Trei şcoli internat-auxiliare din Făleşti şi Ungheni vor fi reorganizate în şcoli generale
https://www.ipn.md/index.php/ro/trei-scoli-internat-auxiliare-din-falesti-si-ungheni-vor-fi-7967_983422.html
Noul proiect în domeniul reformării sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului cuprinde 3 instituţii auxiliare din raionul Ungheni şi Făleşti, care vor fi transformate în şcoli generale pentru copii cu necesităţi speciale. În 2011 vor avea loc reorganizări şi în raionul Călăraşi. Despre aceasta s-a discutat în cadrul unui seminar de informare a proiectului „Asigurarea dreptului copilului la familie şi protecţia lui de violenţă, abuz, neglijare şi exploatare”, transmite Info-Prim Neo.
EveryChild va colabora cu Ministerul Educaţiei şi Ministerul Muncii , Protecţiei Sociale şi Familiei pentru a dezvolta şi îmbunătăţi politicile sociale şi cele educaţionale care asigura reintegrarea în şcoli a copiilor aflaţi în sistemul rezidenţial de îngrijire. În cadrul proiectului autorităţile centrale şi locale vor fi susţinute de UNICEF în implementarea Strategiei naţionale privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului şi realizarea Planului general de transformare a instituţiilor rezidenţiale.
Instituţiile planificate pentru reorganizare în perioada 2010-2011 sunt şcoala internat-auxiliară din satul Sculeni, raionul Ungheni, şcoala internat-auxiliară din satul Socii-Noi, raionul Făleşti şi Albineţul -Vechi din acelaşi raion.
Directorul EveryChild Moldova, Stela Grigoraş, a declarat că pentru a atinge scopul propus urmează să fie dezvoltat un model de transformare a celor trei instituţii, redirecţionând potenţialul spre comunitate, şcoli generale şi de a schimba atitudinea societăţii privind copiii săraci şi vulnerabili.
„Noi trebuie să încadrăm copii cu necesităţi speciale în societate, ca mai apoi ei să fie pregătiţi de a merge în viaţă”, a menţionat vicepreşedintele raionului Făleşti, Iradia Binzari. De asemenea, a dat un exemplu când trei copii de la internat au fost transferaţi într-un liceu raional. La sfârşitul studiilor copii au avut o reuşită foarte bună, iar profesorii au rămas mulţumiţi de capacităţile lor.
Şeful Direcţiei de învăţământ preşcolar, primar şi secundar general din cadrul Ministerului de Educaţie, Valentin Crudu, a specificat că prevenirea instituţionalizării copiilor, dezvoltarea serviciilor alternative de îngrijire, reorganizarea sistemului rezidenţial şi redirecţionarea resurselor umane sunt principalele obiective a acestui proiect.
„Ne este dor de părinţi noştri, nu putem să-i vedem foarte des pentru că locuiesc prea departe de internat. Ne este dor de casă”, a spus Alina, o elevă care stă la un internat-auxiliar.
Copilul are dreptul de a creşte în familie, de a învăţa alături de rude, vecini şi prieteni, nu trebuie să-i izolăm de societate, susţine şefa Direcţiei protecţia copilului şi a familiei din cadrul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, Viorica Dumbrăveanu.
Proiectul „Asigurarea dreptului copilului la familie şi protecţia lui de violenţă, abuz, neglijare şi exploatare”, este susţinut financiar de UNICEF şi implementat de EveryChild Moldova în colaborare cu Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii Protecţiei Sociale şi Familiei la nivel central şi consiliile raionale Ungheni şi Făleşti la nivel local.