logo

Sancţiunile dure ar putea diminua numărul accidentelor de circulaţie


https://www.ipn.md/index.php/ro/sanctiunile-dure-ar-putea-diminua-numarul-accidentelor-de-circulatie-7967_962518.html

Deşi statisticile Poliţiei Rutiere atestă tot mai multe accidente de circulaţie în care sunt implicaţi şoferi tineri sau neexperimentaţi, surse din cadrul Ministerului Dezvoltării Informaţionale (MDI) văd principala cauză a acestui fenomen în amenzile prea mici aplicate de agenţii de circulaţie. Solicitat de Info-Prim Neo să comenteze situaţia creată, şeful Secţiei evidenţa conducătorilor de vehicule a Ministerului Tehnologiilor Informaţionale, Ilie Bricicaru, a declarat că numărul mare al accidentelor de circulaţie nu este determinat de nivelul pregătirii conducătorilor auto sau vârsta acestora, ci de faptul că Poliţia Rutieră nu aplică sancţiuni pentru toate încălcările Regulamentului circulaţiei rutiere şi ale Codului Contravenţiilor Administrative. Bricicaru susţine că nu totdeauna factorul uman este decisiv în producerea accidentelor, chiar şi în cazul conducătorilor auto cu o vechime de până la un an, însă o analiză minuţioasă a cauzelor şi factorilor generatori de accidente nu a fost făcută până în prezent. La ora actuală, Poliţia Rutieră nu dispune nici măcar de o statistică care ar elucida calitatea instruirii deţinătorilor de permis de conducere, ponderea şoferilor fără experienţă în numărul total de accidente, inclusiv grave, precum şi în numărul suspendărilor permiselor de conducere. Potrivit sursei citate, situaţia accidentară gravă atestată în R. Moldova denotă faptul că Poliţia Rutieră nu-şi îndeplineşte pe deplin atribuţiile de serviciu. În opinia lui Bricicaru, Poliţia Rutieră trebuie să promoveze o politică mai drastică în raport cu şoferii, în special cu cei cu vechime mică de conducere. Aceştia, în special, trebuie să afişeze pe parbriz semnul „Atenţie!” şi să nu depăşească viteza de 70 km/oră. Reprezentantul MDI susţine că agenţii de circulaţie nu fixează toate încălcările Regulamentului rutier, axându-se doar pe cele grave. „Doar prin înăsprirea sancţiunilor, şoferii ar putea deveni mai responsabili la trafic”, susţine Ilie Bricicaru. Solicitat de Info-Prim Neo, şeful Secţiei organizare şi informare a Direcţiei Poliţia Rutieră a MAI, Iuri Untilov, a declarat că PR nu poate acţiona în lipsa unui cadru legislativ mai aspru în acest domeniu. Potrivit aceleiaşi surse, amenzile mici, aplicate la moment, permit tratarea permisivă a legislaţiei rutiere de către şoferi. Potrivit aceleiaşi surse, Poliţia Rutiere speră că situaţia ar putea să se redreseze doar după aprobarea de către Legislativ a proiectului noului Cod rutier care ar conţine, după exemplul ţărilor europene, sancţiuni dure pentru încălcări, inclusiv retragerea, după acumularea a 15 puncte de penalizări, a permisului de conducere.