logo

Acceptarea copiilor cu dizabilităţi trebuie să fie cultivată de la grădiniţă


https://www.ipn.md/ro/acceptarea-copiilor-cu-dizabilitati-trebuie-sa-fie-cultivata-de-la-gradinita-7967_1008084.html

Instituţiile de învăţământ general din Republica Moldova trebuie să fie adaptate la cerinţele copiilor cu nevoi speciale şi nu invers. Totodată, educaţia incluzivă şi acceptarea persoanelor cu nevoi speciale trebuie să fie formată încă de la grădiniţă. De această părere au fost invitaţii emisiunii „Bună seara” de la postul public de televiziune Moldova 1, notează IPN.

Viceministrul educaţiei, Liliana Nicolăescu-Onofrei, a menţionat că bugetul pentru anul 2014 încă nu a fost aprobat, dar se preconizează să fie alocate surse financiare suplimentare pentru instituţiile de învăţământ care pregătesc viitorii specialişti în domeniul educaţiei incluzive. Ministerul Educaţiei a elaborat un nou obiect de studiu pentru instituţiile de formare a cadrelor didactice care presupune însuşirea abilităţilor de asistenţă psihopedagocică. Viitorii dascăli vor fi instruiţi să elaboreze grilă de studiu individuală pentru cerinţele fiecărui copil în parte, iar acest lucru va fi de folos nu doar pentru copiii cu cerinţe speciale.

Managerul proiectului „Parteneriatul global pentru educaţie”, Lia Sclifos, a spus că deseori copii cu nevoi speciale sunt marginalizaţi în instituţiile de învăţământ general, iar acest lucru se întâmplă de aceea că ei nu au fost la o grădiniţă incluzivă. Problemele copiilor cu nevoi speciale ar putea fi rezolvate dacă aceşti copii ar fi fost obişnuiţi de mici să comunice şi să se adapteze mediului de care aparţin. Cultura incluzivă trebuie să fie dezvoltată din grădiniţă.

Coordonatorul de programe în educaţie în cadrul UNICEF Moldova, Ludmila Lefter, a subliniat că atitudinea societăţii faţă de copiii cu nevoi speciale trebuie să fie schimbată. Toate instituţiile speciale în care sunt închişi copii cu dizabilităţi ar putea dispărea într-o singură noapte, dacă ar exista o astfel de decizie la nivel de stat. Aceasta a adăugat că societatea trebuie să fie deschisă să primească în jurul său copii cu nevoi speciale, iar părinţii trebuie să ceară de la instituţiile de învăţământ să accepte aceşti copii la studii şi să nu îngrădească acest drept universal.