logo

Studiu de caz: O idee “genială”... sau cum ne fură primarii și consilierii


https://www.ipn.md/index.php/ro/studiu-de-caz-o-idee-geniala-sau-cum-ne-fura-primarii-si-consilierii-7542_1065010.html

 

Studiu de caz: O idee “genială” de a face bani chiar acum, în potopul de zăpadă – sau cum ne fură primarii și consilierii

 

Meteorologii estimează temperaturi preponderent negative până la finele anului, în intervalul 20-25 decembrie fiind prognozate precipitaţii mai ales sub formă de ninsoare în toate regiunile.
 

Totodată, până pe 30 decembrie, inclusiv, sunt aşteptate precipitaţii, la început sub formă de ninsoare, apoi lapoviţă şi chiar ploaie, în timp ce temperaturile maxime vor ajunge până la 4 grade, iar cele minime, vor coborî până la -16 grade.
 

Indiferent, de ce potop al vremii va veni peste noi, tot noi vom fi cei prostiți și ne vom strica nervii prin drumui înzăpezite sau acoperite cu gheață din lapoviță.
 

De ce?
 

Pentru că cei din autoritățile publice au deprins și format un nou mod de a face business. O inovație în gestiunea resurselor nu alta, un know-how.
 

Ideea și mecanismul afacerii funcționează astfel:
 

  1. Funcționarii înțeleg minunat că pentru a se pregăti de sezonul rece, de dezăpezire și prevenire a cataclismelor vremii de iarnă, trebuie să organizeze încă de cu vară tot felul de licitații pentru a selecta cele mai bune companii care să se ocupe cu asta. Dureri de cap, hârtii, transparență, prudență, viziune, analiză, negocieri și control. Cu-i trebuie nervii ăștia. E prea complicat.
     

  2. Aici vine ideea genială: nu organizează nimic pentru că în cazuri extreme, de căderi de zăpadă, lapoviță etc., dacă se întâmplă, se declară stare de alertă și nu mai este nevoie de licitație. Trebuie doar urgent să te apuci de treabă.
     

  3. Atunci, în regim de urgență, ei apelează le firmele lor, care prudențial, imediat, încep războiul împotriva vremii. Material antiderapat înșirat de-avalma din banii publici achiziționat tot de la firmele lor în canități ne-negociabile, deseori exuberante. Mașinile fac trebă de iese fum din urmă – și problema e rezolvată. Numai că fumul ăsta iese tot din arderea banilor publici: pentru plata serviciilor firmelor lor (deseori cu prețuri sporite pentru că e alertă și regim de urgență).
     

Iată asta da, “cultură antreprenorială”. Conține în sine și logică de afaceri:
 

-          O înțelegere profundă a nevoilor societății;
 

-          Soluții de optimizare “geniale” fără timp cheltuit, fără nervi și fără birocrație;
 

-          Când vine nevoia/cererea – imediat vine și soluția/oferta.
 

Perfect, doar că mai lipsește ceva acestei „culturi antreprenoriale”: morala și simțul uman pentru cinstea și onestitatea păzirii, economisirii și eficientizării banului public, banului fiecăruia dintre noi.

 

Material realizat de portalul dedicat construirii afacerilor www.harbujel.com
Mai multe detalii vezi la: http://harbujel.com/?p=851