Fosta ministră a sănătății, muncii și protecției sociale, Ala Nemerenco, susține că inițiativa legislativă prin care se dorește ca toate medicamentele vândute în țară să conțină pe ambalaj și în prospect informații în două limbi va duce la retragerea unui număr mare de medicamente de pe piața farmaceutică, dar și la scumpirea acestora. Un comentariu în acest sens Ala Nemerenco a plasat pe pagina sa de Facebook, transmite IPN.
Potrivit Alei Nemerenco, piața, fiind foarte mică, adesea nu necesită plasarea unei serii industriale în întregime. În acest caz, companiile străine care aduc medicamente în Moldova vor trebui să producă serii speciale pentru noi, cu prospect în română și limba rusă, sau să reambaleze medicamentele deja importate pentru includerea și prospectelor în rusă.
În cazurile când informația din prospect este voluminoasă, vor fi suportate cheltuieli și pentru ambalare, pe motiv că va fi necesar un ambalaj mai mare. Drept urmare, importatorii vor fi cei impuși să preia responsabilitatea pentru etapa de ambalare, ceea ce presupune conformarea cu bunele practici de fabricație (spații, utilaje, resurse umane calificate etc). În consecință se va crea un deficit de medicamente pe piață, unele din ele vor dispărea. Totodată, vor crește și prețurile la medicamente.
Riscului de retragerea de pe piață a medicamentelor vor fi supuse medicamentele eliberate în baza prescripției medicale, medicamentele de uz spitalicesc, medicamentele pentru terapie specială, pentru boli rare care sunt aduse într-un număr foarte limitat și sunt acceptate în prezent cu informația în alte limbi. E vorba și de medicamentele care folosesc piață farmaceutică comună cu România, dintre acestea sunt circa 20% din medicamentele autorizate, menționează Ala Nemerenco.
Fosta ministră consideră că soluții pentru majorarea accesului la informația despre medicament a pacienților vorbitori de alte limbi decât româna există și sunt simple și ieftine, iar pentru asta nici nu sunt necesare legi.
Partidul socialiștilor a înaintat o inițiativă legislativă care prevede ca toate medicamentele case se vând în farmaciile din țară să conțină prospect în „limba moldovenească” și în limba rusă. Totodată, informațiile verbale despre produse și servicii ar trebui să fie comunicate consumatorilor tot în „moldovenească” și rusă de către farmaciști.