Codul Electoral și modificarea sistemului electoral pune în dificultate partidele mici, partidele extraparlamentare și cele de opoziție, fiindcă lasă loc partidelor de la guvernare să folosească resursele administrative la nivel local și central în favoarea lor. De această părere este secretarul Coaliției Civice pentru Alegeri Libere și Corecte, Polina Panainte, transmite IPN.
Într-un interviu pentru Radio Europa Liberă, Polina Panainte a declarat că în prezent cuantumul donațiilor care pot fi făcute partidelor politice este unul foarte mare. Ar fi cam 300 de mii de lei din partea persoanelor fizice. Și se întâmplă adesea ca partidele să înregistreze în rândul donatorilor persoane care fac asemenea donații. În Republica Moldova partidele politice sunt în mare parte finanțate de un grup restrâns de persoane sau de un grup restrâns de comunități de business.
„Și noi avem acces doar la informații despre numele persoanelor care fac această donație, dar nu și funcția sau ocupația pe care o au ele și, respectiv, nu putem judeca, nu putem ști sigur dacă aceste persoane într-adevăr își permit să facă donații care aparent ar depăși venitul mediu lunar al unei persoane din Republica Moldova. Deci, solicitarea noastră a fost de mai multe ori ca să fie dezvăluită și ocupația acestor persoane care fac donații partidelor politice în vederea eliminării riscului fraudării acestor donații, fiindcă este o practică destul de răspândită ca persoane întâmplătoare să se regăsească în rândurile donatorilor partidelor politice și aceștia sunt și pensionari, și profesori sau medici, care nu au capacitatea să doneze sume atât de mari”, a notat Polina Panainte. În opinia sa, astfel, probabil, se legalizează bani care provin din alte surse.
Secretara Coaliției Civice pentru Alegeri Libere și Corecte consideră că o soluție ar fi introducerea obligației ca aceste donații să se facă doar prin intermediul transferurilor bancare, prin card. Transferurile prin intermediul virajelor bancare ar introduce mai multă transparență și ar fi mai complicat de falsificat, dar nu imposibil de falsificat. Pur și simplu, ar da mai multe bătăi de cap partidelor politice care apelează la scheme pentru a truca aceste donații. O soluție ar fi să dispună de mai mult personal Comisia Electorală Centrală, personal bine instruit în auditul financiar al partidelor politice. Acesta ar urma să monitorizeze foarte atent cine sunt aceste persoane care fac donații partidelor politice, dacă ele își permit să facă asemenea donații, dar și să se refere aceste monitorizări nu doar la campania electorală, dar și la perioadele dintre campanii, atunci când partidele politice tot nu se odihnesc, dar colectează resurse financiare și se pregătesc de următoarele alegeri.
Cât ține de finanțarea campaniilor electorale de către cetățenii din diasporă, Polina Panainte crede că este inechitabil faptul că aceștia nu o pot face, conform legislației electorale. „Deci, noul sistem electoral, sistemul mixt prevede ca cetățenii din diasporă să poată fi reprezentați în Parlamentul Republicii Moldova, ei pot să-și aleagă deputații lor, dar Codul Electoral nu prevede instrumente ca aceștia să poată desfășura o campanie electorală. Conform Codului Electoral, persoanele care nu sunt rezidente ale Republicii Moldova nu pot să contribuie financiar la campaniile electorale. Respectiv, un candidat din diasporă, dacă vrea să participe în calitate de candidat la parlamentare, el nu-și poate finanța campania electorală și nici nu poate face apel la concetățenii noștri din diasporă, prieteni, colegi de-ai lui să-l susțină, fiindcă contravine legii. De asemenea, cetățenii noștri din diasporă nu pot contribui financiar nici în campania electorală a partidelor politice din Republica Moldova aici pe loc, chiar dacă ei sunt invitați în ziua alegerilor să voteze pentru un oarecare partid politic”, notează Polina Panainte.
Cât ține de o eventuală modificare a legislației electorale prin care să fie eliminată această restricție, Polina Panainte consideră că acest lucru nu este posibil, în condițiile în care există recomandarea că ajustări la Codul Electoral să nu fie făcute cu un an înainte de scrutinul electoral, iar data alegerilor a fost stabilită în februarie. Chiar și așa, spune Polina Panainte, în Republica Moldova s-a demonstrat că multe lucruri pot fi făcute chiar dacă contravin legii sau contravin bunelor practici și această ajustare sau modificare de Cod Electoral ar fi una benefică și posibilă, însă puțin probabil că cineva o să aibă interes să facă acest lucru.