mai apoi să-l implementeze în procesul de producere. „La vinurile cu denumire geografică în acest caiet de sarcini este prezentată aria de producere, adică zona unde se cultivă strugurii, calităţile vinului, prin ce se deosebeşte de vinurile produse în alte zone. De exemplu, dacă vinul poartă denumirea geografică Cahul, la producerea acestuia nu pot fi utilizaţi struguri cultivaţi în centrul sau nordul republici. Sunt şi alţi parametri stabiliţi în legislaţia UE la înregistrarea mărcilor comerciale cu denumiri geografice şi de origine” , a menţionat ministrul. Potrivit lui Valeriu Cosarciuc, Moldova are un mare potenţial în ceea ce priveşte producerea vinurilor cu denumiri geografice sau de origine controlată, dar şi a altor produse. „Important este ca producătorii să înţeleagă că mărcile comerciale se vând la un preţ mult mai bun pe pieţele UE, aceste produse sunt preferate de consumatori. Sperăm în curând să avem înregistrate primele mărci comerciale cu denumiri geografice şi de origine controlată”, a adăugat ministrul. Simion Leviţchi, directorul Departamentului mărci, modele şi desene industriale AGEPI, a spus că procedura de înregistrare a produselor cu denumiri geografice şi de origine nu este complicată, iar costurile sunt rezonabile. Pentru depunerea cererii de înregistrare tariful este de 20 euro, pentru examinarea acesteia – 100 euro şi pentru obţinerea certificatului încă 125 euro. Pot fi înregistrate atât mărci comerciale cu denumiri de origine din Republica Moldova, cât şi din alte ţări. Producătorii moldoveni, dacă reprezintă sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii, beneficiază de reduceri. Înregistrarea mărcilor comerciale cu denumiri geografice şi de origine este valabilă pe o perioadă de 10 ani.