logo

Scrisoare deschisă președintelui Republicii Moldova, Dlui Igor Dodon


https://www.ipn.md/index.php/ro/otkrytoe-pismo-prezidentu-respubliki-moldova-igoryu-dodonu-7542_1074715.html

Cum poate deveni Moldova un stat producător de elicoptere

Scrisoare deschisă președintelui Republicii Moldova, Dlui Igor Dodon

Buna ziua, stimați cetățeni ai Moldovei (care merită să se mândrească cu țara lor), iar printre dumneavoastră îl vizez și pe Igor Dodon (ales în speranța, ca noi să putem fi mândri de Republica Moldova).

Nu pot lăsa fără atenție declarația șefului statului Igor Dodon (din 3 iulie 2020) despre necesitatea organizării pe teritoriul țării a producerii la capacitate industrială a elicopterelor.

Vă reamintesc, că sunt Iurie Ceban -constructor de aeronave, participant nemijlocit la "evenimentele " din Criuleni, când organele de drept ale Moldovei, chipurile, ar fi descoperit și contracarat producerea ilicită a unor elicoptere.

Scurt pe doi. În opinia noastră, un grup al structurilor de forță a descins  în hangarul nostru din Criuleni și în mod abuziv a confiscat mostrele de mărime  naturală ale fuzelajelor aparatelor de zbor- modele pe care erau testate soluțiile tehnice pentru elaborarea noilor ansambluri si piese de elicopter.

Posibilitatea de elucidare

Sunt recunoscător președintelui Igor Dodon pentru atenția grijulie acordată subiectului în cauză. Și sper că și organele noastre de drept vor manifesta o atitudine similară, vor demonstra suficient profesionalism, cunoștințe și experiență pentru a elucida acest caz inspirat. Și anume:

Se vor convinge, că mostrele noastre naturale, care doar evocă niște elicoptere, nu sunt aparate de zbor sadea, capabile să urce la ceruri și să fie potrivite pentru exploatarea aeriană.  

Vor înțelege că baza noastră de proiectare experimentală, foarte modestă, nu este o "linie tehnologică", capabilă să realizeze un proces industrial complex de fabricare în serie a pieselor de aeronave.

Se vor convinge că numai o minte bolnavă putea da naștere suspiciunii de contrabandă cu aparate de zbor, produse in mod artizanal, și încercărilor de a le comercializa pe piața internațională.

Vor Înțelege faptul că chiar dacă cineva reușește să creeze un aparat de zbor artizanal, va fi imposibil prin definiție să-l vândă fără testarea respectivă, fără certificare, fără documentația  tehnică necesară.

Din partea noastră, suntem gata să acordăm organelor de drept toată asistența pentru finalizarea cît de curînd a anchetei deja derulate.

Totodată, sperăm, că acțiunile ilegale, comise pe parcursul anchetei de unii colaboratori ai organelor de drept față de angajații noștri și față de bunurile materiale ale bazei de proiectare experimentală, nu vor fi trecute cu vederea și vor fi apreciate corespunzător de către organele competente.

Diferența dintre fabricarea elicopterelor și asamblarea acestora

Vreau să menționez că producerea în serie a elicopterelor ține de industria constructoare de mașini sau de ingineria mecanică.

Este o ramură cu școală științifică de aviație, cu instituții științifice de cercetare, cu birouri de proiectare, de elaborare a documentației tehnico-științifice si tehnologice, cu laboratoare, ateliere de lucru, standuri de testare, echipamente și instrumente de măsurare, depozite, cu intermediari și furnizori, cu personal tehnic și de zbor. Și cu multe altele. Într-un cuvânt - adevărată inginerie!

În viitorul apropiat, este puțin probabil să se creeze toate acestea pe teritoriul  Republicii. Dar, iată, ideea președintelui cu privire la organizarea producției de asamblare pare reală și destul de realizabilă.

Despre Programul național de elaborare ți dezvoltare a fabricării elicopterelor

Fără a aștepta finalizarea acțiunilor procesuale (dar noi nici măcar nu ne îndoim de rezultatele lor), suntem gata să participăm cel mai activ la elaborarea programului național de stat pentru crearea și dezvoltarea construcției de elicoptere.

Suntem gata să punem în aplicare toată experiența și cunoștințele noastre acumulate în domeniul tehnologiei de fabricare a elicopterelor, să folosim contactele noastre de afaceri cu cei mai importanți producători de aeronave din lume și potențialii investitori. La elaborarea programului de stat pentru organizarea procesului de asamblare a elicopterelor și în scopul atragerii investițiilor în Moldova, ni se pare de bun augur crearea unor condiții economice speciale, unor clauze preferențiale la importul ansamblurilor și pieselor, elaborarea unui regim special de impozitare.

Adoptarea și realizarea unui astfel de Program de stat intru susținerea procesului de fabricare a elicopterelor pe teritoriul Moldovei va vorbi despre:

- nivelul responsabilității, asumat de către funcționarii de stat pentru dezvoltarea potențialului industrial al Republicii, pentru crearea noilor competențe tehnologice și crearea locurilor de muncă de o înaltă calificare;

- crearea condițiilor reale și garanțiilor de stat pentru atragerea investițiilor străine în sectorul industrial al economiei Republicii Moldova;

- disponibilitatea demnitarilor publici de a face nu doar declarații răsunătoare cu privire la grija față de avutul statului și bunăstarea poporului, dar și despre acțiunile reale întreprinse pentru crearea unui proces național și inovator de producție de o înaltă tehnologie;

- posibilitatea deschiderii de noi perspective pentru tinerii talentați de a obține noi cunoștințe și de a le aplica în propria țara și nu peste hotare.

Sper, domnule Președinte, că apelul meu va fi recepționat de Dvs. cu înțelegere și folosit spre binele poporului și al Republicii.

Iurii Ceban, constructor de aeronave și șef al unui grup de entuziaști care cred în talentul poporului moldovenesc, precum și în înțelepciunea politică a conducerii Republicii și în supremația legii


-------
DISCLAIMER: Autorii comunicatelor – nu agenția de presă IPN – poartă responsabilitate exclusivă pentru corectitudinea și esența conținutului comunicatului, prezentat spre publicare și/sau distribuire.