logo

10 instituții de învățământ din capitală ar putea primi câte o tablă interactivă


https://www.ipn.md/ro/10-institutii-de-invatamant-din-capitala-ar-putea-primi-cate-7967_996906.html

10 instituții de învățământ din capitală ar putea primi câte o tablă interactivă în cadrul proiectului mondial „Prima mea tablă Interactivă Ceramică Eno”, coordonat în Republica Moldova de Universitatea de Stat (USM) şi Centrul de Excelenţă pentru Educaţie Modernă, transmite Info-Prim Neo. Potențialii deținători de table interactive sunt liceele: „Gaudeamus”, „Iulia Hașdeu”, „Dimitrie Cantemir”, „Gheorghe Asachi”, „Alexandru Ioan Cuza”, „Matei Basarab”, „Ștefan cel Mare”, „Nicolae Milescu Spătaru”, „Vasile Lupu” și „Dante Alighieri”. Acestea au fost selectate de către membrii Centrului de Excelență pentru Educație Modernă după mai multe criterii. Proiectul prevede ca tablele să fie distribuite gratuit, printr-o donație. Organizatorii mondiali solicită totuși ca 10% din costul tablelor să fie acoperite de instituțiile participante. „Este vorba despre un proiect mondial în care Moldova a fost acceptată pe ultima sută de metri. Doar drumul pentru a aduce astfel de tablă în Republica Moldova costă peste 1000 de euro. În cazul acesta este vorba de o oportunitate care li s-a oferit instituţiilor de învăţământ şi depinde de receptivitatea şi de documentarea fiecărea. Aceste şcoli vor rămâne în program pentru toată viaţa, iar termenul de garanţie a utilajului este nelimitat”, a declarat pentru Info-Prim Neo directorul Centrului de Excelenţă pentru Educaţie Modernă, Igor Eftodiev. Tabla interactivă este un dispozitiv construit din oţel ceramic, care conţine diverse softuri educaţionale, hărţi şi ilustraţii tridimensionale şi grafice. Acestea oferă posibilitatea de a combina simplitatea cu interactivitatea. Programul se instalează în câteva minute. Tabla are în completul adițional piese-magneţi, markere multimedia şi altele. Fiecare tablă interactivă permite până la trei utilizatori simultan datorită unui sistem software educaţional inclus şi unei benzi magnetice mobile. Dispozitivul este dotat cu bluetooth Stylus, receptor Bluetooth pentru Windows sau Macintosh. „Copiilor le place utilizarea diverselor mijloace electronice în procesul de predare a orelor şi acest lucru face că să le crească motivaţia pentru studiere. Important este ca profesorii să fie instruiţi, astfel încât aceste table să fie într-adevăr un element de studio şi nu unul de joacă. ”, a declarat psihologul Nadejda Juracovschi, solicitată de Info-Prim Neo. Potrivit psihologului, trecerea de la joacă la studii este pentru copiii claselor mici o etapă foarte stresantă, iar aceste table pot oferi o trecere mai lentă şi mai puţin stresantă. Specialistul recomandă profesorilor să facă demonstraţii copiilor la capitolul utilizării internetului în scopuri educaţionale, pentru că de multe ori aceştia folosesc calculatoarele doar pentru divertisment. Solicitată de Info-Prim Neo, Svetlana Ostrofeţ, medic oftalmolog, atenţionează profesorii să nu permită elevilor urmărirea lecţiei multimedia la o distanţă mai mică de 3 metri, pentru că ecranele digitale afectează văzul, mai ales la copii. Medicul propune pauze la fiecare 45 de minute, în cazul în care este planificată o perioadă mai mare de lucru. Copilului i se permite nu mai mult de 50 de minute să stea în faţa unui calculator de masă, pentru că distanţa dintre ochi şi monitor este cu mult mai mică comparativ cu cea din sălile de clasă, dotate cu table interactive. În proiectul mondial sunt înscrise 1060 de cereri. După ce vor fi analizate toate, organizatorii mondiali vor da un răspuns.