logo

Universitățile pot miza pe admiterea a maximum 14 mii de studenți în anul I


https://www.ipn.md/index.php/ro/universitatile-pot-miza-pe-admiterea-a-maximum-14-mii-7967_1104325.html

În ultimii 10 ani s-a redus dramatic numărul de studenți în universitățile din țară – de la 78 de mii la 42 de mii de studenți la licență. În ultimii 5 ani numărul studenților se stabilizează. Totuși, mai mult de 43 de mii de studenți sistemul educațional nu poate genera astăzi, reieșind din situația demografică care se atestă. Scad și înmatriculările în anul I. În 2020 au fost înmatriculați 14 mii de studenți. Este cifra maximă pe care pot miza universitățile și în anii următori, estimează de ministrul educației, Dan Perciun, transmite IPN.

În cadrul unei întâlniri cu rectorii universităților din țară, ministrul a remarcat că în fiecare an sunt în jur de 12 mii de absolvenți de clasa a 12-a, dintre care susțin examenul de Bacalaureat  92%. Cu toate eforturile depuse, cel mult 10 000 de absolvenți de licee rămân în Moldova. Din 6000 de absolvenți de colegii, 70%  își continuă studiile la universitate.

Dan Perciun mai spune că este îngrijorătoare rata de absolvire a instituțiilor de învățământ superior. Fiind suprapuse datele privind înmatricularea și absolvirea la licență se observă că din cei admiși în 2014 – 82% au absolvit, dar din cei înmatriculați în 2019-2020, doar 50% au absolvit.

Pentru prima dată a fost calculată rata de angajare a absolvenților cu  licență. Timp de trei ani, 2020-2023, s-a fixat o rată medie de angajare de 42%. În România e în jur de 70%, în ansamblu în UE – 86%.

Potrivit ministrului, se atestă o problemă structurală de organizare a sistemului de învățământ. Se investește mult în învățământul general, dar investițiile în sistemul universitar nu sunt comparabile cu cele la nivel european și asta creează discrepanțe în raport cu oferta de pe piața UE. Pe viitor ar trebui fixat obiectivul creșterii ponderii finanțării pentru învățământul superior, spune ministrul. Accentul va fi pus pe calitatea și completivitatea studiilor, pe creșterea veniturilor proprii ale universităților și pe internaționalizare și cercetare.