Folosind drone și rachete de proprie fabricație, Ucraina a depășit în mare măsură dominația militară a Rusiei în Marea Neagră, transmite IPN cu referință la The Wall Street Journal și Meduza. Acest lucru permite, printre altele, reluarea activității porturilor din raza Odesei, care au început să primească nave. „Pentru a ne asigura securitatea acum și pe viitor, trebuie să trecem la apărarea țărmurilor noastre pe țărmurile inamicului. Aceasta este o abordare pe care încercăm treptat să o implementăm”, a spus comandantul Marinei Ucrainene, viceamiralul Alexei Neijpapa, într-un comentariu dat publicației americane.
Wall Street Journal amintește că la începutul invaziei ruse, flota rusă de la Marea Neagră constituia un avantaj numeric față de marina ucraineană de 12 la 1. Cu toate acestea, acum navele rusești evită să intre în partea de nord-vest a Mării Negre, aflată în bătaia rachetelor ucrainene de coastă și împânzită de mine. Ca atare, flota rusă din Marea Neagră a suferit pierderi serioase urmare a loviturilor ucrainene și nu se mai simte în siguranță niciunde în Marea Neagră, spun jurnaliştii.
WSJ numește retragerea Rusiei din acordul cu cereale, care limita libertatea de acțiune a armatei ucrainene, drept o nouă fază a războiului pentru Marea Neagră. Neijpapa a spus că Ucraina nu are de gând să împiedice transporturile civile în Marea Neagră, dar un acord din 1994 privind dreptul internațional referitor la acțiunile militare pe mare permite atacarea navelor comerciale care servesc armata rusă. El le-a calificat drept „ținte total legitime”. În acest context, s-a raportat că tancul petrolier rusesc Sig a fost avariat cu drone maritime, iar o sursă a BBC News a vorbit că aceasta a fost o operațiune comună a SBU și a Marinei Ucrainene.
Michael Petersen, directorul Institutului de studii maritime rus de la Colegiul Naval de Război al SUA, consideră că rușii „au pierdut inițiativa în Marea Neagră”. El a legat acest lucru de prestația armatei ucrainene. „A existat o schimbare cu adevărat importantă. Ucrainenii au preluat treptat inițiativa, iar această serie de mici victorii tactice a început să constituie un succes operațional și chiar strategic”, a spus el.
În prezent, Rusia se află într-o „poziție unică de vulnerabilitate” în Marea Neagră, spune The Wall Street Journal. În ciuda faptului că este o putere navală majoră, ea nu a reușit să înlocuiască navele pierdute cu nave din alte flote, după ce Turcia, care controlează strâmtorile dintre Marea Neagră și Marea Mediterană, a interzis în februarie 2022 trecerea navelor de război a părților aflate în conflict.
Deși Rusia își păstrează superioritatea aeriană, șeful marinei ucrainene speră că situația va sfârși odată ce Kievul va primi avioane de luptă F-16. „Pot să vă asigur că dacă F-16 vor patrula, pur și simplu, spațiul deasupra Odesei, nu va fi nici zare de aeronavă rusească în partea de nord-vest a Mării Negre”, a spus Neijpapa.
Ucraina continuă să facă comerț prin porturile maritime din delta Dunării de la granița cu România - Izmail, Reni și Chilia, unul dintre care este bombardat de ruși la distanță de sute metri de Republica Moldova, precizează IPN.