logo

Timp de o lună poliţia nu a putut găsi cine parchează maşina de-a curmezişul trotuarului


https://www.ipn.md/index.php/ro/timp-de-o-luna-politia-nu-a-putut-gasi-cine-7978_1007060.html

Poliţia de la Chişinău spune că, deşi a iniţiat o anchetă, timp de o lună, nu a putut găsi proprietarul care a parcat şi continuă să parcheze automobilul, în plin centrul capitalei, cu încălcarea tuturor regulilor de parcare, ale bunului simţ şi ale drepturilor cetăţenilor la spaţiul public – de-a curmezişul trotuarului.

Post-scriptum la reportaj

Exact acum o lună, la 8 iulie, Agenţia IPN a publicat un reportaj despre  un caz de încălcare flagrantă şi de durată a regulilor de parcare a unui automobil de lux, marca Range Rover, cu numărul de înmatriculare CPG 044. Reportajul a fost întitulat Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie”. Era vorba, într-adevăr, despre un caz ieşit din comun. Maşina este parcată de-a curmezişul trotuarului, pe strada Mateevici 68, în aşa fel că mulţi dintre pietoni trebuie să treacă acea porţiune pe carosabil, cu risc pentru viaţă şi sănătate. Maşina este parcată în mod sfidător la vreun metru de la semnul rutier care indică şi staţionarea, şi parcarea interzisă, în faţa unei importante misiuni diplomatice, cu spatele la vreo 30-40 centimetri de cabina în care trebuie să stea sau stau chiar gardienii, carabinierii sau poliţiştii care trebuie să-i apere de diplomaţii străini de diferiţi infractori potenţiali. Se creează impresia că dacă şoferul automobilului ar greşi puţin la demarare, pornind nu înainte, ci înapoi, automobilul i-ar strivi pe apărătorii misiunii diplomatice cu cabină cu tot. Mai mult, locul cu pricina este îngrădit printr-un grilaj din lanţuri şi piloni metalici, astfel încât chiar şi când maşină lipseşte, pietonii tot nu pot trece nestingheriţi pe acolo şi nu-şi pot folosi drepturile asupra unui spaţiu public care le aparţine în exclusivitate.

Reprezentanţa Înaltului Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi (ICNUR) în Moldova, care este Agenţie ONU, a declarat pentru IPN că maşina parcată pe trotuarul din faţa sediului nu-i aparţine, ci este a „locatarului din curte”. Mai mult chiar, singura maşină de care dispune misiunea este parcată, regulamentar, în faţa sediului din apropiere a Gazprom-ului. Reprezentanţii autorităţilor municipale au confirmat, cu ieşire la faţa locului, că automobilul este parcat contrar regulilor şi că tine de competenţa poliţiei să găsească vinovatul şi să redea cetăţenilor drepturile la circulaţie liberă şi fără risc în spaţiul public. Agenţia IPN a sesizat şi Ministerul de Interne, şi Inspectoratului Naţional de Patrulare, dar şi Primăria municipiului Chişinău.

După publicarea materialului, reprezentanţii Inspectoratului Naţional de Patrulare ne-au informat că a fost iniţiată o anchetă pe baza sesizării făcute. Însă poliţiştii nu au putut să identifice proprietarul maşinii parcate neregulamentar.

Potrivit serviciului de presă al Inspectoratului Naţional de Patrulare, responsabilii din cadrul instituţiei s-au deplasat la locul unde este parcată maşina. Agenţii de patrulare au constatat că, într-adevăr, automobilul este parcat neregulamentar şi împiedică accesul oamenilor pe trotuar. Aceeaşi sursă spune că oamenii legii au verificat numerele de înmatriculare ale maşinii şi au depistat că, de fapt, maşina este cumpărată în leasing. Ceea ce, potrivit lor, nu le-a permis să identifice proprietarul, dar au menţionat că sunt în plin proces de căutare. În răspunsul pe care l-am primit din partea Inspectoratului Naţional de Patrulare a fost indicat că, după ce va fi depistat proprietarul maşinii de lux, acesta va fi atenţionat asupra încălcării comise şi va fi anunţat despre amenda pe care va trebui să o achite.

Din răspunsul poliţiei ni s-a creat impresia că este foarte dificil de identificat numele unei persoane care a cumpărat un autoturism în leasing. Am vrut să ne convingem dacă este sau nu aşa şi am sunat la mai multe companii de leasing din capitală. Juriştii companiilor ne-au spus că informaţiile de acest ordin pot fi obţinute fără mari probleme. Aceştia au spus că informaţiile pot fi obţinute de către persoane fizice în baza unei solicitări, iar, conform legislaţiei, compania de leasing va trebui să ofere un răspuns în decurs de 15 zile lucrătoare. În cazuri investigate de oamenii legii, informaţia este oferită foarte rapid. Tot juriştii au opinat  că, mai degrabă, oamenii legii nu sunt interesaţi să afle cine este proprietarul maşinii parcate neregulamentar, iar dosarul pornit, probabil, se prăfuieşte pe rafturile Inspectoratului Naţional de Patrulare.

Cu o zi înainte de publicarea acestui „post-scriptum” am revenit la serviciul de presă al Inspectoratului Naţional de Patrulare să vedem, dacă au apărut ceva noutăţi în ancheta pornită. Reprezentanţii acestuia ne-au promis să verifice, dar după aceea nimeni nu a mai răspuns la telefon, chiar dacă am sunat de foarte multe ori.

În lipsa unei informaţii veridice, suntem nevoiţi să recurgem la „judecăţi de valoare” şi la nişte simple întrebări. Ca de exemplu: Poliţiştii nu au putut sau nu au vrut să identifice proprietarul maşinii. Sau au vrut şi au identificat, dar nu au dorit să ne spună şi nouă. Sau au dorit să ne spună, dar nu au putut, în cazul în care proprietarul s-a dovedit a fi mai „tare” decât poliţia. Este cunoscută predilecţia oamenilor dintr-o anumită categorie pentru numere de înmatriculare  deosebite, „simbolice” sau personalizate. În acest sens, litera C din seria maşinii ar putea însemna Chişinău. PG să fie oare primele litere din numele omului, al instituţiei în care lucrează sau altceva? Ce îi încurcă pe poliţişti să întrebe la Reprezentanţa Înaltului Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi cărui „vecin din curte” îi aparţine maşina? Sau de ce nu-şi adună tot curajul pentru a intra în acea curte, unică şi mică, alături de misiunea diplomatică? De cât timp va avea nevoie poliţia pentru a începe să se intereseze cui aparţine grilajul metalic ce continuă şi astăzi să bareze cale cetăţenilor pe trotuar? Ar mai fi şi alte întrebări.

Alina Marin. IPN