logo

S.A.«Apă-Canal Chişinău» contesteaza declaraţia Agentiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei


https://www.ipn.md/index.php/ro/saapa-canal-chisinau-contesteaza-declaratia-agentiei-nationale-pentru-protectia--7542_1064699.html

 

Comunicat de presă

 

Cu referire la declaraţiile în presă a dnei Viorica Carare, director general a Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei din 01.02.2011   S.A.«Apă-Canal Chişinău» comunică următoarele din 01.02.2011:

Conform art.3, pct.2, lit.d) a Legii cu privire la apa potabilă nr.272-XIV din 10.02.1999, în atribuţiile organelor centrale de specialitate, autorităţilor administraţiei publice locale în domeniul alimentării cu apă potabilă intră organizarea contorizării şi evidenţei consumului de apă potabilă distribuită prin sistemele de alimentare cu apă pe baza unor programe eliberate de către aceste autorităţi.

Din pct.10, alin.5 a Regulamentului privind aciziţionarea, proiectarea, instalarea, recepţia şi exploatarea aparatelor de evidenţă a consumurilor de apă aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1228 din 13.11.2007 rezultă că, «activităţile de achiziţionare, instalare, exploatare, întreţinere şi reparaţie, înlocuire şi verificare metrologică, în termenele indicate în lista oficială a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal a aparatelor de evidenţă, se efectuiază:

- în apartamentele blocurilor locative, încăperile locuibile în cămine, precum şi în case individuale — de către operator (furnizor) în baza contractului bilateral, prin aplicarea unui tarif distinct, aprobat de către autorităţile administraţiei publice locale pentru contorizarea consumului de apă. În lipsa contractului respectiv, toate lucrările de achiziţionare, instalare, exploatare, întreţinere şi reparaţie, înlocuirea şi verificarea metrologică a contoarelor de apă se execută din contul consumatorului». Aceleaşi prevederi sunt stipulate şi în Hotărîrea Guvernului nr.191, din 19.02.2002.

Cu părere de rău, prevederile actelor normative în aspectul dat nu pot fi executate de către S.A.«Apă-Canal Chişinău», deoarece pînă în prezent autorităţile administraţiei publice locale nu au aprobat tarifele distincte respective şi nici modelul de contract-cadru, care ar permite reglementarea acestor raporturi între consumatorul casnic şi Furnizor.

Conform pct.10 alin.4 al Regulamentului aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1228 din 13.11.2007, la branşamentele blocurilor locative aflate în exploatare, S.A.«Apă-Canal Chişinău» în calitate de furnizor, procură şi instalează aparatele de măsurare a consumului de apă, din contul mijloacelor financiare proprii, prevăzute în tarifele de alimentare cu apă şi canalizare, calculate conform Metodologiei determinării, aprobării şi aplicării tarifelor pentru serviciile respective aprobate prin Hotărîrea Consiliului de Administrare ANRE nr.164 din 29.11.2004, care este aprobată în corespundere cu prevederile art.13/1 al Legii serviciilor publice de gospodărire comunală nr.1402/2002, Legii cu privire la apa potabilă nr.272/1999. Punctul 7.10 din Metodologia în cauză prevede  că în tarifele pentru serviciile de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate se includ consumurile şi cheltuielile pentru captarea, pomparea, tratarea, filtrarea, transportartea, distribuirea şi furnizarea apei, transportarea şi epurarea apelor uzate pînă la punctul de delimitare a consumatorului. În acest context, S.A. «Apă — Canal Chişinău» respectă prevederile art.10 alin.6 din Legea nr.105/2003 privind protecţia consumatorilor.

Instalarea contoarelor la branşamentele blocurilor locative se efectuază în locul predării-recepţionării serviciilor la limita de separare a responsabilităţii jurisdicţionale stabilită de actele normative în vigoare. Punctul 12 din Regulamentul privind folosirea sistemelor comunale de alimentare cu apă şi de canalizare, aprobat prin  Hotărîrea Guvernului nr.656 din 27.05.2002 stabileşte hotarul de delimitare a instalaţiilor de alimentare cu apă pentru blocurile locative în modul următor:

-         pentru reţelele de apă partea exterioară a peretelui blocului locativ

-         pentru reţelele de canalizare primul cămin de vizitare de racordul blocului.


Conform Legii privatizării fondului de locuinţe nr.1324 din 10.03.1993, (art.8, 21), proprietarii de locuinţă privatizată sunt coposesorii instalaţiilor şi comunicaţiilor inginereşti şi participă la cheltuielile comune de întreţinere a sistemelor inginereşti interioare. Legea condominiului în fondul locativ nr.913 din 30.03.2000 conţine aceleaşi prevederi.

Art.46 şi 127 din Constituţia Republicii Moldova consfinţeşte dreptul la proprietatea privată şi protecţia acesteia. Art.316 al CC RM, prevede expres inviolabilitatea proprietăţii private. Instalarea de către S.A.«Apă-Canal Chişinău» a aparatelor de măsurat proprii nemijlocit în limita proprietăţii private a consumatorilor din apartamentele blocurilor de locuit presupune violarea dreptului de proprietate al acestora şi constituie o încălcare gravă a legislaţiei Republicii Moldova.

În contextul celor expuse, luînd în consideraţie existenţa a unui şir de decizii irevocabile ale Curţii Supreme de Justiţie a PM prin care au fost constatate legale acţiunile S.A.«Apă-Canal Chişinău» la subiectul vizat, considerăm nefondate declaraţiile expuse de către
dna Viorica Carare, director general a Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei şi rugăm răspnsuri la următoarele întrebări:

 Din care cauză diferă declaraţiile în presă furnizate de către dna Viorica Carare, director general ANPC de prescripţia  Consiliului Administrativ ANPC din 01.02.2011 adresată S.A. „Apă-Canal Chişinău”?

Care a fost temeiul constatării faptului încălcării art. 6 din Legea cu privire la protecţia concurenţei?

Care fapte şi exemple concrete au stat la baza învinuirilor?

Care este temeiul legal al competenţelor asumate de către ANPC în partea obligării ACC de a instala contoare în apartamente din contul furnizorului?

Cum vede ANPC executarea unei legi de către un furnizor, cînd actele normative speciale care stabilesc mecanismele concrete de executare a acestei legi şi modalităţile de acoperire financiară a cheltuielilor impuse prevăd limite în care nu se încadrează prescripţiile agenţiei?

În special: HGRM 1228/2007 – Regulamentul ce ţine de contorizare, HGRM 191/2002 – Regulamentul ce ţine de serviciile locativ-comunale, HANRE nr. 164/2004 – Metodologia tarifară.

Care este temeiul afirmaţiilor ANPC referitor la faptul că ACC percepe ilegal plăţile pentru volumele de apă restante pe contorul comun, iar venitul obţinut este de asemenea ilegal, atunci cînd legislaţia în vigoare stabileşte cert limita responsabilităţii părţilor în raportul de prestare a serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare în blocurile locative?

Această responsabilitate se divizează conform limitei de apartenenţă la balanţă a reţelelor. Respectiv, este evident că ACC nu-şi poate asuma să suporte pierderi la reţelele străine, amplasate în interiorul blocurilor locative (HGRM 656/2002 – Regulamentul utilizării sistemelor publice de apă şi de canalizare).

Toate costurile şi cheltuielile incluse în tarife sunt strict reglementate şi limitate de Metodologia tarifară aprobată de către ANRE. Respectiv, vă rugăm să concretizaţi în ce temei afirmaţi în public despre faptul că ACC include neargumentat sau ilegal pierderile de apă sau cheltuielile indicate în tarifele de operare.

Centru de presă S.A.«Apă-Canal Chişinău»