logo

Tornadele politice din jurul ANPC lasă fără emoţii consumatorii până când nu vor simţi ieftiniri în urma controalelor


https://www.ipn.md/index.php/ro/tornadele-politice-din-jurul-anpc-lasa-fara-emotii-consumatorii-pana-cand-nu-vor-7542_1064710.html

Tornadele politice din jurul ANPC  lasă fără emoţii consumatorii până când nu vor simţi ieftiniri în urma controalelor

„Vacile sacre” ale economiei moldoveneşti au simţit în ultima lună cum li se clatină pământul sub picioare. După mai mulţi ani în care s-au simţit liber în relaţia cu majoritatea consumatorilor moldoveni, marii furnizori de servicii au fost „apucaţi de gât”. Totul a început de la sesizarea Prim-vicepreşedintelui Vlad Plahotniuc apărută fără prea mare mediatizare pe site-ul ANPC în data de 21 ianuarie 2011. Vlad Plahotniuc a sesizat ANPC privind verificarea majorării preţurilor la serviciile comunale prestate populaţiei (energia termică, gaze naturale, apă, energie electrică), servicii de transport (auto si feroviar), servicii de comunicaţii electronice (telefonie fixă, mobilă, roaming) si produse alimentare social-importante (pâine, zahăr, lapte, etc).

Şi poate că aceasta rămânea neobservată pentru mass-media, consumatori şi clasa politică, dacă în perioada imediat următoare, Viorica Cărare, Directorul ANPC, nu ar fi ieşit la briefingurile tradiţionale ale agenţiei cu o serie de rezultate care au şocat, mai puţin, probabil, pe Vlad Plahotniuc, care încă în campania electorală spunea că drepturile consumatorilor trebuie să fie respectate, în special, la formarea preţurilor, dar în mare măsură pe toţi consumatorii de servicii.

În primul rând, s-a descoperit o sursă sigură de venituri „pe spatele” consumatorului moldovean la întreprinderile „Gările şi Staţiile Auto” şi „Gara de Nord”, care taxau cu 5 şi 10 lei procurarea în prealabil a biletelor de călătorie. Asta, deşi în Uniunea Europeană, spre care tindem, cele mai ieftine bilete le poţi procura anume din timp.

O altă poveste cu barbă sunt pierderile şi contoarele întreprinderii municipale Apă Canal, care, de zece ani le tot pune pe spatele consumatorilor. Recent ANPC a sancţionat cu două milioane de lei cei mai mari importatori de combustibil, a obligat compania Union Fenosa să preîntâmpine consumatorii răuplatnici despre o posibilă deconectare şi s-a apucat de tarifele Moldtelecom-ului.

Activitate intensă a ANPC nu a adus prea multă publicitate autorului sesizării, Prim-vicepreşedintelui Parlamentului, Vlad Plahotniuc. În una din puţinele apariţii la această temă, el a menţionat că „ANPC este obligată să sancţioneze orice instituţie publică sau privată care încalcă drepturile consumatorilor sau majorează neîntemeiat preţurile. Aceasta trebuie să se producă indiferent de interesele economice sau politice din jurul acestor întreprinderi. Legea trebuie să prevaleze”. Vlad Plahotniuc a mai menţionat că „trebuie să fie verificate amănunţit  modul în care activează toate structurile care sunt în slujba cetăţeanului, pentru a depista unde există birocratizare excesivă, unde se comit ilegalităţi şi majorări de preţuri nefondate. Avem nevoie de o inventariere drastică a tuturor acestor structuri, unde demult e timpul să se facă ordine”.

În schimb, unul dintre cei mai mari beneficiari ai acestui proces a fost, pe lângă ANPC, care în sfârşit a captat atenţia mass-media, clasa politică şi comunitatea de experţi. Aceştia au comentat din plin controalele ANPC, lăsând în umbră discuţiile despre alegerea şefului statului şi chiar negocierile unui partid din alianţă cu PCRM, acţiune care a trezit într-o situaţie similar acţiuni ample de protest.

Cert este că, majoritatea populaţiei, fiind prea mult săturată deja de discuţii politice, în special la tema însuşirii unor merite străine, poate fi mulţumită de rezultatele controalelor, indiferent cine nu le-ar iniţia.

Biletele de călătorie vândute în prealabil s-au ieftinit cu până la zece lei, Apă Canal şi Union Fenosa vor fi impuse până la urmă să respecte legislaţia în cazul în care o încalcă, iar importatorii de combustibil nu se vor mai simţi în drept să se joace cu preţurile după placul lor. Până la urmă oamenii poate şi se împart pe diverse categorii de interese, cum ar fi politicieni, economişti, agricultori sau bugetari, dar cu toţii rămân consumatori Apă Canal, Union Fenosa, Gări şi Staţii Auto etc.

www.timpul.md