logo

Transparency International – Moldova a lansat studiul „Autorizarea şi executarea construcţiilor în municipiul Chişinău”


https://www.ipn.md/index.php/ro/transparency-international-moldova-a-lansat-studiul-autorizarea-si-executarea-co-7542_1093908.html

 

 



 

La 8 decembrie 2022, Transparency International – Moldova a lansat studiul „Autorizarea şi executarea construcţiilor în municipiul Chişinău”. Cercetarea a avut drept obiectiv general analiza proceselor şi autorităţilor menite să asigure legalitatea şi calitatea construcţiilor în municipiu, precum şi setarea unor recomandări în vederea îmbunătăţirii stării de fapt.

Respectiv, studiul a urmărit, ca obiectiv specific, analiza proceselor de lucru, în special:

  • aprobarea documentaţiei de urbanism şi amenajare a teritoriului;
  • autorizarea construcţiilor;
  • controlul şi sancţionarea încălcărilor.
     

În acest sens, cercetarea s-a întreprins din perspectiva a două dimensiuni - cadrul normativ versus punerea în aplicare.

Un alt obiectiv specific constituie analiza autorităţilor antrenate în domeniu, şi anume:

  • Autorităţile administraţiei publice locale;
  • Consiliul Naţional al Monumentelor Istorice;
  • Agenţia de Inspectare şi Restaurare a Monumentelor;
  • Agenţia Naţională Arheologică;
  • Agenţia pentru Supraveghere Tehnică.
     

Cu referire la acestea, studiul s-a axat asupra altor două dimensiuni – statutul autorităţii versus vulnerabilităţi.

În vederea realizării obiectivelor, au fost utilizate următoarele metode de cercetare:

  • analiza cadrului normativ şi instituţional aferent;
  • prelevarea şi sinteza (generalizarea) datelor cantitative relevante;
  • exemplificarea carenţelor;
  • operarea interviurilor individuale cu profesionişti notorii în domeniu. 
     

Pornind de la cadrul normativ aferent, cercetarea a fost dezvoltată în baza următoarelor surse:

  • statisticile furnizate de către autorităţi prin intermediul paginilor web oficiale;
  • rapoartele (note analitice, studii, cercetări) elaborate de către autorităţi, dar şi de către asociaţii obşteşti;
  • informaţiile obţinute în cadrul interviurilor individuale operate.
     

În calitate de concluzie generală s-a reţinut că lucrările de construire în municipiu suscită probleme la toate etapele – de la autorizare până la controlul asupra executării actelor permisive.

Pentru a răspunde acestora, mai multe aspecte urmează a fi îmbunătăţite, recomandate fiind:

  • actualizarea Programului pe termen mediu de elaborare a planurilor urbanistice la nivel de localităţi pe anii 2013-2016, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 493/2013, aducerea la îndeplinire a celor programate;
  • urmare a consultării şi coordonării, definitivarea şi aprobarea documentaţiei actualizate de urbanism şi de amenajare a mun. Chişinău;
  • instituirea unui mecanism de evidenţă a terenurilor vulnerabile şi impunerea, în privinţa acestora, a unor condiţii speciale de eliberare a actelor permisive în construcţii;
  • tratarea corespunzătoare a infrastructurii drumurilor – încurajarea proiectelor de fluidizare a traficului;
  • completarea Legii nr. 835/1996 privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului cu prevederi care ar garanta actualizarea periodică a documentaţiei de urbanism şi amenajare a teritoriului;
  • punerea în aplicare a prevederilor legale ce ţin de crearea şi funcţionarea ghişeului unic de autorizare a lucrărilor de construcţie;
  • respectarea cadrului normativ în procesul de emitere a actelor permisive în construcţii;
  • ţinerea evidenţei documentelor permisive în corespundere cu legea;
  • reconsiderarea prevederilor legale ce ţin de emiterea certificatului constatator şi aprobarea tacită a actelor permisive;
  • punerea în aplicare, efectivă şi eficientă, a cadrului normativ privind controlul în construcţii, dar şi a mecanismelor de sancţionare a încălcărilor în domeniu;
  • reexaminarea prevederilor ce ţin de discreţia agentului constatator de a solicita instanţei de judecată demolarea construcţiilor neautorizate;
  • consolidarea capacităţilor autorităţilor antrenate în proces, inclusiv prin tratarea corespunzătoare a riscurilor de corupţie identificate urmare a evaluării integrităţii instituţionale;
  • evaluarea, în condiţiile legii, a integrităţii instituţionale a Agenţiei de Inspectare şi Restaurare a Monumentelor şi a Agenţiei Naţionale Arheologice;
  • eficientizarea controlului parlamentar în domeniu, inclusiv valorificarea rezultatelor prin implementarea recomandărilor comisiilor parlamentare;
  • executarea, plenară şi corespunzătoare, a Hotărârii Curţii de Conturi nr. 31/2020 cu privire la Raportul auditului conformităţii eliberării documentelor permisive în construcţie.
     

Această cercetare a fost realizată în proiectul „Consolidarea statului democratic de drept: contribuţia societăţii civile ” implementat de Transparency International - Moldova şi susţinut financiar de Ambasada Regatului Ţărilor de Jos. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia finanţatorilor.


*******

DISCLAIMER: Autorii comunicatelor – nu agenția de presă IPN – poartă responsabilitate exclusivă pentru corectitudinea și esența conținutului comunicatului, prezentat spre publicare și/sau distribuire.