logo

Sunt necesare schimbări în educație pentru promovarea drepturilor omului, experți


https://www.ipn.md/index.php/ro/sunt-necesare-schimbari-in-educatie-pentru-promovarea-drepturilor-omului-experti-7967_1045156.html

Profesorii din Moldova au cunoștințe vagi privind drepturile omului. Un raport realizat de Promo-LEX arată că în școli nu există o înțelegere profundă a fenomenului drepturilor omului, gradul de intoleranță din aceste instituții fiind la fel de ridicat ca și cel din societate, transmite IPN.

Expertul internațional Ovidiu Voicu, autor al raportului, a menționat că educația pentru drepturile omului în învățământul preuniversitar formează cetățeni pentru democrație. Educația pentru drepturile omului le permite oamenilor să acționeze și să își revendice drepturile și, de asemenea, îi face să respecte drepturile altora, întrucât conștientizează importanța acestui lucru. Cât privește situația din Republica Moldova, gradul de intoleranță în rândul cetățenilor este la un nivel extrem de ridicat, aproape de scara maximă. Tinerii care sunt astăzi la școală perpetuiază intoleranța generațiilor anterioare. Or, rolul educației pentru drepturile omului este să rupă acest cerc vicios. În opinia autorului raportului, este nevoie de un fond pentru democrație care să permită finanțarea de proiecte în educație pe termen lung. De asemenea, este nevoie ca educația pentru drepturile omului să fie ancorată  în documente strategice. O sugestie este finanțarea educației pentru drepturile omului prin programe de granturi și minigranturi.

Directorul Departamentului Justiție și Drepturile Omului, la Fundația Soros-Moldova, Victor Munteanu, a menționat că astăzi educația privind drepturile omului, care se face în universități sau în școli, nu reflectă conflictele sociale, realitățile politice economice și trăirile și tragediile umane din Republica Moldova. „Dacă avem o asemenea știință ruptă de realitățile cotidiene, obținem în schimb o știință teoretică sau dogmatică, care nu ajută cu nimic la protecția drepturilor omului. Ceea ce se obține în schimb este un dezinteres din partea tinerilor pentru implicare în activități pentru drepturile omului”, a spus Victor Munteanu. Potrivit expertului, drepturile omului nu au niciun sens atunci când oamenii nu sesizează că le sunt încălcate drepturile și când nu cunosc cum să  își revendice aceste drepturi. În societate există un soi de apatie socială, în special în rândul tinerilor, în a-și revendica propriile drepturi.

Alexandru Postica, directorul Programului pentru Drepturile Omului al Asociației Promo-LEX, a afirmat că oamenii sesizează importanța drepturilor doar în momentul când sunt afectați direct de încălcarea unui drept. Realitatea din Moldova arată că, atunci când sunt încălcate drepturile altor oameni, marea majoritate a populației nu reacționează. Potrivit expertului, oamenii ar trebui să învețe că drepturile omului reprezintă o formă de demnitate umană. Demnitatea umană trebuie cultivată încă de la o vârstă timpurie, nu tocmai în cadrul cursurilor universitare.

Angela Cutasevici, secretar de stat al Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, a menționat că respectarea drepturilor omului în școli este o prioritate pentru minister. Din acest an, în școli există un curs opțional privind educația pentru drepturile omului, începând cu clasa I-a până la a IX-a. În anul 2019 urmează să fie editate două manuale privind cursul Educație pentru Societate pentru clasele a V-a și a VI-a și pentru clasele a X-a și a XI-a. În opinia secretatului de stat, drepturile omului trebuie să se regăsească în toate disciplinele de studiu, astfel încât elevii să conștientizeze că trebuie să se respecte și să se ajute reciproc.