Agenția de presă IPN a identificat o parte din problemele municipiului Chișinău și a întrebat candidații la funcția de primar al capitalei cum intenționează să le rezolve.
Victor Chironda, candidatul Mișcării Socio-Politice „Forța Nouă” spune că pasajele subterane din Chișinău sunt obstacole majore pentru persoanele cu mobilitate redusă.
Potrivit candidatului, Chișinăul trebuie să renunțe la aceste pasaje subterane și să dubleze trecerile pietonale pe carosabil. Până atunci ele trebuie menținute în curățenie și iluminate. Dacă trecerile pietonale se dublează la suprafață, atunci trecerile subterane pot fi folosite doar în calitate de spații comerciale. În această situație, ele pot fi concesionate către investitorii privați care și-ar asuma investiția pentru reparația și întreținerea acestor obiective. Avantajul ar fi că municipalitatea nu ar trebui să cheltuie banii publici pentru renovarea unor spații subterane inutile.
Candidatul spune că investiția în reparația lor este o irosire de bani. „Cu cele zece milioane de lei cheltuite pentru reparația trecerii de la Hotelul Național puteau fi amenajate și iluminate câteva zeci de treceri pietonale terestre”, consideră Victor Chironda.
Valeriu Munteanu, candidatul Uniunii Salvați Basarabia, spune despre pasajele subterane din Chișinău că sunt „poate cele mai urâte locuri din oraș”, lucru cauzat de „lipsa de viziune, lipsa de spirit gospodăresc, indiferența și concreșterea intereselor conducătorilor din Primărie cu administratorii economici ai acestor pasaje”.
Candidatul consideră că soluția este alocarea de surse financiare de la bugetul municipal pentru reparația acestora și ordonarea activităților economice din interiorul lor, astfel încât, după reparație, „forfota economică” să se încadreze organic în aspectul și atmosfera din aceste pasaje. „În oraș sunt 20 de pasaje subterane, iar calculele făcute, inclusiv de cei de la Primăria Chișinău, demonstrează că este nevoie de aproximativ 5-7 milioane lei pentru reparația capitală a unui pasaj. Sunt sigur că în bugetul local pot fi alocați bani pentru ca în trei ani să fie reparate toate trecerile subterane”, afirmă Valeriu Munteanu.
Pretendentul la șefia capitalei este de părere că pasajele subterane nu pot fi scoase din proprietatea municipalității. În caz contrar, în timp, acestea ar putea ajunge în proprietate privată și să-și schimbe destinația.
Valerii Klimenco, candidatul Partidului Politic Șor, susține că starea pasajelor este îngrozitoare. Potrivit lui, „timp de mai mulți ani, autoritățile locale au fost inactive în acest sens, apoi Partidul Politic Șor, la cererea rezidenților „micului oraș aerian”, s-a apucat să repare pasajul din acest micro-district și a arătat cum ar trebui să fie acest obiect din punct de vedere estetic, comoditate și echipare”.
Candidatul spune că, având la bază respectiva experiență, Partidul Politic Șor a invitat autoritățile din Chișinău să facă aceleași reparații în toate celelalte pasaje subterane ale capitalei. „Mai mult, eram pregătiți să finanțăm aceste lucrări din fonduri de partid, ceea ce ar permite bugetului local să economisească fonduri semnificative. Ca răspuns, oficialii de la Primăria Chișinău ne-au asigurat că vor repara singuri pasajele”. Valerii Klimenco afirmă că în unele locuri, aceste lucrări au fost cu adevărat începute, dar au trecut mai mult de șase luni și nicio subterană reparată nu a fost dată în exploatare.
Valerii Klimenco declară că, Partidul Politic Șor va câștiga alegerile în Chișinău, în termen de două luni va repara toate cele 20 de pasaje subterane, așa ca ele să devină „la fel de frumoase și sigure ca pasajul de lângă Aeroport”, mai spune Valerii Klimenco.