logo

Tarifele aprobate de Ministerul Transporturilor provoacă nemulţumirea transportatorilor


https://www.ipn.md/index.php/ro/tarifele-aprobate-de-ministerul-transporturilor-provoaca-nemultumirea-transporta-7966_960169.html

Transportatorii din republică nu sunt mulţumiţi de majorarea tarifelor pentru transportul de călători şi bagaje de pe rutele regulate, aprobate săptămâna trecută de Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor (MTGD). Directorul executiv al Uniunii Transportatorilor şi Drumarilor, Eugen Daţco a declarat pentru Info-Prim Neo că nici de această dată, ministerul de ramură nu a luat în consideraţie calculele prezentate de transportatori şi a aprobat un tarif „mediu între necesităţile agenţilor economici şi posibilităţile minime ale populaţiei”. Potrivit lui, Guvernul nu creează condiţii normale transportatorilor moldoveni de activitate în condiţiile economiei de piaţă, în care veniturile cel puţin coincid cu cheltuielile. Daţco a menţionat că, în situaţia actuală, întreprinderile din transport s-au pomenit în pragul falimentului, deoarece păstrarea tarifelor la acest nivel va conduce în continuare la ruinarea ramurii. De notat că MTGD a aprobat, săptămâna trecută, majorarea tarifului (pentru un pasager/km) pentru autobuzele de tip comun, de 30 bani, şi pentru autobuzele cu scaune capitonate, de 32 bani. Anterior, aceste tarife erau de 26 şi, respectiv, 28 de bani. Tarifele au intrat în vigoare la 1 iulie. Daţco a menţionat că anterior, Uniunea a propus Guvernului, ţinând cont de posibilităţile financiare a populaţiei, tarife de 36 şi, respectiv, 38 de bani, care în opinia lui, ar fi fost convenabile transportatorilor. În prezent, combustibilul constituie circa 70 la sută din structura de cheltuieli, în condiţiile în care, potrivit normativelor în transport, ponderea combustibilul nu trebuie să constituie mai mult de 30 la sută. În aceste condiţii, pentru celelalte capitole de cheltuieli rămâne „o nimic toată”, a spus Daţco, menţionând că, în aceste condiţii, transportatorii nu au posibilităţi de a primi salarii adecvate, deservirea tehnică se face cu încălcări, piesele de schimb se cumpără de la second hand etc. Deocamdată, transportatorii spun că vor activa în continuare, însă au solicitat prim-ministrului crearea unui grup de lucru care să aprecieze real situaţia în ramură şi să înainteze propuneri de îmbunătăţire a condiţiei financiare a transportatorilor din republică. În context, Daţco a menţionat că nu este într-atât necesară majorarea tarifelor, cât soluţionarea problemei impozitării combustibilului. Potrivit lui, statul ar putea scuti importatorii de combustibil de o parte din impozite, ceea ce ar conduce la diminuarea preţurilor la petrol. Totodată, el a apreciat drept inechitabilă situaţia în care statul prevede diverse compensaţii pentru cheltuielile agricultorilor legate de procurarea carburanţilor şi nu prevede nimic pentru transportatori. „Cerem Guvernului să-şi formuleze politicile în privinţa transportatorilor din republică şi să stabilească reguli care să permită transportatorilor să activeze normal în condiţiile economiei de piaţă, să aprobe metodologia de calcul a tarifelor, cu argumente reale, iar pentru păturile vulnerabile să instituie compensaţii la transport sau să suporte nişte cheltuieli ale transportatorilor, fapt care le-ar permite acestora să activeze în condiţiile noului tarif”, susţine Daţco. Uniunea Transportatorilor şi Drumarilor este reprezentativă pe întreg teritoriul republicii, fiind o organizaţie patronală care întruneşte toate organizaţiile de transport din R. Moldova; este membru a Confederaţiei Naţionale a Patronatelor, iar prin intermediul Comisiei Tripartite Guvern-Sindicate-Patronat, promovează interesele transportatorilor la nivel republican. Info-Prim Neo notează că şi microbuzele care efectuează rute interurbane regulate au intrat sub incidenţa ordinului MTGD, deoarece, conform terminologiei din domeniu, autobuz este considerată unitatea de transport care are mai mult de nouă locuri. Ordinul ministerului nu s-a extins şi asupra călătoriilor cu microbuzele sau alte unităţi de transport care activează în raza municipiilor şi oraşelor din republică. În acest caz, majorarea tarifelor ţine, potrivit legislaţiei în vigoare, de competenţa Consiliilor locale.