logo

Și autoritățile publice locale vor putea decide deschiderea curselor regulate de pasageri


https://www.ipn.md/index.php/ro/fara-monopol-la-deschiderea-garilor-auto-si-fara-limitari-7966_1100685.html

Mai multă flexibilitate pe piața serviciilor de autogară. De acum încolo și autoritățile publice locale vor putea decide deschiderea sau modificarea curselor regulate de pasageri. Mircea Păscăluță, secretar de stat la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, a declarat că există zeci de situații în care oamenii și primarii le solicită autorităților centrale deschiderea de rute noi, dar limitările care existau până acum nu permiteau să se întâmple acest lucru.

„Ajutăm primăriile și primarii să ofere transport locuitorilor. Autoritățile publice locale vor putea interveni în procesul deschiderii și modificării unei rute, curse regulate. Această modificare este extrem de importantă, deoarece astăzi există unele criterii nefuncționale de formare a rețelei de rute în traficul național, în care rolul principal îl are inițiativa operatorilor de transport, iar competențele autorităților publice locale nu sunt deloc prevăzute”, a precizat secretarul de stat.

Potrivit lui, este esențial ca administrația publică locală să aibă un rol activ în determinarea rutelor de transport deoarece deține informații actualizate despre fluxul de călători și cunoaște cel mai bine necesitățile oamenilor din teritoriu. Modificările la programul rutelor vor putea fi efectuate în afara perioadei prestabilite, oferind mai multă flexibilitatea și servicii orientate pasagerilor. Până acum pentru transportul interraional modificările se efectuau o dată pe an.

Mircea Păscăluță a menționat că un alt aspect important ține de reducerea birocrației. Operatorii de transport rutier pot spune adio foii de parcurs, aceasta fiind exclusă din lista documentelor de strictă evidență. Și pentru a reduce și mai mult din birocrație, vor fi excluse din lista de documente necesare la bord un șir de acte care există deja în sistemele informaționale ale ANTA. Este vorba despre informația privind inspecția tehnică și certificatele de competență profesională.

În ceea ce ține de fiscalizare și digitalizare, vor fi implementate sistemele informaționale e-bilet, e-GPS etc. „Impunem fiscalizarea procesului de acordare a biletului de călătorie. Biletele vor fi emise în forma bonurilor fiscale sau a documentului electronic. Ne vom asigura ca acest lucru să se întâmple până la sfârșitul anului 2024. Am introdus noi prevederi clare privind interacțiunea dintre operatorii de transport rutier și prestatorii de servicii de autogară, inclusiv partea financiară a relațiilor”, precizează secretarul de stat.

„Au fost excluse prevederile ce reglementau monopolul deschiderii gărilor auto, limitările legate de capacitatea financiară și gradul de saturație al unei localități cu gări auto. Astfel, facem un pas important spre liberalizarea pieței serviciilor de autogară. Am eliminat contradicțiile existente referitoare la termenul și modalitatea de eliberare a autorizațiilor. După expirarea termenului de autorizație care durează 8 ani, operatorii de transport auto vor putea să mai activeze încă 4 ani, dacă întrunesc mai multe condiții ce vor fi reglementate de Guvern. Modificăm politica tarifară și anume reglementările legate de tarifele la nivel raional. Consiliile raionale vor avea dreptul să aprobe tarife la nivel raional”, a mai spus Mircea Păscăluță.