logo

Situaţia etnosocială a comunităţii romilor din Republica Moldova


https://www.ipn.md/index.php/ro/situatia-etnosociala-a-comunitatii-romilor-din-republica-moldova-7542_1065350.html

Comunicat de presă

                                                          Miercuri, 08 aprilie 2015, ora 15.00
                      Agenţia de Presă Info Prim Neo (mun. Chișinău, Casa Presei, str. Puşkin 22)

Grupul Tehnic de Lucru al Romilor din Republica Moldova, organizează Conferinţa de presă cu tema „Cu privire la evaluarea implementării Planului de acţiuni pentru susţinerea populaţiei de etnie romă din Republica Moldova, anii 2011-2015, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 56 din 31.01.2012”.

Romii sunt o comunitate etnică inimitabilă în Europa. Spre deosebire de alte popoare, romii nu au o „patrie naţională externă” care să le apere interesele, devenind o comunitate etnică care deţine sub aspect internaţional un statut non-teritorial. Pe parcursul istoriei, fiind o comunitate social-marginalizată, romii s-au deprins imperativ cu o atitudine discriminatorie din partea populaţiei majoritare și mai ales din partea autorităţilor, suportând impactul negativ al prejudecăţilor de la o generaţie la alta. În virtutea acestor circumstanţe defavorabile, în prezent, organizaţiile internaţionale şi instituţiile europene atrag o atenţie deosebită acestei comunităţi etnice inedite.

Situaţia etnosocială a comunităţii romilor din Republica Moldova a devenit criteriul politic în contextul procesului de integrare europeană

Organizaţia Naţiunilor Unite, Uniunea Europeană, Consiliul Europei, Organizaţia pentru Securitate și Cooperare în Europa – au adoptat în ultimii 20 de ani un şir de recomandări pentru statele-membre, care vizează îmbunătăţirea situaţiei etnosociale a comunităţii romilor:

1.    Adunarea Generală a ONU. Res. A/Res 47/135 Declaraţia cu privire la drepturile persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale sau minorităţilor etnice, religioase şi lingvistice. Şedinţa plenara 92 / 18 decembrie 1992.
2.    OSCE / Consiliul Ministerial. Decizia No. 3/03 MC.DEC/3/03 Planul de Acţiuni privind îmbunătăţirea situaţiei romilor şi sinţilor din cadrul arealului geografic al OSCE. 01-02 decembrie 2003, Maastricht.
3.    Parlamentul European al UE. P6_TA (2005)0151 Rezoluţia Parlamentului European privind situaţia romilor din Uniunea Europeană / 28 Aprilie 2005.
4.    Consiliul Europei / Comitetul de Miniştri. Recomandarea Rec(2008) 5 Cu privire la politicile implementate pentru romi şi nomazi  în Europa. Reuniunea 1018 a Delegaţilor Miniştrilor / 20 februarie 2008.

Consiliul European de la Copenhaga, întrunit în perioada 21-22 iunie 1993,  a aprobat principiile de bază a extinderii Uniunii Europene pentru ţările asociate din Europa Centrală şi de Est şi a definit criteriile pe care ţările candidate vor trebui să le îndeplinească pentru a deveni membri ai Comunităţii Europene. Unul din aceste criterii se referă la – stabilitatea instituţiilor care garantează democraţia, statul de drept, drepturile omului, respectul pentru minorităţi şi protecţia acestora (criteriul politic).  Astfel, nivelul de integrare socială a romilor a devenit unul dintre principalele criterii politice de integrare europeană pentru ţările candidate.

Procesul incluziunii sociale a persoanelor de etnie romă în Republica Moldova

În cadrul Notelor Informative din partea Partenerilor de Dezvoltare ai Moldovei adresate la 04 martie 2015 Prim-ministrului Republicii Moldova, domnului Chiril GABURICI, a fost menţionată recomandarea pentru iniţierea unor reforme pe termen mediu/lung (pagina 29-30):
„Incluziunea persoanelor de etnie romă: intensificarea eforturilor de implementare a Planului de Acţiuni pentru susţinerea populaţiei de etnie romă, prioritizând asigurarea accesului egal la educaţie și desegregarea școlilor în care copiii de etnie romă sunt în prezent instruiţi separat. Iniţierea etapelor de pregătire și dezvoltare pentru extinderea planului după anul 2015”.

Planul de Acţiuni privind susţinerea populaţiei de etnie romă din Republica Moldova pentru anii 2011-2015, adoptat prin HG nr.25 din 31.01.2012, conţine 7 domenii prioritare: Promovarea Serviciului mediatorilor comunitari; Educaţie, Muncă și bunăstare economică; Sănătate și securitate socială; Cultură și mass-media; Administraţie publică, ordine publică și documentare; Locuinţe.

În cadrul recomandărilor expuse în cadrul celui de-al V-lea Raport privind implementarea Planului de Acţiuni de Liberalizare a Regimului de Vize  în Republica Moldova, elaborat de Comisia Europeană și remis Parlamentului European și Consiliului European la 15.11.2013 (Blocul 4. Relaţii Externe și Drepturi Fundamentale) –  a fost prevăzută  recomandarea privind continuarea procesului de angajare a mediatorilor comunitari romi, în baza angajamentelor bugetare efective și susţinerea eforturilor financiare pentru punerea în aplicare a Planului de Acţiuni privind susţinerea populaţiei de etnie romă din Republica Moldova pentru anii 2011-2015, într-un mod eficient și consecvent (Fifth Report on the implementation by the Republic of Moldova of the Action Plan on Visa Liberalisation. Report from the Commission to the European Parliament and the Council.  Brussels, 15.11.2013 COM(2013) 807 final / pagina 33).

În cadrul Planului naţional de acţiuni pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană în perioada 2014-2016, adoptat prin Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 808 din 07.10.2014 // TITLUL II. Dialogul politic şi reformele, cooperarea în domeniul politicii externe şi de securitate // Prioritatea nr. 2.1. Dialogul politic şi reforma a Agendei de Asociere Republica Moldova-Uniunea Europeană – este inclusă Măsura de implementare Nr. 14 „Implementarea Planului de acţiuni privind susţinerea populaţiei de etnie romă din Republica Moldova pentru anii 2011-2015” (Responsabili: Biroul Relaţii Interetnice, Autorităţile Administraţiei Publice Centrale şi Locale).

În virtutea acestor recomandări internaţionale privind necesitatea fortificării eforturilor privind îmbunătăţirea condiţiilor de trai ale populaţiei de etnie romă din Republica Moldova:

La Solicitarea Nr. 35 din 23 februarie 2015, adresată de către Fundaţia „Elizabeta” Biroului Relaţii Interetnice, cu privire la înfiinţarea unei structuri instituţionalizate la nivelul Administraţiei Publice Centrale – Secţia „Politici de Stat pentru Incluziunea Multidimensională a Comunităţii Romilor” – Societatea Civilă a Romilor din Republica Moldova a fost oficial informată precum că Ministerul Finanţelor nu dispune de surse financiare necesare pentru implementarea procesului incluziunii sociale a romilor (Raspunsul Nr.01-57 din 19.03.2015 / Biroul Relaţii Interetnice al Republicii Moldova).

La Solicitarea Nr. 2 din din 23 februarie 2015, adresată de către Societatea Civilă a Republicii Moldova Prim-ministrului Republicii Moldova, domnului Chiril GABURICI, privind necesitatea îmbunătăţirii condiţiilor de trai prin alocarea unei locuinţe sociale unor categorii social-vulnerabile de etnie romă (în total 125 de familii), în conformitate cu Recomandarea Rec (2005) 4 a Comitetului Miniştrilor către statele membre a Consiliului Europei privind Îmbunătăţirea condiţiilor de locuit ale romilor și călătorilor in Europa (adoptată de Comitetul Miniştrilor, la 23 februarie 2005, la cea de-a 916-a reuniune a Delegaţilor Miniştrilor) / 2. Principiul non-discriminării: „Având în  vedere  că  romii  continuă  să  facă  parte  din  cele  mai  dezavantajate  grupuri  de populaţie  din  Europa,  politicile  naţionale  in  domeniul  locuinţelor  trebuie  să  se  adreseze problemelor lor specifice de urgenţă și intr-un mod non-discriminatoriu” – Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcţiilor al Republicii Moldova a răspuns că nu este informat în privinţa acestor recomandări internaţionale, iar modul de distribuire a locuinţelor este efectuat în conformitate cu prevederile adoptate în Codul cu privire la Locuinţe al R.S.S. Moldoveneşti nr. 2718-X din 03.06.1983 (Articolul 40):

Printre cei ce au nevoie de îmbunătăţirea condiţiilor de locuit, încăperile de locuit se acordă în primul rînd: Invalizilor Marelui Război pentru Apărarea Patriei şi familiilor de ostaşi (partizani), căzuţi în luptă sau dispăruţi fără urmă; Eroilor Uniunii Sovietice, Eroilor Muncii Socialiste, precum şi persoanelor, decorate cu ordinele Slava, Slava Muncii, „Pentru slujirea Patriei în Forţele Armate ale Uniunii R.S.S.” de toate cele trei clase; Persoanelor, care s-au aflat în armată în perioada războiului civil şi a Marelui Război pentru Apărarea Patriei şi în timpul altor operaţii de luptă pentru apărarea Uniunii R.S.S., partizanilor războiului civil şi ai Marelui Război pentru Apărarea Patriei, precum şi altor persoane, care au participat la operaţiile de luptă pentru apărarea Uniunii R.S.S. sau la îndeplinirea datoriei internaţionaliste... , precum şi pentru inovatorii în muncă şi fruntaşii în producţie, care au obţinut înalţi indicatori în muncă şi participă activ la viaţa obştească” (Răspunsul nr. D 51/15 din12.03.2015).

Astfel, principalul subiect abordat în cadrul Conferinţei de Presă va fi axat asupra modelului politic local de implementare al procesului incluziunii romilor, bazat pe supremaţia legislaţiei sovietice în detrimentul recomandărilor adoptate de către organizaţiile internaţionale europene.

Grupul Tehnic de Lucru al Romilor din Republica Moldova