logo

Sic!: Fabrica de ars promisiuni


https://www.ipn.md/index.php/ro/sic-fabrica-de-ars-promisiuni-7978_1033594.html

Pe parcursul carierei sale politice, primarul capitalei, Dorin Chirtoacă, a lansat o mulțime de promisiuni electorale. Autorii unui nou articol Sic! au făcut o selecție din cele mai năstrușnice planuri ale primarului de Chișinău, care așa și nu s-au realizat. Unele – din păcate, altele – din fericire, spun autorii articolului, care este însoțit și de un clip de animație, transmite IPN.





Primarul Dorin Chirtoacă a abordat tema opririi microbuzelor doar în stații în 2014, în timpul unei crize în transport, după ce șoferii au cerut majorarea tarifelor. Autorii articolului menționează din 2014 până astăzi nu s-a înregistrat nicio schimbare în practica staționării la solicitare. Șoferii microbuzelor opresc practic peste tot pentru îmbarcarea și debarcarea pasagerilor, punând în pericol sănătatea și viața acestora și ale altor participanți la trafic.

Edilul capitalei a promis în 2015 că locuitorii Chișinăului vor putea circula cu troleibuze dotate cu baterii electrice până la Aeroportul Internațional Chișinău. Mai mult, transportul urban chișinăuian urma să se transforma în unul regional prin lansarea cursei Chișinău-Odesa. În acest scop, trebuiau să se utilizeze troleibuze belaruse cu baterii electrice asamblate de muncitorii RTEC. Aceste idei nu au fost transformate în realitate.

În 2012, Dorin Chirtoacă a identificat supraîncărcarea microbuzelor drept una dintre cele mai mari probleme ale transportului de pasageri în Chișinău. Declarațiile primarului au fost susținute de către poliție prin raiduri, care au adus amenzi de 156 de mii de lei doar într-o săptămână, iar suma anuală încasată de la șoferi pentru această încălcare a depășit un milion de lei.

Soluția propusă de Dorin Chirtoacă a fost „panglica roșie”: în fiecare microbuz urma să atârne o panglică roșie care ar fi delimitat spațiul special prevăzut unui anumit număr de pasageri. În articol se menționează că deja e anul 2017, iar microbuzele circulă fără „panglici roșii” și supraîncărcarea rămâne o problemă.

O altă inițiativă abandonată de primarul Chirtoacă a fost panoul interactiv pentru turiști. Cu toate că instalarea acestuia a fost susținută de mai mulți parteneri privați de-ai Primăriei, la scurt timp panoul a încetat să mai funcționeze. Panoul a mai stat deconectat câțiva ani în fața primăriei, până a fost demontat fără explicații în 2015.

O altă promisiune menționată de către autorii articolului este și fabrica de prelucrare a deșeurilor. Potrivit lor, toate orașele mari și medii din Europa își sortează și prelucrează deșeurile la fabrici specializate și scot mult profit din această activitate. Primarul Chirtoacă a susținut mai multe inițiative de a construi o astfel de fabrică la Chișinău, dar aceasta așa și nu a apărut, în pofida interesului manifestat de mai mulți investitori străini.

Încă o promisiune menționată este și parcarea subterană din Piața Marii Adunări Naționale. Și în campaniile din 2005 (acum 12 ani) și în cea din 2007, Dorin Chirtoacă a promis construcția unor parcări supraetajate în centrul Chișinăului. Acestea așa și nu au apărut, în pofida faptului că primăria a autorizat construcția multor blocuri de oficii în centrul orașului, ceea ce a crescut cererea de parcări.

„Lista va continua? Ar fi fost bine primarul să învingă corupția din Primărie. Ar fi fost bine să aducă schimbarea promovând o nouă generație de politicieni școliți în Europa. Ar fi fost bine să oprească demolarea monumentelor, să aplice graficul în transportul public, să implementeze tichetarea electronică, sistemul GPS, oprirea doar în stații și multe multe alte promisiuni electorale și contractuale. Dar, vorba clasicului: „Asta nu s-a hotărât, fiindcă nu avem încă, știți, nu știu ce nu avem, dar era bine să fie, vă spun sincer””, se menționează în articol.

Articolul integral poate fi citit pe pagina sic.md. Sic! este un proiect al Agenției de presă IPN, realizat cu sprijinul Fundației Soros-Moldova.