logo

Unele portaluri au continuat să facă partizanat în campania prezidențială, raport


https://www.ipn.md/index.php/ro/unele-portaluri-au-continuat-sa-faca-partizanat-in-campania-8008_1077395.html

Caracterul editorial partizan al unor portaluri în actuala campanie prezidențială s-a manifestat în continuare prin frecvența publicării articolelor de promovare a unor candidați, pe de o parte, și discreditare a oponenților, pe de altă parte. În multe materiale jurnalistice publicate nu s-a făcut o distincție clară dintre fapte și opinii. În unele cazuri, materialele au avut un caracter clar de dezinformare. Candidata Maia Sandu a continuat să fie ținta unei campanii orchestrate de defavorizare din partea portalurilor afiliate editorial Partidului Socialiștilor și această campanie s-a manifestat prin publicarea de informații tendențioase, manipulare cu date și cifre, speculații care au avut pe alocuri elemente ale discursului de ură. Constatările se regăsesc în al cincilea raport de monitorizare a presei online în perioada și campania electorală pentru alegerile prezidențiale, realizat de Asociația Presei Independente în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte.

Într-o conferință de presă la IPN, directorul executiv API, Petru Macovei, a precizat că sunt monitorizate 12 portaluri, șase de limba română și patru în limba rusă: Actualitati.md, Agora.md, Aif.md, Gagauzinfo.md, kp.md, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Timpul.md, Unimedia.info, Vedomosti.md, în perioada 23 – 31 octombrie. Portalurile actualitati.md, kp.md și aif.md au avut un comportament editorial similar cu accente pronunțate de părtinire. L-au favorizat și promovat în mod clar pe Igor Dodon și au defavorizat-o cel mai des pe Maia Sandu, urmată de candidatul Renato Usatîi.

Noi.md, Vedomosti.md și Sputnik.md l-au favorizat pe Igor Dodon prin tonalitatea reflectării și prin prezentarea în context pozitiv al candidatului. Maia Sandu a fost cel mai des defavorizată. Alți candidați la fel au fost defavorizați, în special de Vedomosti.md.

Gagauzinfo.md a manifestat dezinteres față de campania electorală la nivel național. Timpul.md a publicat puține materiale, în unele din ele fiind defavorizat Igor Dodon. Unimedia.info a mediatizat procesul și activitățile electorale ale candidaților. Cel mai des în contexte favorizante a apărut Igor Dodon, Andrei Năstase, dar și Violeta Ivanov.

Agora.md și Newsmaker a avut o politică editorială relativ echilibrată, materialele fiind nepărtinitoare. Agora a asigurat cel mai bun echilibru în ceea ce privește mediatizarea cantitativă a candidaților și candidatelor. Realitatea.md a mediatizat candidații atât neutru cât pozitiv și negativ, Igor Dodon a apărut de cele mai multe ori în context defavorizat.

Raportul este realizat de Asociația Presei Independente (API) în cadrul unui proiect de monitorizare a mass-media implementat cu sprijinul financiar al National Endowment for Democracy (SUA).