logo

Ultima săptămână a campaniei electorale, marcată de falsuri și denigrări, raport API


https://www.ipn.md/index.php/ro/ultima-saptamana-a-campaniei-electorale-marcata-de-falsuri-si-7967_1077759.html

Ultima săptămână a campaniei electorale a fost marcată de falsuri și denigrări în presa online, fără oferirea dreptului la replică. Constatările se conțin în al șaptelea raport de monitorizare a presei online în perioada 8-14 noiembrie, realizat de Asociația Presei Independente în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte. Monitorizarea a 12 portaluri mai relevă accentuarea caracterului partizan al unor portaluri în ultima săptămâna înaintea turului doi al scrutinului prezidențial și utilizarea continuă a acestor resurse online ca instrumente de denigrare a oponenților politici.

Într-o conferință de presă la IPN, Aneta Gonța, expertă API, a declarat că domeniul politic a dominat net printre temele abordate de cele 12 instituții monitorizate, elemente referitoare la acest domeniu tematic fiind prezente în 639 de cazuri, ceea ce înseamnă aproape 58% din total. La o distanță considerabilă s-a clasat procesul electoral, acesta fiind abordat în 178 de materiale, și problemele sociale, vizate în context electoral de 61 de ori. Alte subiecte, cum ar fi activitatea administrației publice locale, economia, relațiile externe, cultura, sănătatea sau problema transnistreană în context electoral au fost abordate mult mai rar în materialele celor 12 instituții media online monitorizate.

Potrivit raportului, candidata și candidatul care au acces în turul doi al alegerilor prezidențiale au apărut atât în contexte neutre, cât și pozitive și negative în materialele celor 12 instituții media online monitorizate. Totuși, Igor Dodon a avut mai multe apariții în context pozitiv (444 de cazuri). În același timp, candidatul a apărut de 49 de ori și în ipostaze mai degrabă defavorizante. De cealaltă parte, Maia Sandu a fost defavorizată în mai mult de jumătate din materialele în care a fost protagonistă (de 268 de ori), iar în 20 de cazuri a fost mediatizată în contexte care mai curând au favorizat-o.

În același context, sursele citate de cele 12 instituții media online monitorizate au rămas puternic dezechilibrate pe criteriul de gen, în defavoarea femeilor. Mai exact, 950 de surse din numărul total (sau aproape 60%) au fost bărbați, iar 151 de surse (sau peste 9%) au fost femei. În cazul altor 502 surse (sau peste 31%) genul acestora nu a fost specificat.

În perioada 8-14 noiembrie 2020, cele 12 instituții media online monitorizate au publicat, împreună, 1 103 materiale care s-au referit direct sau indirect la campania electorală pentru alegerile prezidențiale. Dintre acestea, cele mai multe au fost știri (1055 sau aproape 96%).

Cel mai mare număr de materiale relevante a fost publicat și de această dată de Noi.md (211), iar cel mai mic număr l-a avut, a doua oară consecutiv, Timpul.md – 16 materiale. Celelalte publicații s-au referit la campania electorală astfel: Aif.md – în 170 de materiale, Actualitati.md – în 110, Newsmaker.md – în 92, Kp.md – în 90, Vedomosti.md – în 88, Sputnik.md – în 85, Agora.md – în 83, Unimedia.info – în 78 de materiale, Realitatea.md – în 61 și Gagauzinfo.md – în 19 materiale relevante.