logo

RETROSPECTIVA ŞTIRILOR din Fluxul IPN „Integrare Europeană”, 7-13 august 2017


https://www.ipn.md/index.php/ro/retrospectiva-stirilor-din-fluxul-ipn-integrare-europeana-7-13-august-2017-7978_1036309.html

IPN a publicat pe 7 august OP-ED-ul cu titlul: „Republica Moldova și „stabilitocrația” din vecinătatea europeană”, semnat de politologul Dionis Cenușa. În analiză se spune că elita politică din moldovenească exploatează interesul autentic al Bruxelles-ului pentru consolidarea stabilității și îndeplinirea Acordului de Asociere, precum și existența „conflictelor înghețate” și riscul de separatism, pentru a atinge obiective politice înguste. Politologul subliniază faptul că la fel ca și țările din Balcanii de Vest, Moldova suferă din cauza „stabilitocrației”. Acest termen caracterizează situația în care UE și SUA acordă sprijin guvernelor care, deși slăbesc construcțiile democratice, sunt considerate utile pentru că asigură un anumit grad de stabilitate. Potrivit lui Cenușă, „stabilitocrația” s-a accentuat la Chişinău după 2009, când coalițiile pro-europene au recurs la diverse reforme promise UE, dar nu au renunțat la practicile coruptibile și la dereglarea „limitărilor și echilibrelor” democratice. În prezent, spune autorul articolului, principiile „stabilitocrației” sunt folosite de către Partidul Democrat pentru a se menține la putere după scrutinul din 2018. Politologul crede că modul în care va reacționa UE la introducerea votului mixt va confirma dacă „stabilitocrația” va avansa în raport cu Moldova sau nu. Pe lângă criticarea schimbării sistemului electoral UE trebuie să înghețe alocarea asistenței macro-financiare de 100 mln EUR, opinează Dionis Cenușă.

xxx

Președintele Republicii Moldova Igor Dodon, aflat într-o vizită la Teheran, a participat la ceremonia de inaugurare a șefului statului reales al Iranului, Hassan Rouhani. În contextul ceremoniei, Igor Dodon a avut întrevederi cu înaltul reprezentant al Uniunii Europene pentru afaceri externe și politică de securitate, vicepreședinta Comisiei Europene Federica Mogherini. În cadrul întrevederii, părțile au făcut un schimb de opinii pe marginea agendei politicii externe și interne a Republicii Moldova. Igor Dodon a mulțumit pentru suportul acordat de către UE Republicii Moldova, menționând interesul pentru dezvoltarea unor relații constructive și reciproc avantajoase cu UE. Șeful statului a spus că planifică să întreprindă o vizită de lucru la Bruxelles, la finele anului curent. Președintele a reiterat invitația către vicepreședintele CE să efectueze o vizită în Republica Moldova, în cel mai scurt timp posibil.

xxx

Schimbarea sistemului electoral a fost timp de mai multe luni și, cu siguranță, va rămâne mult timp înainte principala temă de interes pentru foarte multă lume din Republica Moldova. Și promotorii, și oponenții schimbării sunt de acord că votarea legii din 20 iulie constituie un punct de cotitură în istoria contemporană a țării, doar că fiecare parte are interpretarea sa asupra a ceea ce se va schimba și cum se va schimba în viața societății moldovenești, pe interior. Dar votarea legii a constituit și un moment, dacă nu de cotitură, atunci de ezitare, de nesiguranță sau neclaritate în relațiile Republicii Moldova cu partenerii externi de dezvoltare, în special Uniunea Europeană și Statele Unite ale Americii. Despre aceasta au discutat participanții la dezbaterile publice cu tema: „Relațiile Republicii Moldova cu partenerii de dezvoltare în contextul votării sistemului mixt”, organizate, luni 7 august, de către Agenția de presă IPN.

xxx

Comunicatul de presă semnat de oficialii europeni, Federica Mogherini și Johannes Hahn, în care se menționează că Republica Moldova, atunci când a schimbat sistemul electoral, practic a ignorat în totalitate recomandările Comisiei de la Veneția, arată care este atitudinea europenilor față de Moldova. Declarații în acest sens au fost făcute în cadrul dezbaterilor publice organizate de IPN de către Igor Boțan, director ADEPT, expert permanent al proiectului. Expertul este de părere că autoritățile Republicii Moldova folosesc la maxim contextul politic în care se află regiunea, inclusiv relațiile proaste dintre Rusia și Statele Unite, Uniunea Europeană și Federația Rusă.

xxx

Relațiile dintre Republica Moldova și partenerii de dezvoltare nu s-au înrăutățit, ca rezultat al aprobării de către Parlamentul de la Chișinău a sistemului de vot mixt, însă probabil este vorba despre o pauză sau o mică neînțelegere. Declarații în acest sens a făcut Vitalie Gamurari, purtătorul de cuvânt al Partidului Democrat din Moldova, la dezbaterile publice organizate de către Agenția de presă IPN. Vitalie Gamurari a spus că PDM își dorește dialog cu partenerii de dezvoltare pentru a explica cum stau de facto lucrurile și cu siguranță din toamnă relațiile se vor restabili. Vitalie Gamurari consideră că Uniunea Europeană ar putea impune Republicii Moldova o anumită formă de sancțiune doar dacă vor fi încălcate prevederi exprese și nu prevederi politice despre care astăzi se vorbește.

xxx

Relațiile Republicii Moldova cu partenerii de dezvoltare cu siguranță s-au înrăutățit odată cu modificarea sistemului electoral. Partidul Liberal Democrat din Moldova își exprimă îngrijorarea în legătură cu situația în care s-a pomenit Republica Moldova după adoptarea sistemului mixt, care are menirea să mențină anumite partide la guvernare. În condițiile în care Republica Moldova nu ține cont de opinia partenerilor externi, riscă să-și piardă credibilitatea. De această părere este Alexandru Bujorean, vicepreședinte al PLDM, participant la dezbaterile publice organizate de către IPN cu tema: „Relațiile Republicii Moldova cu partenerii de dezvoltare în contextul votării sistemului mixt”. Potrivit lui, dacă, ipotetic, Comisia Europeană, conform atribuțiilor sale, va include pe agenda Parlamentului European discuțiile privind relațiile UE cu Republica Moldova, în acest caz, reacțiile politice se pot transforma într-o decizie concretă adoptată prin vot.

xxx

Republica Moldova, dintr-o poveste de succes, a devenit pentru partenerii de dezvoltare, o durere de cap și o mare dezamăgire. Relațiile cu partenerii de dezvoltare s-au deteriorat, pentru că europenii au înțeles că guvernarea de la Chișinău a încercat și deocamdată i-a reușit pe o perioadă de timp, să-i inducă în eroare, fluturând cu liste de legi, cu mecanisme etc. Dar europenii au înțeles foarte clar că dincolo de aprobarea unor legi negociate, mai este noțiunea de stat drept, instituții capturate etc. De această părere este Igor Grosu, secretarul general al Partidului Acțiune și Solidaritate, participant la dezbaterile publice desfășurate de IPN. Igor Grosu este de părere că Republicii Moldova îi va fi complicat să restabilească această încredere. În opinia secretarului PAS, Uniunea Europeană va avea o atitudine mult mai rezervată față de tot ceea ce comunică Chișinăul, în special guvernarea, pentru că toată retorica guvernării nu este credibilă.

xxx

Relațiile dintre autoritățile Republicii Moldova și partenerii externi se desfășoară într-un cadru politic normal. După ce a fost votat sistemul de vot mixt, a parvenit o reacție mai critică din partea structurilor europene, dar aceasta nu înseamnă neapărat ceva grav în relațiile Moldovei cu partenerii de dezvoltare. De această părere este preşedintele Grupului parlamentar Popular European, Valeriu Ghileţchi, participant la dezbaterile publice cu tema: „Relațiile Republicii Moldova cu partenerii de dezvoltare în contextul votării sistemului mixt”, organizate de către Agenția de presă IPN.  Valeriu Ghileţchi susține că în istoria Republicii Moldova au mai fost situații când au fost parvenit opinii critice din partea europenilor, însă relațiile dintre părți nu au fost zdruncinate. Deputatul nu crede că votarea sistemului de vot mixt va duce la anularea asistenței macro-financiare de 100 de milioane de euro, la anularea regimul liberalizat de vize și nu se va ajunge la revizuirea Acordului de Asociere pe care l-a semnat Republica Moldova cu Uniunea Europeană.

xxx

Acțiunile prevăzute spre implementare în Acordul de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană, pentru prima jumătate a anului curent, au fost realizate în proporție de 80 la sută, raportează Ministerul Economiei și Infrastructurii. Măsurile realizate au creat agenților economici condiții favorabile de activitate comercial-economică. Au fost adoptate legi ce vizează reglementarea activității de întreprinzător și corelate actele legislative cu domeniul controlului de stat. A fost adoptată inițiativa legislativă care prevede acces facilitat pe piața muncii din Moldova a profesioniștilor IT străini de înaltă calificare. Domeniul achizițiilor publice a fost îmbunătățit prin aprobarea regulamentului privind organizarea Agenției Achiziții Publice. În domeniul transportului au fost aprobate actele normative în vederea asigurării accesului la piața serviciilor de handling la sol în aeroporturile din Moldova. Progrese au fost înregistrate în promovarea actelor legislative ce țin de instituirea Agenției Navale, precum și înlăturarea barierelor la capitolul creării spațiului aerian comun. În domeniul energetic au fost contractate servicii de executare a lucrărilor de proiectare a conductei de interconectare a sistemului de transport gaze naturale din România cu sistemul de transport gaze naturale din Republica Moldova, faza II, pe direcția Iași-Ungheni-Chișinău.

xxx

Guvernul Republicii Moldova a aprobat inițierea negocierilor pentru semnarea Amendamentului la Acordul de finanțare dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova privind Programul de suport al instituirii Zonei de Liber Schimb, Aprofundat și Comprehensiv. Amendamentul prevede extinderea termenului de implementare a proiectului, de două milioane de euro, pentru îmbunătățirea comunicării, în scopul sensibilizării opiniei publice privind beneficiile parcursului european pentru persoanele fizice și juridice din țară. Obiectivul Acordului de finanțare constă în susținerea Republicii Moldova în procesul de eradicare a sărăciei, în promovarea dezvoltării sustenabile și a creșterii economice, în consolidarea democrației  și guvernanței economice.

xxx

Noul regulament privind publicarea online a hotărârilor judecătoreşti îngrădeşte accesul publicului la informaţie. Documentul prevede că numele, prenumele, anul naşterii sau adresa de domiciliu, referitoare la părţile participante la dosar, nu vor mai fi publice, iar acest lucru stârneşte îngrijorări din partea societăţii civile şi a jurnaliştilor. Despre această au discutat jurnaliştii de investigaţie în cadrul unui club de presă, organizat joi, 10 august. Pe de altă parte, Sergiu Bozianu, şef adjunct al Direcţiei evidenţă şi control din cadrul Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, a spus că Republica Moldova a semnat Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană, şi astfel s-a obligat să transpună standardele comunitare în legislaţia naţională, iar depersonalizarea hotărârilor judecătoreşti este impusă de prevederile acestuia.

xxx

În Republica Moldova a fost deschis centrul „Erasmus+ Youth Info”, care alături de alte centre din șase state ale Europei de Est și din regiunea Caucazului fac parte din rețeaua internațională „Erasmus+ Youth Info Centre”. Ion Donea, șeful direcției tineret a Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, a spus la ceremonia de lansare că „Erasmus+ Youth Info Centru” în Moldova este o oportunitate în plus oferită de către UE pentru noi în vederea creșterii gradului de mobilitate a tinerilor din Moldova, de participare, de realizare a cât mai multe schimburi cu tinerii din afară și pentru a-i avea mai angajați în procesul de luare a deciziilor la nivel de ţară. „Erasmus +” este un programul Uniunii Europene care promovează proiecte în diverse domenii. Unul dintre cele mai cunoscute programe ale „Erasmus +” este implementat în educaţie.

xxx

Cuantumul maxim al finanțării nerambursabile, alocate din contul Programului  de atragere a remitențelor în economia națională PARE 1+1 se majorează de la 200 de mii lei la 250 de mii de lei. Majorarea finanțării nerambursabile a fost recomandată de experții europeni într-un studiu privind eficientizarea acestui Program. Totodată, s-a luat în considerare și faptul devalorizării monedei naționale din 2010 până în prezent cu circa 25-30 la sută. Alte modificări și completări prevăd optimizarea actelor procedurale necesare pentru aplicarea la PARE 1+1. Aceasta se va face prin prezentarea unui singur document cerere-tip de participare la Program. Totodată, participantul la Program va prezenta o declarație pe proprie răspundere că nu a beneficiat de ajutoare de la stat, oferite prin alte proiecte.

xxx

Fostul raportor al Consiliului Europei pentru Republica Moldova, Egidijus Vareikis, consideră că nu este rău când o țară este în poziția de elev, ba dimpotrivă, e foarte bine pentru că studiezi mereu, înveți ceva nou. Într-un interviu, oficialul a spus că Moldova trebuie să folosească această expertiză pe care o obține grație Consiliului Europei pentru a ajunge să își definească propriile politici, propriile țeluri, propriul drum. „Moldovenii întreabă uneori ce poate Europa să facă pentru ei, care sunt planurile Europei în ceea ce îi privește sau cu privire la Transnistria, sau cu relațiile cu România. Dar dacă Moldova ar avea propriile idei și planuri, ar beneficia la maximum de dezvoltarea țării pe un calapod care i se potrivește. Dacă vrei să fii iubit, trebuie să începi să iubești pe cineva. Ca atare, dorința mea pentru Moldova este să aibă propria sa voce în corul european”, a opinat oficialul. Egidijus Vareikis a menționat că UE își dorește să construiască societăți puternice și responsabile și UE oferă sprijin financiar pentru aceasta. Dar și țara trebuie să răspundă în concordanță cu înțelegerile încheiate, pentru că UE vrea să dea o șansă Moldovei.

Retrospectiva știrilor din Fluxul IPN „Integrare Europeană” este realizată cu sprijinul Fundației germane Hanns Seidel și este liberă pentru preluare cu condiția indicării surse.