logo

4 din 23 de concurenţi electorali au fost mediatizaţi în manieră neutră pe online, API


https://www.ipn.md/ro/4-din-23-de-concurenti-electorali-au-fost-mediatizati-8011_1082825.html

În perioada 21-30 iunie, doar patru din 23 de concurenţi electorali au fost mediatizaţi exclusiv în manieră neutră de către presa online. PAS este concurentul cel mai des defavorizat, în 142 de cazuri, numărul depăşind cazurile în care concurentul e prezentat în context neutru. Respectiv, 131 de prezentări. Următorul clasat după numărul de prezentări defavorizante e BeCS, cu 95 de apariţii în context negativ. AUR e al treilea, cu 43 de apariţii favorizante, 18 defavorizante şi 97 neutre. Așa arată ce-a de-a treia monitorizare a 10 portaluri online, realizată de Asociația Presei Independente (API) în cadrul Coaliției Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte.

La o conferință de presă la IPN, Petru Macovei, director executiv al API, a menționat că cele 10 instituţii media online au publicat împreună 883 de materiale care au abordat direct sau indirect tematica electorală. Majoritatea produselor monitorizate au fost ştiri – 817. Cele mai multe materiale au fost publicate de portalul Realitatea.md –132. Cele mai puţine a publicat Gagauzinfo.md –10 materiale. După temele abordate, domeniul politic rămâne cel mai des exploatat. Procesul electoral este pe locul 2, de peste trei ori mai rar abordat. Şi mai rar au fost publicate materiale care au vizat în context electoral relaţiile externe, situaţia economică sau cea din domeniul luptei cu corupţia şi crimele.

Petru Macovei a remarcat că toţi cei 23 de concurenţi au fost vizaţi în materiale. Pe perioada monitorizării, cele 10 portaluri au avut 42 de categorii diferite de protagonişti. Cel mai des vizat a fost PAS, pe locul doi fiind Partidul Socialiştilor şi pe locul 3 – AUR. „Pe locul 4 e BeCS, iar cumulând datele PSRM şi BeCS, constatăm că, de fapt, pe prima poziţie au fost totuşi reprezentanţii socialiştilor şi comuniştilor, al blocului comun pe care aceste formaţiuni politice l-au creat”, a subliniat expertul media.

După sursele de informare, PSRM a fost cel mai des citat – de 156 de ori. Acesta este urmat de alte surse media, 136 de ori, şi reprezentanţii formaţiunii AUR, la care s-a făcut trimitere de 99 de ori. „AUR apare în top şi ca protagonişti, şi ca surse. Despre ei se scriu ştiri, se fac materiale şi ei sunt destul de des citaţi de către cele 10 portaluri monitorizate”, a observat Petru Macovei. După repartizarea pe gen a surselor citate, 51% au fost bărbaţi, nici 10% femei şi, în rest, genul sursei nu a fost specificat.

Cele 10 portaluri monitorizate sunt: Actualitati.md, Agora.md, Gagauzinfo.md, Kp.md, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Timpul.md şi Unimedia.info. Experţii media au analizat comportamentul editorial a acestor portaluri, monitorizând întreg conţinutul editorial, cu excepţia publicităţii marcate corespunzător. „Am avut şi în perioadele precedente, şi acum, publicitate care nu e marcată corespunzător şi noi o monitorizăm ca fiind produs editorial propriu acestor portaluri”, a precizat Petru Macovei.