Din cauza unor condiții tehnice, șeful statului, Igor Dodon, nu a putut ajunge la Bruxelles pentru a participa la Forumul „Crans Montanaˮ, din 28 iunie 2018. Totuși, este îmbucurător faptul că discursul pregătit de șeful statului a fost făcut public. Este vorba despre un discurs absolut surprinzător din mai multe puncte de vedere. Cel mai important lucru ține de dezvoltarea strategică a Republicii Moldova: Scopul nostru constă în a moderniza și dezvolta Republica Moldova. Reformele urmează a fi implementate exclusiv pentru binele poporului. Urmează să elaborăm un plan strategic al reformelor în așa fel, încît atunci cînd se va pune în dezbatere subiectul aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană, țara să fie pregătită din toate punctele de vedere.
Așadar, absolut surprinzător, fără umbră de echivoc, șeful statului anunță că lucrează la un plan strategic ce pregătește condițiile pentru aderarea Republicii Moldova la UE!? Domnia sa se referă și la un șir de provocări globale și regionale, care împiedică atingerea acestui obiectiv. Problemele țin de: securitate regională, conflictul transnistrean, criza din Ucraina; evoluțiile demografice; izolaționism economic; sărăcie; terorism etc.
Este de remarcat că în discursul pregătit de șeful statului problemele economice și comerciale au fost abordate de o manieră nouă, revăzută. Domnia sa pledează actualmente pentru depășirea izolaționismului economic, deși la summit-ul economic de la Sankt Petersburg, din iunie 2017, pleda pentru glocalizare, ca remediu împotriva globalizării. De asemenea, pentru prima oară, șeful statului a invocat că: odată cu semnarea Acordului de liber schimb cu UE, țara a pierdut accesul pe piața Federației Ruse din cauza restricțiilor impuse în mod unilateral de Moscova.
Ca un politician responsabil, șeful statului menționează că Republicii Moldova se vede nevoită să caute modalități eficiente de conlucrare și cu Vestul, și cu Estul. Aceasta însemnând promovarea unei politici externe echilibrate: să mențin și să aprofundez relațiile cu Uniunea Europeană, dar, totodată, să restabilesc bunele relații cu Federația Rusă.
Sunt foarte importante și abordările șefului statului în vederea soluționării problemelor globale și a celor regionale cu care se confruntă Republica Moldova: organizarea unei noi reuniuni a șefilor de state și guverne membre ale OSCE pentru dezbaterea problemelor de securitate regională; reforma Organizației Națiunilor Unite (ONU), în special a Consiliului de Securitate; convocarea unor reuniuni internaționale reprezentative, care sau să reconfirme cadrul juridic actual al sistemului internațional, sau să propună o nouă arhitectură a relațiilor dintre națiuni etc.
Evident, soluțiile propuse de șeful statului sunt foarte importante, însă ele pot fi realizate de actorii politici internaționali cu pondere mare. De aceea, ele se transformă în mod automat în sugestii pentru jucătorii importanți. O altă întrebare majoră este dacă șeful statului a consultat Partidul Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM), a cărui lider a fost timp de șase ani și a cărui documente programatice le-a elaborat? Aceste documente prevăd lucruri care contravin în mod explicit tezelor din discursul șefului statului, pregătit pentru Forumul „Crans Montana”. Întrebarea sacramentală este – chiar suntem noi atât de nefericiți ca niște banale condiții tehnice să ne frângă zborul spre Bruxelles? Sau au mai existat și alte motive pe care noi deocamdată nu le cunoaștem?
Experții IPN