logo

S-a nuanțat caracterul partizan al unor portaluri informaționale, raport de monitorizare


https://www.ipn.md/index.php/ro/s-a-nuantat-caracterul-partizan-al-unor-portaluri-informationale-8008_1076659.html

În această campanie electorală, s-a nuanțat caracterul partizan al unor portaluri informaționale, care în campania precedentă au avut un comportament cât de cât echilibrat. Acestea se manifestă ca și avocați sau portavoce a unor partide și concurenți electorali. În multe cazuri portalurile au aceiași proprietari din umbră, iar aceasta indică asupra faptului că pe piața media din Republica Moldova și, în special pe piața online, se manifestă o tendință de concentrare a unor surse mediatice în mâinile politicienilor. Declarațiile au fost făcute de Petru Macovei, director executiv al Asociației Presei Independente, care a prezentat o monitorizare realizată în rândul a 12 portaluri.

Într-o conferință de presă la IPN, Petru Macovei a declarat că portalurile Actualitati.md, Aif.md și Kp.md au o politică editorială asemănătoare. Acestea interpretează părtinitor, în mod aproape identic, acțiunile, declarațiile și comentariile acelorași actori politici. Portalurile îl favorizează deschis și îl promovează intens pe candidatul independent, susținut de PSRM, Igor Dodon. Iar oponenții lui au fost defavorizați și discreditați. Portalurile Noi.md, Sputnik.md și Vedomosti.md, de asemenea, îl favorizează pe Igor Dodon după tonalitatea reflectării și prezența apariției în context pozitiv a acestui candidat. În același timp, candidata PAS Maia Sandu este defavorizată evident.

În raport se menționează că în materialele difuzate de cele 12 portaluri monitorizate, Comisia Electorală se situează abia pe locul cinci în topul protagoniștilor. În acest sens, Petru Macovei a precizat că există o agendă ascunsă a unor portaluri, care nu sunt interesate să reflecte atât procesul electoral, cât să promoveze anumiți concurenți și să-i discrediteze pe oponenții acestora. Acest fapt ar demonstra că instituțiile media, în loc să servească intereselor publicului, au o agendă diferită.

Monitorizarea denotă că unele portaluri au prezentat articole cu caracter publicitar, însă acestea nu au fost marcate corespunzător. Pe portalul Unimedia.info, candidata Partidului Politic Șor, Violeta Ivanov, a apărut în context pozitiv în mai multe materiale cu caracter publicitar evident, însă nemarcate corespunzător, mascate ca știri la rubricile Politic și Social. Și pe portalul Realitatea.md. fost publicate mai multe articole cu Violeta Ivanov, cu un caracter publicitar evident, care la fel nu au fost marcate corespunzător.

„Este arhicunoscut că unul dintre partidele politice din Moldova, este vorba despre Partidul Politic Șor, investește tare mult în presa din Moldova, în scop de promovare. Inclusiv în televiziuni, dar și în anumite portaluri. Și este într-adevăr o problemă. Vă reamintesc că avem și Legea publicității, care spune că publicitatea trebuie să fie marcată. Din păcate, acest lucru nu se întâmplă de fiecare dată”, a notat Petru Macovei.

Raportul este realizat de API în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte, cu sprijinul financiar al National Endowment for Democracy (SUA).