Structura şi personalul APL contravin principiilor autonomiei locale, studiu

Restructurarea permanentă a administraţiei publice locale (APL) din ultimele decenii are repercusiuni grave asupra bunei funcţionări a acesteia. Structura actuală a APL şi statele de personal nu corespund multiplelor competenţe ale guvernării locale, iar autorităţile publice centrale stabilesc noi atribuţii, fără a ţine cont de capacitatea APL şi fără a prevedea vreo acoperire financiară. Acestea sunt concluzii ale studiului „Organizarea şi funcţionarea APL în R. Moldova: structura, competenţe şi resurse”, elaborat de Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul” şi prezentat la 27 octombrie. „Rolul APL este denaturat, ele fiind de fapt nişte reprezentante ale Guvernului în teritoriu, funcţia de bază fiind distribuirea mijloacelor financiare transferate de la bugetul central sau raional în scopul asigurării funcţionării unor instituţii publice de interes naţional, în special, din domeniul educaţiei. Această stare de lucruri nu poate fi calificată altfel decât contrară sensului şi prevederilor Cartei Europene a Autonomiei Locale, asumate de R. Moldova, care prevede expres necesitatea corelării între responsabilităţile legale şi capacităţile funcţionale şi financiare ale autorităţilor locale”, subliniază Viorel Furdui, expert juridic la IDIS „Viitorul”, coautorul studiului. O bună parte a prevederile legale creează confuzie în ceea ce priveşte competenţele APL, nefăcându-se o delimitare clară şi expresă între nivelul I şi II, autorităţi deliberative sau executive, remarcă Andrian Chivriga, expert asociat IDIS, coautor al studiului. Expertul a menţionat că această confuzie se referă la domenii precum educaţie, protecţie socială, sănătate, administrarea patrimoniului local. Referitor la sistemul actual de finanţe publice locale, experţii IDIS constată depăşirea acestuia de realităţile existente. „Descentralizarea fiscală redusă din R. Moldova, împreună cu specificul formării bugetelor locale, face ca autorităţile publice locale să fie dependente de cele centrale. 75-90% din bugetele locale constituie surse care vin din bugetul de stat sau raional cu destinaţie specială”, menţionează Chivriga. Experţii IDIS sunt de părere că obligativitatea asigurării cu locuinţe de către APL a judecătorilor, poliţiştilor, ofiţerilor de informaţie şi securitate, militarilor nu este justificată. Experţii argumentează că funcţiile exercitate de către funcţionarii în cauză au caracter de interes naţional şi că obligaţia asigurării cu locuinţe ar fi de responsabilitatea autorităţilor centrale şi, respectiv, a bugetului de stat. Studiul conţine recomandări pentru creşterea capacităţii autorităţilor locale de a fi în slujba cetăţenilor. Astfel, la stabilirea structurilor şi statelor de personal, APL ar trebui să se conducă în mod prioritar de necesităţile specifice ale localităţilor şi de potenţialul economic, social şi financiar al colectivităţilor locale respective.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.