logo

4 partide au făcut activități ce pot fi calificate drept desemnare înainte de termen a candidaților


https://www.ipn.md/ro/4-partide-au-facut-activitati-ce-pot-fi-calificate-8008_1075778.html

Patru partide politice au realizat activități ce pot fi calificate drept desemnare înainte de termen a candidaților, constată primul raport al Misiunii de observare a alegerilor prezidenţiale prezentat de Promo-LEX. Este vorba despre Partidul „Platforma Demnitate şi Adevăr”, Partidul Acţiune şi Solidaritate, Partidul Unitate Naţională și Mişcarea Politică Unirea.

Într-o conferință de prezentare, directorul de program Promo-LEX, Pavel Postica, a spus că anunţurile în care erau prezentaţi candidaţii pentru alegerile prezidenţiale vin înainte de termenul stabilit de lege. Raportat la cazurile din scrutinele anterioare, partidele riscă ca organele electorale să refuze înregistrarea candidaţilor din cauza acestor abateri procesuale.

Cu referinţă la PRO Moldova, Partidul Nostru, PAS, PUN, MPU – au fost raportate campanii politice cu potențial impact electoral. Iar în cazul actualului președinte și a două partide – Partidul Socialiştilor din Republica Moldova și Partidul Politic Șor – au fost observate activități care pot fi apreciate drept asumarea meritelor pentru activități efectuate pe bani publici.

Observatorii Promo-LEX au constatat că numărul alegătorilor în baza datelor din Registrul de Stat al Alegătorilor continuă să crească, însă într-un ritm mai temperat, comparativ cu anii precedenți. La 1 august 2020, s-au înregistrat 3 286 304 cetățeni cu drept de vot, cu 410 mai mult comparativ cu aceeași perioadă a anului 2019. Bugetul planificat pentru acest scrutin este de cca 167 de milioane de lei
.

În cadrul alegerilor pentru funcția de președinte al Republicii Moldova, 42 de observatori vor monitoriza alegerile pe termen lung, iar 608 de observatori vor fi pe termen scurt, de la deschiderea secției de votare până la totalizarea numărării voturilor.

Asociația Promo-LEX va desfășura și o campanie de informare, educație electorală și mobilizare apolitică a cetățenilor Republicii Moldova cu drept de vot. Aceasta va include 25 de dezbateri TV și radio; crearea și diseminarea a unui spot video; campanie de informare și mobilizare apolitică online, precum și oferire de granturi pentru proiecte de promovare a participării la vot.