logo

Un tânăr cercetător din Cojuşna a inventat un sistem de salvare în accidentele aviatice


https://www.ipn.md/index.php/ro/un-tanar-cercetator-din-cojusna-a-inventat-un-sistem-de-7967_1008600.html

Aeronavele nu ar mai exploda, iar pasagerii ar rămâne imobilizaţi 30 de secunde după impactul cu solul în cazul unui accident aviatic. Această situaţie ar fi posibilă doar dacă aeronava ar fi dotată cu sistemul tehnologic numit SIAAB- produs inventat de un tânăr cercetător moldovean din localitatea Cojuşna, municipiul Chişinău, Alexandru Bălan. Produsele revoluţionare anti-explozie şi anti-traumă, menite să salveze vieţi omeneşti în timpul accidentelor aviatice au fost lansate, ieri seara, la Chişinău, transmite IPN

Potrivit tânărului inventator, produsul SIAAB1 presupune o substanţă chimică cu o concentraţie puternică care, în amestec cu kerosenul, schimbă structura chimică şi fizică a acestuia, transformându-l într-o substanţă solidă. Ajungând de consistenţa nisipului, aceasta inhibă proprietatea de inflamare şi ardere a combustibilului, iar la impactul cu solul, respectiv, nu explodează.

Compartimentul anti-traumă SIAAB2 reprezintă un sistem care, în momentul prăbuşirii aeronavei, se lansează timp de 2,2 sec., sub formă de spumă, în interiorul navei, se umple cu o masă spumoasă densă ce blochează mişcarea oricărui obiect din interior. Specificul acestei substanţe constă în faptul că ea se măreşte de 416 ori, iar după 30 de secunde revine la starea iniţială, cea lichidă. Soluţia este inofensivă pentru ochi şi piele. SIAAB2 are scopul de a reduce la minim mortalitatea pasagerilor şi a echipajului în momentul  impactului.

Alexandru Bălan spune că idea acestui proiect i-a fost inspirată de tatăl său care a fost pilot de profesie. El nu a vrut să divulge valoarea invenţiei menţionând, că „aceasta face cât 7 apartamente bune în Chişinău sau câteva sute de mii de euro”. Inventatorul a mai spus că a dedicat proiectului 6 ani de studiu şi cercetări în domeniu, alături de o echipă de profesionişti absolvenţi ai Universităţii de Stat din Moscova şi ai Universităţii Tehice din Helsinki, Finlanda.

Deocamdată, doar Statele Unite ale Americii şi câteva ţări europene s-au arătat interesate de proiectul dat. Pentru Republica Moldova acest dispozitiv ar constitui un efort financiar prea mare.

Reprezentanţii aviaţiei civile din Moldova, prezenţi la eveniment, au salutat  invenţia, în special pe cel ce tine de  SIAAB1, însă s-au arătat reticenţi vizavi de proiectul SIAAB2. „Dispozitivul care propulsează şi schimbă structura kerosenului este o idee bună, însă cel de-al doilea element mai lasă semne de întrebare. S-ar părea că aceasta exclude centurile de siguranţă şi măştile de oxigen, iar evacuarea de urgenţă se face în 90 de secunde şi nu 30, cum propune inventatorul”, a spus Mircea Maleca, director Air Moldova.