logo

36 de ONG-uri fac apel la transparenţă în activitatea Parlamentului


https://www.ipn.md/ro/36-de-ong-uri-fac-apel-la-transparenta-in-activitatea-7967_994908.html

36 de organizaţii au semnat un apel pentru asigurarea transparenţei şi informării publice despre activitatea Parlamentului. Acestea constată că, în pofida dinamicii pozitive, Parlamentul continuă să rămână restanţier în asigurarea transparenţei procesului decizional şi a informării publice despre activitatea sa cotidiană, transmite Info-Prim Neo. Potrivit semnatarilor apelului, asigurarea informării publice şi a transparenţei în activitate constituie o obligaţie a aleşilor faţă de alegători şi o modalitate de sporire a nivelului încrederii publice în instituţia Parlamentului. Or, în ultima perioadă, conform sondajelor de opinie, nivelul încrederii a atins cele mai joase cote din ultimii zece ani – circa 13,6% în noiembrie 2011, conform datelor Barometrului Opiniei Publice. Organizaţiile semnatare salută evoluţiile pozitive pe care Parlamentul şi secretariatul acestuia le-au înregistrat în anul 2011. Totuşi, consideră regretabil faptul că pe pagina web a Parlamentului nu sunt plasate anumite reguli şi proceduri, decizii, stenogramele şedinţelor, declaraţii de venit, averi şi interese ale unor deputaţi şi funcţionari ai secretariatului Parlamentului. De asemenea, informaţia despre voturile exprimate de deputaţi, intervenţiile legislative şi de control ale acestora nu este sistematizată şi oferită public. Rapoartele în domeniu au caracter sumar şi se realizează doar prin eforturile organizaţiilor societăţii civile. Organizaţiile semnatare solicită Parlamentului să asigure publicarea pe pagina sa oficială de internet (www.parlament.md), începând cu 1 februarie 2012, procesele-verbale ale şedinţelor publice ale Biroului permanent al Parlamentului, ale comisiilor parlamentare permanente, speciale şi de anchetă. Este solicitată şi înregistrarea audio a şedinţelor Parlamentului şi plasarea tuturor stenogramelor existente ale şedinţelor plenare, începând cu anul 1990, precum şi regulile şi procedurile de organizare şi desfăşurare a consultărilor publice de către comisiile parlamentare, anunţurile privind organizarea şedinţelor publice. De asemenea – toate declaraţiile de venituri, averi şi declaraţiile de interese ale deputaţilor şi funcţionarilor secretariatului Parlamentului, începând cu 2009. CV-urile şi datele de contact ale tuturor deputaţilor în Parlament. ONG-urile menţionează că informaţiile menţionate nu au caracter secret, iar publicarea acestora nu presupune costuri suplimentare din moment ce există deja în format electronic în arhivele Parlamentului. În schimb, publicarea lor din oficiu va constitui o dovadă în plus că Parlamentul respectă drepturile alegătorilor şi ale oricărui cetăţean.