Femeile din Republica Moldova conduc 27% din afacerile de pe teritoriul ţării, iar majoritatea - 85% sunt în mediul urban, dintre care 60% în capitală. Numărul femeilor implicate în activităţi antreprenoriale este totuşi mic, chiar dacă e mai mare ca în unele ţări europene. Statul ar trebui să implementeze o strategie de susţinere şi promovarea a activităţii antreprenoriale feminine, constată autorii unui studiu al patronatelor de evaluare a mediului de afaceri feminin, transmite IPN.
Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei, Valentina Buliga, a menţionat, la prezentarea studiului, că în ţările unde femeile antreprenor sunt pe picior de egalitate cu bărbaţii Produsul Intern Brut este mai mare cu 15%. „Trebuie să creăm un mediu de afaceri favorabil pentru dezvoltarea antreprenorialului feminin, să creăm un cadru legal eficient şi să încurajăm aceste distinse doamne”, a remarcat Valentina Buliga.
Autoarea studiului, Iulia Drumea, coordonator de proiect al Confederaţiei Naţionale a Patronatului, a spus că lipsa unui sistem de instruire în activitatea antreprenorială este un impediment major pentru promovarea activităţii antreprenoriale feminine. Autorităţile ar trebui să organizeze campanii de informare despre cum să iniţiezi o afacere, emisiuni televizate cu femei de afaceri de succes, deoarece astfel femeile vor avea un exemplu de urmat. De asemenea, e nevoie de o instituţie care ar asigura egalitatea dintre femei şi bărbaţi, a mai spus Iulia Drumea.
Directorul executiv al asociaţiei patronale „Camera de Comerţ Americană din Moldova”, Mila Malairău, a spus că, în susţinerea femeilor antreprenoare, statul ar trebui să deschidă creşe pentru copiii de vârstă fragedă sau să le ofere îndemnizaţii care le-ar permite să-şi angajeze o bonă. „Femeia, când naşte un copil, practic, renunţă la carieră. Este foarte greu să revină apoi”, a menţionat aceasta.
Directorul Organizaţiei pentru dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, Iulia Iabanji, crede că ar fi oportun ca în documentele strategice ale statului să se atragă atenţia asupra participării active a femeilor în viaţa publică. Ea a mai spus că discrepanţa dintre activitatea femeilor la sat şi oraş rămâne mare, de aceea este important să fie susţinute mai ales femeile din mediul rural.
Studiul a fost realizat de Confederaţia Naţională a Patronatului, cu scopul de a semnala problemele cu care se confruntă femeile din mediul de afaceri.