logo

RETROSPECTIVA SĂPTĂMÂNII 22-27 februarie. Cele mai importante ştiri din fluxul IPN „Economie & Business”


https://www.ipn.md/index.php/ro/retrospectiva-saptamanii-22-27-februarie-cele-mai-importante-stiri-din-7966_1025750.html

● LUNI, 22 februarie

ONG-uri: Stabilirea unei cote mici a accizelor la ţigări nu poate fi justificată 


Mai multe organizaţii neguvernamentale şi activişti ai societăţii civile îşi exprimă îngrijorarea faţă de politica de majorare a cotelor la accizele pentru produsele de tutungerie doar prin ajustarea acestora la rata inflaţiei prognozată pentru anul 2016 (10,5%). Aceştia au semnat o scrisoare adresată prim-ministrului Pavel Filip în care menţionează că stabilirea unei cote de creştere atât de mici a accizelor la ţigări, pentru anul 2016, nu poate fi justificată. În scrisoare se subliniază că Ministerul Finanţelor a propus de a creşte accizele la ţigări la o cotă mult sub cea a inflaţiei de 10,5%. Astfel, pentru un pachet de ţigări cu filtru la preţul de 10 lei creşterea accizelor pentru 2016 va constitui doar 5,2%, iar pentru un pachet cu preţul de 20 de lei – doar 2,6%. La fel şi pentru ţigările fără filtru la care creşterea accizelor este doar de 10%, deci sub inflaţia prognozată.

În atenţia rezidenţilor Parcurilor Industriale 

Activele neutilizate din cadrul Parcurilor Industriale, aflate în locaţiunea rezidenţilor vor putea pot fi comercializate prin negocieri directe doar acestor rezidenţi. Prevederile se conţin într-un proiect de modificări şi completări la unele decizii anterioare ale executivului, elaborat de Ministerul Economiei. Astfel, de organizarea şi desfăşurarea comercializării activelor, aflate în locaţiunea rezidenţilor, prin negocieri directe, se va ocupa Comisia de concurs, care a fost instituită pentru selectarea rezidenţilor Parcului Industrial respectiv, de către, întreprinderea administratoare a Parcului. Comisia va examina cererile de procurare a activelor şi va întocmi actele aferente procurării.

● MARŢI, 23 februarie

 ANRE propune stabilirea o dată la 2 săptămâni a unui plafon la preţurile carburanţilor 

Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică propune stabilirea unui plafon la preţurile de comercializate cu amănuntul a produselor petroliere la fiecare două săptămâni. Prevederea se conţine în proiectul noii Metodologii de formare şi aplicare a preţurilor la produsele petroliere, supus marţi, 23 februarie, dezbaterilor publice. Directorul ANRE, Octavian Lungu a menţionat că această metodologie are drept scop reducerea preţurilor la produse petroliere pentru consumatorii finali. „Aşteptările noastre sunt ca să fie şi reduse costurile, pentru că nu o singură dată am auzit că sunt prea multe staţii PECO. Prin introducerea preţurilor de plafon, aceste lucruri devin o concurenţă normală între operatori”, a declarat Octavian Lungu. Şeful Direcţiei politică tarifară şi analiză economică a ANRE, Alexandru Mija, care este autorul proiectului, a declarat în cadrul dezbaterilor că preţul nu va mai fi stabilit de fiecare operator în parte, ci vor fi calculate cheltuielile medii din sector. „Preţurile la produsele petroliere vor fi formate din patru componente principale: valoarea medie a cotaţiilor Platts pentru produsele petroliere principale şi a cotaţiilor Argus, cota accizelor şi cota taxei pe valoarea adăugată, aplicate în conformitate cu Codul Fiscal al Republicii Moldova şi marja comercială specifică, care trebuie să includă costurile şi profitul companiilor”, a menţionat Alexandru Mija.

Experţii se pronunţă pentru transparenţa pieţei de capital 

Atacurile raider înregistrate în ultimii ani, în special în sectorul bancar, s-au produs prin intermediul pieţei de capital şi al registratorilor independenţi. Opinia aparţine expertului Natan Garştea, şi a fost enunţată într-o dezbatere economică, organizată de IDIS „Viitorul” şi Radio Europa Liberă. „Registratori independenţi ar trebui să stea la paza intereselor proprietarilor de acţiuni. Însă piaţa valorilor mobiliare fiind mică, veniturile lor sunt nesemnificative. De exemplul, în 2014, 10 registratori independenţi au obţinut un venit de 400 mii de lei. Iar aceşti 10 registratori independenţi asigură evidenţa la o proprietate cu o valoare de zeci de miliarde de lei. Şi dacă un investitor de rea credinţă vrea să obţină controlul asupra unei bănci nu se va opri la acea ca să dea o mită de 10 mii sau 100 de mii de euro. Şi registratorii nu sunt rezistenţi la asemenea cazuri de corupţie ” a explicat Natan Garştea. Expertul afirmă că au existat multe cazuri când acţionarii unor bănci au semnalat că au fost deposedaţi de acţiuni, anume prin preluarea controlului asupra unui registrator independent. Adresarea în instanţa de judecată nu a dat rezultate reale.

Mai mulţi furnizori au prezentat la ANRCETI valorile parametrilor de calitate 

Numărul furnizorilor care au măsurat şi au prezentat la Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) valorile parametrilor de calitate a serviciilor a crescut timp de un an cu mai bine de 13% şi a alcătuit 153. ANRCETI a publicat pe pagina sa informaţiile despre valorile parametrilor de calitate a serviciilor publice de comunicaţii electronice măsurate de 153 de furnizori în trimestrul IV al anului trecut. Publicarea acestor date are scopul de a-i familiariza pe consumatori cu nivelul de calitate a serviciilor de comunicaţii electronice pe care aceştia le folosesc sau intenţionează să le achiziţioneze. Potrivit raportului, rata de prezentare a informaţiilor despre valorile parametrilor respectivi, în raport cu numărul furnizorilor care au obligaţia în cauză, a atins cota de 97,5%. Autorii raportului precizează că din cei 153 de furnizori numai 31 au publicat informaţiile pe paginile sale electronice.

MIERCURI, 24 februarie

Proiect internaţional privind ameliorarea mediului de afaceri din Republica Moldova 


Climatul investiţional din Republica Moldova urmează a fi reformat, inclusiv prin îmbunătăţirea cadrului de reglementare a activităţii de întreprinzător, în cadrul unui proiect lansat miercuri, 24 februarie, de către grupul Băncii Mondiale. Proiectul îşi propune să asigure accesul la piaţă a producătorilor, inclusiv a celor din sectorul agricol, să sporească competitivitatea exporturilor şi să asigure un grad mai mare de protecţie a investiţiilor. Managerul proiectului, Lily Begiashvili, a spus că pentru realizarea obiectivelor anunţate va fi elaborat un set de analize a politicilor, vor fi oferite soluţii pentru eliminarea unor constrângeri, luând în consideraţie cele mai bune practici, aplicate în alte ţări. Valoarea proiectului este de 3,2 milioane de dolari, alocate de Agenţia Internaţională Suedeză de Cooperare şi Dezvoltare. Lansarea noului proiect a fost precedată de prezentarea unui studiu cu privire la costul afacerilor în Moldova în anul 2015. Acesta denotă că reprezentanţii antreprenoriatului din Moldova sunt puşi în situaţia de a obţine pentru deschiderea şi desfăşurarea unei afaceri peste 400 de permise, autorizaţii, certificate. Costul acestora se ridică la 136 de milioane de lei.

China preconizează să acorde credite preferenţiale pentru agricultura din Moldova 

Republica Populară Chineză caută soluţii pentru acordarea unor credite tehnice preferenţiale pentru Republica Moldova. Despre aceasta a comunicat Yinghong Zhang, ambasadorul chinez la Chişinău, în cadrul unei întrevederi cu ministrul agriculturii şi industriei alimentare, Eduard Grama. Oficialii au discutat despre acordurile bilaterale în domeniul agriculturii şi posibilitatea iniţierii unor noi colaborări. „Acord o atenţie sporită colaborării între ţărilor noastre în domeniul agriculturii. Timp de aproximativ jumătate de an de când sunt în Moldova am reuşit să mă conving de faptul că aveţi o ţară bogată în resurse agricole şi produse agroalimentare de calitate înaltă”, a menţionat ambasadorul, citat într-un comunicat de presă al Ministerului Agriculturii. Pe lângă faptul că autorităţile chineze vor căuta soluţii pentru acordarea unor credite tehnice preferenţiale pentru Republica Moldova, ambasadorul a menţionat, de asemenea, posibilitatea accesării suportului prin intermediul agenţilor economici din Republica Populară Chineză.

Se negociază contractele de achiziţie a energiei electrice 

Negocierile pe marginea noilor contracte de achiziţionare a energiei electrice (cele  în vigoare expiră la finele lui martie) sunt în desfăşurare, transmite IPN cu referire la vicepremierul şi ministrul economiei Octavian Calmîc, solicitat în deschiderea şedinţei guvernului de către premierul Pavel Filip să facă o succintă informaţie la acest subiect. Calmîc a spus că Energocom, companie care achiziţionează energie electrică pentru stat şi distribuitorul privat de energie electrică, pe parcursul lunilor ianuarie –februarie sunt în negocierii cu toţi furnizorii şi exportatorii de energie electrică din regiune atât din Federaţia Rusă, Ucraina, cât şi alţi exportatori de energie electrică.

● JOI, 25 februarie

 La Cahul va fi inaugurat un parc industrial 


La Cahul va fi inaugurat în curând un parc industrial. Decizia privind acordarea titlului a fost aprobată în şedinţa de miercuri a Guvernului. Vicepremierul şi ministrul economiei Octavian Calmâc a declarat că este o iniţiativă locală şi în oraş există o platformă industrială, cea a fostului combinat de brânzeturi, care se află în proprietatea Consiliului raional Cahul, în baza căreia va fi creat acest parc. Nu va fi necesară schimbarea destinaţiei terenului de 6 hectare, pe care va f amplasat. Octavian Calmâc a menţionat că în termen de 2 ani urmează să fie efectuată  reconstrucţia clădirilor şi renovarea infrastructurii tehnice pentru iniţierea activităţii parcului industrial. Astfel, întreprinderea administratoare, SRL „Sud-Invest Company”  va asigura crearea şi renovarea infrastructurii tehnice şi clădirii administrative, autoritatea publică locală va conecta teritoriul parcului industrial la utilităţile publice ale oraşului, iar infrastructura de producere va fi creată de către rezidenţii selectaţi pentru activitate în cadrul parcului industrial. Mijloacele necesare pentru efectuarea acestor lucrări se estimează la 80 de milioane de lei.

Autorizaţiile în comerţ vor putea fi obţinute într-o singură zi 

Autorizaţia pentru desfăşurarea unei afaceri în comerţ va putea fi obţinută într-o singură zi. Ministerul Economiei propune modificări şi completări legislative în acest sens. Astfel, dacă în prezent antreprenorul are nevoie de 60 de zile, iar la depunerea dosarului trebuie să prezinte 7 acte permisive, după intrarea în vigoare a modificărilor, acesta va avea nevoie de maxim o zi. Viceministrul economiei, Vitalie Iurcu, a declarat la o conferinţă de presă că proiectul de modificări şi completări la Legea privind comerţul interior, elaborat de minister,va fi transmis în curând Guvernului, iar ulterior şi Parlamentului. Acesta  prevede o nouă procedură de obţinere autorizaţiilor în comerţ, prin notificare. Potrivit lui, trecerea la sistemul de notificări va permite agenţilor economici interacţiunea doar cu Primăria, care la rândul ei va transmite, prin ghişeul unic, tuturor instituţiilor informaţii despre noul comerciant. Totodată, eficientizarea procesului va reduce numărul de documente necesare obţinerii autorizaţiei, de la 7 la 1, reducerea numărului de controale de la 5 la 1 control. Toate procedurile vor fi realizate prin intermediul unui software specializat – e-Comerţ interior, care va optimiza esenţial procesul de iniţiere a activităţii în comerţ.

● VINERI, 26 februarie

Moratoriul asupra controlului agenţilor economici este un proiect populist, deputaţi din opoziţie 


Moratoriul de trei luni privind controlul agenţilor economici de către stat, votat joi, 25 februarie în Parlament, este un proiect populist. Declaraţii în acest sens au fost făcute în cadrul emisiunii „Loc de dialog” de la postul public „Radio Moldova”. Deputatul PSRM, Vasile Bolea, consideră că acest moratoriu doar va pregăti terenul pentru alte fărădelegi. „Este un proiect populist. În lege se arată că Guvernul poate prelungi acest moratoriu cu încă trei luni. Cum poate Guvernul să extindă ceva care a fost votat de Parlament? Nu înţeleg cum să fie anulate toate controalele statului? Dacă mai avem un caz similar cu cel de „La soacra”, cine va răspunde?”, se întreabă socialistul.

● SÂMBĂTĂ, 27 februarie

Soluţii de înlăturare a barierelor la exportul de fructe


Modernizarea laboratoarelor autohtone şi instituirea unui organ central de acreditare reprezintă soluţii pe care le-a găsit Ministerul Economiei întru înlăturarea barierelor la exportul de fructe. Despre aceasta viceministrul economiei, Vitalie Iurcu, a discutat cu reprezentanţii Asociaţiei Producătorilor şi Exportatorilor de fructe „Moldova Fruct”. În cadrul şedinţei, reprezentanţii exportatorilor au informat despre problemele cu care se confruntă, referindu-se în special la penetrarea pieţelor noi, necesitatea promovării producţiei moldoveneşti peste hotare şi recunoaşterea internaţională a rezultatelor analizelor de laborator autohtone. Potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Economiei, Vitalie Iurcu a menţionat că penetrarea noilor pieţe întotdeauna a reprezentat un proces dificil, fiind acutizat, mai cu seamă după embargoul impus de Federaţia Rusă şi necesitatea de reorientare imediată spre alte pieţe. Principala soluţie în acest sens este colaborarea Asociaţiei cu Organizaţia de Promovare a Exporturilor din Moldova, cu implicare activă la etapa de planificare a activităţilor MIEPO, astfel ca fondurile alocate pentru promovarea exporturilor să dea un rezultat practic mai înalt.

Mai multe şanse pentru afirmarea femeilor în afaceri

Susţinerea antreprenoriatului feminin va deveni o direcţie prioritară a Strategiei de dezvoltarea a întreprinderilor mici şi mijlocii pe anii 2012-2020. Cu o completare în acest sens vine Ministerul Economiei, care îşi propune astfel să acorde femeilor o susţinere mai mare din partea instituţiilor statului în lansarea întreprinderile mici şi mijlocii. În prezent doar 27% din întreprinderile mici şi mijlocii ce activează în Moldova sunt conduse de femei, deşi numărul femeilor în total populaţie constituie 51,9%. În ţară predomină antreprenoriatul masculin. Femeile întâmpină dificultăţi mai mari la accesarea creditelor. Nu au fost excluse în totalitate cazurile de discriminare, când e vorba de participarea întreprinderilor, conduse de femei la realizarea unor proiecte, implementate de stat sau cu finanţare externă în localităţi. Sunt insuficient mediatizate printre doamne modelele de antreprenoriat feminin de succes, care s-au afirmat în alte ţări.

Posibilitate suplimentară de achitare a restanţelor salariale la întreprinderile de stat

Întreprinderile de stat şi societăţile comerciale, în care statul deţine cotă integrală sau majoritară, vor putea utiliza mijloacele financiare, obţinute de la darea în locaţiune a activelor neutilizate în producţie, pentru lichidarea restanţilor la plata impozitelor şi taxelor la buget, dar şi a restanţilor salariale către angajaţi. Prevederile se conţin în proiectul de modificare şi completare a Regulamentului privind darea în locaţiune a activelor neutilizate, aprobat de Guvern. Ministerul Economiei, care a venit cu propunerea, consideră că permiterea achitării restanţelor salariale către angajaţi din aceste mijloace va diminua tensiunea socială creată în legătură de cu restanţele salariale, la unele întreprinderi, de câteva luni.