Transportatorii auto de mărfuri cumpără la negru permisele pentru terţe ţări
https://www.ipn.md/index.php/ro/transportatorii-auto-de-marfuri-cumpara-la-negru-permisele-pentru-terte-7967_962003.html
Transportatorii auto de mărfuri din Republica Moldova sunt nevoiţi să cumpere la negru permisele pentru transportarea mărfurilor în terţe ţări, spunând că de această situaţie se fac vinovaţi oficialii din cadrul Agenţiei Trafic Auto Internaţional (AMTAI) a Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor (MTGD), a declarat Fiodor Ghelici, preşedintele Asociaţiei „Moldova Mea”, în cadrul unei conferinţe de presă.
Fiodor Ghelici a declarat că este practic imposibil să faci rost de respectivele permise la AMTAI, permise care în mod normal costă de la 10 până la 30 euro, iar unele pot fi eliberate gratuit. În aceste condiţii, transportatorii de mărfuri sunt nevoiţi să cumpere la negru permisele, plătind de câteva ori mai mult. De exemplu, pentru Rusia acestea costă 800 -1000 euro pe piaţa neagră. Astfel, transportul mărfurilor pe timp de toamnă, care este perioada cea mai propice pentru export, este pe punctul de a fi compromis, iar transportatorii rămân practic fără venituri din cauza sumelor astronomice pe care trebuie să le plătească pentru a face rost de permise.
Ghelici a mai declarat că a încercat să afle la MTGD de ce este sabotat procesul de eliberare a permiselor pentru transportul de mărfuri auto, la care oficialii s-au justificat prin existenţa unor „relaţii încordate” cu ţările vecine, în special cu Belarus.
Potrivit lui Ghelici, surse din cadrul Ambasadei belaruse la Chişinău, au declarat că aceasta ţară oferă atâtea permise câte i se solicită, spunând că de fapt autorităţile moldoveneşti ar trebui să verifice procedurile interne de acordare a permiselor. Potrivit misiunii diplomatice, Belarus este unica ţară din CSI care „a deschis larg porţile” pentru importul de vinuri moldoveneşti, în schimb Chişinăul pune bariere în faţa întreprinderilor belaruse care vor să întreţină relaţii economice cu Moldova, dând exemplul unor tendere „regizate” de procurare a autobuzelor şi troleibuzelor, când Chişinăul a respins oferta de două ori mai ieftină a părţii belaruse, a mai spus sursa citată.
Iurie Iutchis, reprezentantul unei organizaţii de transport auto internaţional, prezent la conferinţa de presă, a declarat că, pentru a micşora costul transportului care se majorează nejustificat din cauza permiselor cumpărate la negru, transportatorii auto de mărfuri nu au posibilitatea să-şi hrănească familiile şi sunt nevoiţi să doarmă în maşini şi să se lipsească de condiţii elementare de igienă. Potrivit acestuia, unele firme primesc câte 50 -100 de permise, care ulterior sunt vândute pe căi neoficiale. Mai mult, permisele ar trebui să includă în mod normal numărul de înmatriculare a maşinii, însă în actele vândute la negru acestea lipsesc, astfel că „clienţii” le pot completa singuri.
Conform surselor citate, mai mult de 90 la sută din transportul de mărfuri din Moldova spre alte ţări este asigurat de transportul auto.