Un analist economic recomandă autorităţilor capitalei să-şi dispute în Curtea Constituţională dreptul de proprietate asupra SA „Termocom”. Analiză Info-Prim Neo
https://www.ipn.md/index.php/ro/un-analist-economic-recomanda-autoritatilor-capitalei-sa-si-dispute-in-7966_966010.html
„Primăria municipiului Chişinău poate ataca în Curtea Constituţională, prin intermediul unui deputat, Legea cu privire la administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice, care are toate şansele să fie declarată anticonstituţională.”, a declarat pentru Info-Prim Neo, expertul economic Veaceslav Ioniţă. Legea prevede includerea SA „Termocom” în lista obiectivelor care nu pot fi privatizate, contrar legii supreme şi principiului autonomiei locale.
Ioniţă afirmă că autorităţile centrale pot să interzică doar privatizarea bunurilor care le aparţin, nu şi pe cele ale autorităţilor locale.
Potrivit expertului, toate bunurile gestionate de către autorităţi sunt din oficiu considerate ca făcând parte din domeniul privat, adică pot fi vândute şi cumpărate, în condiţiile în care nu sunt declarate proprietate publică. SA „Termocom” este proprietate municipală şi doar autorităţile locale, prin votul Consiliului municipal Chişinău (CMC), pot decide soarta întreprinderii. Doar CMC poate să interzică privatizarea întreprinderii.
[În lipsa unei pieţe libere, investiţiile sunt inutile]
Referindu-se la posibilitatea retransmiterii SA „Termocom” din gestiunea Consiliului Creditorilor în cea a autorităţilor publice locale, Veaceslav Ioniţă a subliniat că este nevoie să fie elaborat un concept de reformare a întreprinderii, un program de privatizare, care să contribuie la crearea unei pieţe termice libere şi să asigure o reglementare eficientă a tarifului la agentul termic.
Potrivit lui Ioniţă, conducerea capitalei ar trebui să se gândească cum să atragă investiţii, pentru că nu va reuşi să reformeze „Termocom”-ul pe cont propriu. Banii investitorilor ar servi la implementarea unui nou sistem de management la întreprindere. Cel vechi, de pe timpurile URSS-ului, este ineficient şi nu permite descentralizarea, demonopolizarea întreprinderii.
În lipsa unei pieţe libere pe segmentul termic în municipiu, orice investiţii ar fi inutile. Piaţa poate fi creată în baza celor 20 de centrale cu termificare ale „Termocom-ului, ale CET-1 şi ale CET-2, în care relaţiile consumator–furnizor să fie directe, iar „Termocom” să perceapă doar taxe de transport de la furnizori.
[Pentru reformarea SA „Termocom” e nevoie de 1,5 mlrd euro]
Politica tarifară inadecvată i-a făcut pe mulţi dintre agenţii economici să renunţe la serviciile sistemului centralizat de încălzire şi să-şi instaleze centrale autonome. Odată cu creşterea preţului la gazele naturale - spune Ioniţă, agenţii economici ar putea dori să revină la sistemul centralizat de încălzire. Aceasta va însemna volume de energie termică pe care în prezent furnizorii nu le pot asigura, din cauza tehnologiilor învechite de producţie.
Pentru renovarea, retehnologizarea şi crearea noilor capacităţi de producţie în municipiul Chişinău este nevoie de circa 700 mln euro, pentru renovarea reţelelor magistrale – cel puţin 300 mln euro, iar pentru renovarea reţelelor de distribuţie – alte 300 mln euro. Astfel investiţiile totale pentru reformarea „Termocom”-ului s-ar putea ridica la 1,5 mlrd euro, a menţionat Veaceslav Ioniţă, citat de Info-Prim Neo.