logo

Ruslan Verbițchi: Componenta politică există în ajustarea tarifelor la transportul public. Majoritatea consilierilor a decis să delege primarului prerogativele CMC


https://www.ipn.md/index.php/ro/ruslan-verbitchi-componenta-politica-exista-in-ajustarea-tarifelor-la-8004_1090549.html

Majoritatea consilierilor a decis să delege primarului general Ion Ceban prerogativa Consiliului municipal Chișinău referitoare la stabilirea tarifelor la transportul public de pasageri. Aceasta se întâmplă pentru că în acest proces este prezentă și componenta politică, alături de cea economică și socială. Astfel a răspuns vicepreședintele Fracțiunii Platforma DA în Consiliul municipal Chișinău, Ruslan Verbițchi, la întrebarea moderatorului de ce CMC, în calitate de organ legislativ, nu a adoptat singur documentele care ajustează tarifele. „Nu noi am promis că vom ajusta tarifele sau că ele vor fi mărite, de aceea noi am votat metodologia de calcul, pentru că aceasta este și normal ca Primăria să aibă o metodă de calculare ca să fie clar de unde să iau aceste tarife și cum vor fi calculate, de aceea tariful nemijlocit este prerogativa primarului”. Declarațiile au fost făcute la dezbaterea publică  Tarifele la călătoria cu transportul public: între necesitate, echitate și interese, inclusiv politice”, organizată de Agenția de presă IPN.

Consilierul a precizat că tariful unic de 6 lei, stabilit pentru întreg municipiul Chișinău, inclusiv troleibuzele și autobuzele care merg în suburbii, reprezintă „o chestie destul de bună”. „Dar și abonamentele, pe de o parte, vor ieși mult mai ieftine decât este acum”, pentru călători, iar, pe de altă parte, vor asigura colectarea mijloacelor în bugetul întreprinderilor municipale”..

„Dacă vorbim despre abonamentele care se vor procura pe o perioadă de jumătate de an, desigur că, venind o sumă destul de impunătoare la întreprinderile municipale, ele vor putea cu acești bani să eficientizeze și transportul, și calitatea lui, ca să fie și călătorilor mult mai confortabil să meargă atât pe timp de vară, cât și pe timp de iarnă. Vreau să accentuez că va fi mai ieftin decât este acum. Dacă vorbim de călătorul ordinar, pe o perioadă de șase luni abonamentul va costa 972 de lei. Dacă împărțim la 180 de zile, va costa 5 lei și 15 bani pe zi. La momentul actual, călătoria cu autobuzul din suburbie costă 5 lei, cu troleibuzul – 2 lei și autobuzul – 3 lei. Dacă omul are două călătorii pe zi, prețul se preconizează să fie ajustat doar în jur de 60 de bani, asta nu este mult. Eu mă tem că va fi nevoie să mai venim în Consiliul municipal Chișinău cu un proiect de decizie dacă vom ajunge în septembrie-octombrie că motorina va crește la 40-45 de lei și gazul la 37 de lei”, a menționat consilierul.


Ruslan Verbițchi a subliniat că fracțiunea sa a avut și amendamente prin care a insistat să fie extinsă lista persoanelor care vor putea fi scutite de plată. „Ceea ce ține de întreprinderile municipale, eu nu cred că întreprinderile municipale vor avea profit. La momentul actual, dacă Primăria nu ar veni în continuare cu subvenționare, noi astăzi trebuia să avem niște prețuri mult mai mari. Pentru Platforma Da este clar că s-ar putea evita majorarea tarifelor, dacă concurenții noștri electorali s-ar fi ținuți de promisiunile lor electorale”, a adăugat reprezentantul Platformei DA.