Educația reprezintă dinamica societală, iată de ce este crucial să modernizăm modul în care transmitem cunoștințele fundamentale. Deși conținutul rămâne constant, capacitățile cognitive ale copiilor s-au schimbat. Aceste aspecte au fost subliniate de către fostul ministru al educației în România, Daniel Funeriu, doctor în științe chimice. Relația dintre școală și familie trebuie să fie una de colaborare și respect mutual, a declarat profesorul la Forumul educației România – Republica Moldova, la care participă profesori, directori de școli și șefi de direcție de pe ambele maluri ale Prutului, transmite IPN.
Daniel Funeriu a menționat că s-a subliniat excesiv că educația este un serviciu public, o afirmație ce nu reflectă realitatea. „Rolul școlii este învățarea. Educarea și instruirea sunt rolul familiilor”, a spus profesorul. Fostul ministru român a continuat prin a sublinia că pe umerii școlii și cadrelor didactice nu trebuie să fie puse misiuni care nu intră în competența acestora.
Rectorul Universității de Stat din Moldova, Igor Șarov, a declarat că forumul educațional aduce împreună reprezentanți din domeniul educației din România și Republica Moldova pentru a discuta provocările și oportunitățile oferite de ecosistemul educațional în era digitalizării. „Trăim într-o epocă în care tehnologia a revoluționat aproape toate aspectele vieții noastre, iar educația nu face excepție. Digitalizarea a transformat modul în care învățăm și predăm, oferind noi instrumente și resurse pentru a îmbunătăți procesul de învățare și pentru a face educația mai accesibilă, mai eficientăˮ, a spus rectorul. Igor Șarov a mai menționat că din 1 septembrie 2024 va fi deschis master la programul „Inteligența artificială și Data Scienceˮ, datorită colegilor din România care au ajutat la școlarizarea cadrelor didactice de la USM. Sprijinul din partea României este unul enorm, a spus rectorul.
Secretarul de stat al Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova, Adrian Dupu, a menționat că fără educație nu poate exista o societate dezvoltată. „Nu vedem un viitor nici pentru România, nici pentru Republica Moldova fără o societate educată. Educația de calitate nu înseamnă doar profesori bine pregătiți, ci înseamnă și infrastructură de calitate, pentru că oricât de tare ne-am da noi, elevii și studenții silința, fără echipamentele și infrastructura necesară este foarte greu. Și de aceea punem accentul și pe infrastructura de calitate pentru învățământ, dar și pentru pregătirea elevilor și cadrelor didacticeˮ, a spus Adrian Dupu.
Secretarul de stat la Ministerul Educației și Cercetării, Valentina Olaru, a menționat satisfacția schimbului de idei bune și de practici. „Unirea se face în idei, unirea se face în clasele noastre, atunci când ne propunem să avem proiecte transfrontaliere și proiecte comuneˮ, a spus secretarul de stat.
Cea de-a patra ediție a forumului propune o agendă de sesiuni plenare, workshop-uri, masterclass-uri, dezbatere tematică și dialoguri profesionale. Pe parcursul a două zile a evenimentului se preconizează participarea a peste 250 de profesori din mediul universitar și preuniversitar, specialiști și practicieni din Republica Moldova și România.
Proiectul „Forumul Educației România – Republica Moldovaˮ este finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova.