Demontarea panourilor publicitare de pe străzile din Chişinău ar putea prejudicia bugetul municipal cu circa 26 de milioane de lei. De această părere sunt operatorii de publicitate, membrii Asociaţiei Agenţiilor de Publicitate (AAPM), care sunt nemulţumiţi de recenta decizie a primarului de a demonta panourile de pe mai multe străzi. Vicedirectorul unei companii de publicitate, Iurie Caluja, a menţionat, în cadrul unei conferinţe de presă la IPN, că până a demonta panourile, autorităţile publice locale trebuie să ia în calcul consecinţele care pot surveni ca urmare acestei acţiuni.
Iurie Caluja a menţionat că vânzările în domeniul panotajului publicitar stradal constituie anual circa 100 de milioane de lei. „După estimările noastre, volumul pieţei publicităţii stradale este de peste 100 de milioane de lei. Din aceste 100 de milioane, peste 26 de milioane sunt achitate nemijlocit în bugetul municipal sub formă de impozit pe publicitate. Calculele elementare arată că 16-17 milioane este plata directă sub formă de TVA”, a menţionat Iurie Caluja.
Totodată, potrivit datelor prezentate de membrii AAPM, alte şapte milioane de lei se achită sub formă de impozit pe venit. În plus, firmele ce produc bannere sau se ocupă de tipar şi imprimare au vânzări anuale de circa 12 milioane de lei, astfel, la bugetul de stat achită TVA şi impozit pe venit în valoare de alte cinci milioane de lei. „Eu cred că de la început trebuie de gândit la urmări. Mă îndoiesc că domnul Chirtoacă va putea suplini 55-60 de milioane de lei în bugetul municipal şi cel de stat într-o perioadă destul de scurtă de timp”, a afirmat Iurie Caluja.
Vicepreşedintele AAPM, Victoria Barbă, a menţionat că piaţa publicităţii este singura piaţă care până acum nu a fost politizată. „Nu este politizată, deoarece nu este un monopol. În cazul unor alegeri, sursa dată fiind politizată şi fiind în mâinile unor persoane care au un interes politic, ar putea influenţa electoratul în mod foarte direct. Este unica sursă nepolitizată la moment”, a menţionat Victoria Barbă.
Potrivit ei, deşi decizia primarului Dorin Chirtoacă privind demontarea panourilor publicitare trebuia să fie implementată începând cu data de 1 iunie curent, dar solicitările privind demontarea lor au parvenit deja.
Datele AAPM arată că în prezent pe piaţa publicitară activează în total 157 de agenţi economici care se ocupă cu tiparul şi afişajul publicităţii stradale. Suma estimativă a investiţiilor agenţiilor de publicitate stradală este de circa 12 milioane de euro, ceea ce este echivalentul a circa 240 de milioane de lei.