logo

RETROSPECTIVA IPN „Economie & Business”


https://www.ipn.md/index.php/ro/retrospectiva-ipn-economie-business-7966_1088443.html

RETROSPECTIVA SĂPTĂMÂNII 7-13 martie. Cele mai importante știri din fluxul IPN „Economie & Business”

● LUNI, 7 martie


AAC va organiza curse aeriene neregulate pentru refugiații din Ucraina

Autoritatea Aeronautică Civilă va asigura organizarea curselor aeriene neregulate pentru refugiații veniți din Ucraina și care intenționează să migreze spre o altă țară. Aceștia trebuie să se înregistreze completând un formular online pe pagina web a AAC. Refugiații se pot înregistra și la numerele de telefon: 022 823 500 și 022 823 587, care sunt disponibile începând astăzi, 7 martie, între orele 08.00 și 18.00. Solicitările vor fi prelucrate într-o bază de date care va furniza informații în timp real despre probabilitatea operării în cel mai scurt timp a zborului de evacuare. La etapa când pe o destinație se va atesta cel puțin 150 persoane, Autoritatea Aeronautică Civilă va lansa concursul de selectare a companiei aeriene care va executa zborul de evacuare.

Există riscul ca în acest an să se adune mai puțină miere, președinte de asociație

Cantitățile insuficiente de precipitații și decalajul mare de temperaturi pe timp de zi și noapte influențează negativ înflorirea copacilor, iar în consecință, și siguranța familiilor de albine. Există riscul ca în acest an să se adune mai puțină miere față de anii precedenți, a declarat pentru IPN Ion Maxim, președintele Asociației Naționale a Apicultorilor. „Ar putea fi exact ca 2020, care a fost un an secetos. Dacă nu va fi umezeală, florile nu vor produce nectar și albinele nu vor avea ce culege. Dacă temperaturile pe timp de zi vor fi în continuare de +10 grade și mai mult, iar noaptea se vor înregistra din nou minus 5 grade, albinele nu se vor dezvolta cum trebuie, ca să poată produce miere. În 2020 copacii au avut flori, dar roada a fost compromisă, pentru era frig și albinele nu puteau zbura ca să polenizeze și să culeagă nectarul”, a specificat Ion Maxim. Dacă frigul ține mai multe zile, e nevoie de hrană suplimentară pentru albine. „Dacă va fi frig o perioadă de 4-6 zile, albinele se vor face ghem. Se poate întâmpla ca hrană să fie în stup, dar ea să se afle la marginea stupului, unde ghemul nu ajunge. De aceea, e nevoie ca apicultorii să aplice hrană suplimentară albinelor deasupra cuibului astfel ca ele să se poată dezvolta”, a menționat președintele Asociației Naționale a Apicultorilor.

Scumpiri record la benzină și motorină

Scumpiri record la carburanți. Prețul pentru un litru de benzină cu cifra octanică 95 crește de marți cu 43 de bani, ajungând să coste 25,69 lei, iar cel pentru motorină crește cu 72 de bani, ajungând la 23,11 lei. Acestea sunt prețurile maxime de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere principale de tip standard stabilite de ANRE pentru zilele de 8 și 9 martie. Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică precizează că situația pe piața carburanților din Republica Moldova, deja a doua săptămână înfruntă consecințele evenimentelor tragice din Ucraina. „Contextul regional actual a exclus posibilitatea utilizării căilor tradiționale de transport a produselor petroliere din state precum Rusia, Belarus, Ucraina, fapt care determină reorientarea tuturor importurilor de carburanți către frontiera de vest. Acest factor implică pentru unele companii petroliere care importau din regiunea dată atât schimbarea lanțurilor de aprovizionare, cât și identificarea noilor furnizori în schimbul celor existenți. Situația dată se poate răsfrânge pe termen scurt asupra capacității acestora de a asigura deplina funcționalitate a stațiilor de alimentare administrate. Este important de menționat, că acest fenomen nu poartă un caracter sistemic și nu afectează rețelele de benzinării care sunt tradițional asigurate cu carburanți din România”, precizează instituția într-un comunicat de presă.

● MIERCURI, 9 martie

Andrei Spînu: Contractul cu Centrala de la Cuciurgan va fi prelungit doar pentru o lună

Contractul de achiziție a energiei electrice cu Centrala de la Cuciurgan va fi prelungit doar pentru o lună și nu pentru un an așa cum era convenit anterior. Vicepremierul Andrei Spînu spune că în contextul războiului din Ucraina, există o imprevizibilitate a livrărilor de gaze, iar din acest motiv Cuciurganul refuză să semneze contractul de prelungire cu încă un an. Vicepremierul Andrei Spînu spune că, pentru luna martie, Guvernul va subvenționa costul energiei electrice produse de CET-uri, pentru a le acoperi pierderile. Ceea ce înseamnă că tariful energiei electrice rămâne neschimbat în martie, iar până la sfârșitul lunii ANRE va stabili noile tarife, care vor intra în vigoare de la 1 aprilie. „Am avut discuții cu reprezentanții Centralei de la Cuciurgan ca să avem prelungirea contractului cu încă un an. Odată cu începerea războiului s-au schimbat lucrurile și vom avea prelungirea contractului doar pentru o lună, până la 1 mai. Motivul fiind incertitudinea livrărilor de gaze. Până la 1 aprilie vor fi noile tarife, nu va fi o creștere foarte mare. Nu este motiv de dublare a tarifelor. Urmează să mai avem discuții cu reprezentanții Centralei de la Cuciurgan să vedem dacă putem reveni la decizia de până la război, ca să prelungim contractul la același tarif pentru un an de zile.”, a spus Andrei Spînu, în cadrul emisiunii „Puterea a Patra” de la N4.

Deputații BCS cer anularea interdicției la exportul de porumb

Deputații din Blocul Comuniștilor și Socialiștilor cer Guvernului să anuleze interdicția la exportul de porumb în condițiile în care fermierii trebuie să se pregătească pentru campania de primăvară. Deputatul Radu Mudreac a amintit în cadrul unui briefing de presă că executivul a impus interdicție la exportul de grâu, porumb și zahăr pe întreaga perioadă a stării de urgență, adică timp de 60 de zile, lucru care a fost justificat prin lipsa unor rezerve de astfel de produse. „În același timp, anul trecut Moldova a înregistrat o recoltă record de porumb de 2,8 milioane tone. Consumul mediu anual intern de porumb în Republica Moldova nu depășește 900-950 de mii de tone. Moldova dispune de circa 1,8 milioane de tone de porumb care pot fi exportate. Și aceasta este o oportunitate pentru fermieri de a obține surse financiare pentru a se pregăti pentru campania de primăvară, având în vedere că prețul combustibilului și a semințelor a crescut deja de două ori, iar pentru pesticide și erbicide – de trei-patru ori”, a punctat Radu Mudreac. Deputatul socialistul a menționat că o cantitate mare de porumb a rămas pe câmpuri. „Acesta nu poate fi exportat din cauza interdicției și nici depozitat, deoarece pentru aceasta trebuie uscat, iar ținând cont de creșterea prețului la gaz, prețul final al producției va crește semnificativ. Având în vedere posibilitățile limitate de uscare și depozitare, fermierii riscă să piardă porumbul, în special cel care a fost recoltat în ultimele luni sau lăsat pe câmp”, a menționat Radu Mudreac.

Motorina se scumpește cu doi lei, iar benzina cu un leu

După majorările semnificative de preț de acum două zile, carburanții se scumpesc din nou. Benzina cu cifra octanică 95 se scumpește cu un leu, ajungând la 26,68 lei pentru un litru, iar motorina cu – aproape doi lei, ajungând la 25 de lei. Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică precizează că evoluțiile economice regionale generate de situația din Ucraina au un impact semnificativ asupra prețurilor la petrol și produselor derivate din acesta. Doar în primele opt zile ale lunii curente cotațiile Platts s-au majorat cu 278 $/tona la benzină și 529 $/tona la motorină, ceea ce reprezintă cea mai accelerată creștere înregistrată pe piața produselor petroliere. O asemenea evoluție într-o perioadă atât de scurtă nu a mai existat. Acest fapt generează o majorare fără precedent a prețurilor la carburanți, în special în statele precum Republica Moldova, care importă 100% din cantitățile necesare de produse petroliere. ANRE plafonează prețurile la benzina cu cifra octanică 95 și la motorină. Pentru comparație, la începutul lunii septembrie, un litru de benzină cu cifra octanică 95 costa 20,23 lei, iar un litru de motorină –16,42 lei.

BNM îndeamnă cetățenii să se informeze din surse oficiale și credibile

Banca Națională a Moldovei îndeamnă cetățenii să se informeze din surse oficiale și credibile pentru a evita luarea unor decizii care, pe fondul emoțiilor, pot fi nechibzuite. Informațiile veridice cu privire la sectorul bancar pot fi găsite pe pagina web a BNM, precum și pe site-urile celor 11 bănci licențiate în Republica Moldova, care oferă detalii și despre operațiunile de schimb valutar la zi. BNM reconfirmă că sectorul bancar al Republicii Moldova rămâne puternic și dispune de rezerve de bani destul de mari, inclusiv în euro și dolari. La fel, țara noastră are rezerve valutare pentru a asigura stabilitatea financiară în eventuale situații de criză. „Nu există niciun motiv de îngrijorare și băncile comerciale au dat asigurări că banii deponenților sunt păstrați în siguranță, oferind spectrul complet de servicii și produse financiare tuturor clienților acestora”, se arată într-un comunicat de presă al instituției.

Mai multe instituții publice vor fi supuse reabilitării energetice

Guvernul a aprobat proiectul de lege pentru ratificarea Acordului de împrumut dintre Moldova și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare pentru realizarea proiectului ,,Eficiența energetică în Republica Moldova”. Documentul a fost semnat la Chișinău la 10 decembrie 2021. Împrumutul este de 30 de milioane de euro. În cadrul proiectului, mai multe instituții publice, precum spitale, grădinițe sau școli din gestiunea administrației publice centrale și locale, vor fi supuse reabilitării energetice. Potrivit ministrului infrastructurii și dezvoltării regionale, Andrei Spînu, pentru realizarea proiectului, Moldova, pe lângă 30 de milioane de euro de la BERD, urmează să contracteze un alt împrumut de aceeași mărime din partea Băncii Europene de Investiții, un grant pentru asistență tehnică în valoare de 2,6 milioane euro din partea Platformei de Investiții pentru Vecinătate a Comisiei Europene (NIP), un grant de 500 mii euro din partea Fondului fiduciar de asistență tehnică pentru țările Parteneriatului Estic. Bugetul total constituie 75,5 milioane euro, iar durata de implementare – patru ani, în perioada 2022 – 2025.

● JOI, 10 martie

 În contextul majorării prețurilor la carburanți statul va ajuta doar agricultorii și transportatorii, deputat PAS

Guvernul Republicii Moldova va veni cu ajutor pentru categoriile cele mai afectate de majorarea galopantă a prețurilor la carburanți. Este vorba de agricultori și transportatori, care vor primi subvenții din partea statului pentru a împiedica sistarea activității lor. Experții în domeniul energetic explică majorarea continuă a prețurilor la carburanți prin imprevizibilitatea de pe piața internațională și prin faptul că stocurile de carburanți din Ucraina, considerate ținte militare, au fost distruse de armata rusă. Experții în domeniul energetic explică fenomenul majorării prețurilor la carburanți prin relațiile tensionate dintre Federația Rusă și Uniunea Europeană, după ce mai mulți reprezentanți ai blocului comunitar au anunțat că se impune instituirea unui embargo la importurile de gaz și petrol din Federația Rusă. De asemenea, Republica Moldova este victimă colaterală a războilui din Ucraina, unde au fost distruse o mare parte din stocurile de motorină. „Există o nervozitate pe piețele internaționale și asta afectează consumatorul din Republica Moldova. Al doilea aspect vizează ruperea lanțurilor logistice care traversează teritoriul Ucrainei, respectiv a fost îngreunat procesul de aducere a produselor petroliere. Nervozitatea a fost generată de știrile care vizau posibilitatea impunerii unui embargo Federației Ruse, iar în lipsa unei clarități cine va substitui aceste volume, prețurile s-au dus în sus. Un eventual embargo din partea Uniunii Europene ar putea crea deficit pe piață și șocuri ale prețurilor. Mai există aspectul logistic al acestei probleme. Rezervele de motorină din Ucraina devin ținte militare, deci dincolo de faptul că este vorba despre o creștere de consum, sunt afectate foarte multe stocuri”, a spus expertul în domeniul energetic Victor Parlicov, în cadrul emisiunii „Secretele Puterii” de la JurnalTV.

Deficitul de sare este temporar, ministru

Ministrul economiei, Sergiu Gaibu, spune că nu a observat rafturi goale în magazine, dar admite că există deficit de sare (semnalat de consumatori, n.r.) întrucât este un produs care în mare parte este importat din Ucraina. Potrivit oficialului, alternative de import există și deja sunt importuri de sare și din alte țări. Într-o conferință de presă, ministrul a declarat că stocurile în Republica Moldova variază de la două săptămâni până la 25 de zile, în funcție de produse, frecvența achizițiilor și alți parametri. „Am fost și eu la magazine, nu am văzut rafturi goale. Eu sunt sigur că lucrul acesta (deficitul de sare, n.r.), chiar dacă se întâmplă, se întâmplă temporar. Întra-adevăr, posibil unele persoane pot să achiziționeze (produse, n.r.) în cantități mai mari din cauza acestor induceri în eroare. Dar logistica va suplini din nou aceste deficite temporare și, respectiv, se va pune la dispoziția consumatorilor. Nu este o problemă, indiscutabil”, a menționat Sergiu Gaibu.

Piesele uzate pentru automobile pot fi importate

Prohibiția la importul pieselor și accesoriilor uzate pentru mijloacele de transport a fost exclusă. Un proiect de lege în acest sens a fost votat de deputați în lectură finală. Proiectul prevede și excepții. Este vorba despre componentele din sistemul de frânare și de direcție de la pozițiile tarifare stabilite de Guvern. Inițiativa legislativa aparține unui grup de deputați ai Partidului Acțiune și Solidaritate. Potrivit lor, scopul proiectului de lege constă în defavorizarea monopolurilor și reducerea prețurilor exagerate pe piață, precum și contracararea contrabandei cu piese de schimb uzate. Potrivit deputatului PAS, Dumitru Alaiba, președinte al Comisiei economie, buget și finanțe, prohibiția la importul pieselor uzate este una nejustificată și abuzivă. „Este un paradox când se permite importul automobilelor vechi, dar este interzis importul pieselor de schimb de mâna a doua”, a argumentat deputatul, menționând că proiectul în cauză este așteptat de foarte multă lume”, a notat acesta.

Vot final pentru serviciile de îngrijire a copiilor asigurate de angajator

Proiectul de lege care le permite angajatorilor să le ofere salariaților servicii de îngrijire a copiilor cu vârsta de până la trei ani a fost votat în lectură finală. Este vorba despre modificări la Codul Muncii și Codul Educației în vederea reconcilierii vieții profesionale cu cea de familie. Într-un comunicat de presă, UN Women menționează că va continua să ofere sprijinul necesar astfel încât copiii să aibă parte de o educație timpurie armonioasă iar părinții să aibă parte de oportunități echitabile. Și votarea acestei inițiative este rezultatul unor eforturi comune ale autorităților și ale organizațiilor societății civile. Oferirea serviciilor de creșă de către angajatori este una dintre soluțiile alternative de îngrijire a copiilor identificate în studiul „Cum contribuim la crearea locurilor de muncă prietenoase părinților? 4 opțiuni de servicii alternative pentru îngrijirea copilului ce pot fi oferite de angajatori”, elaborat în 2020 de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare în colaborare cu UN Women și cu sprijinul financiar al Suediei. „Soluțiile alternative de îngrijire a copiilor constituie un element foarte important pentru dezvoltarea țării. Chiar și înainte de pandemia COVID-19 motivul principal care împiedica femeile să intre pe piața muncii, să se angajeze sau să avanseze în carierele lor era insuficiența instituțiilor de îngrijire a copiilor în țară. Excluzând femeile de pe piața muncii, se descurajează abilitarea lor economică, dar și se pierde un capital uman care ar contribui la dezvoltarea țării. Astfel, soluțiile alternative de îngrijire a copiilor sunt un pas înainte pentru a facilita (re)integrarea femeilor în câmpul muncii, oferindu-le posibilitatea să aibă independență financiară și contribuind astfel la bunăstarea familiilor, productivitatea muncii și dezvoltarea economică a societății”, menționează Dominika Stojanoska, reprezentantă de țară UN Women.

Sistemele fotovoltaice solare vor putea fi amplasate pe terenurile cu destinație agricolă

Sistemele fotovoltaice solare vor putea fi amplasate pe terenurile cu destinație agricolă fără a fi necesară schimbarea destinației. Un proiect în acest sens a fost adoptat cu votul a 80 de deputați. Potrivit autorului proiectului, președintele Comisiei agricultură și industrie alimentară, Vladimir Bolea, proiectul de lege prevede modificări și completări la articolul 36 și 83 din Codul Funciar. Instalațiile fotovoltaice vor putea fi fixate la sol prin structură metalică și nu prin utilizarea betonului armat sau al altui tip de materiale de construcție. Astfel se iau măsuri pentru a conserva și a spori fertilitatea solului. Potrivit unui amendament înaintat de deputatul PAS, Alex Trubca, pe câmpurile și terenurile agricole, pe lângă frigidere și diferite obiective cu destinație agricolă, vor putea fi amplasate și hale cu destinație de procesare primară a produselor agricole și perisabile.

Uniunea de Afaceri Moldo-Rusă, în căutare de noi rute pentru operațiunile de export-import

Uniunea de Afaceri Moldo-Rusă – asociație obștească condusă de fostul președinte Igor Dodon – se angajează să ajute agenții economici din Moldova și din Rusia să organizeze noi rute pentru a continua cooperarea. Despre aceasta Igor Dodon a anunțat în cadrul unei întrevederi cu reprezentanții Portului Internațional Liber Giurgiulești și ai Uniunii Transportatorilor și Drumarilor din Moldova. Angajamentul vine în contextul în care sunt închise coridoarele logistice și cele de transport prin Ucraina. Părțile au examinat posibilitățile de efectuare a operațiunilor de export-import între Republica Moldova și Federația Rusă în tranzit prin România, Ungaria, Slovacia, Polonia și Belarus spre Federația Rusă sau prin Portul Giurgiulești spre Portul Maritim Comercial Novorossiysk. „Uniunea de Afaceri Moldo-Rusă va face tot posibilul pentru a ajuta agenților economici din Moldova și din Rusia să organizeze cât mai curând noi rute pentru cooperarea lor ulterioară”, se arată într-un comunicat de presă al asociației.

● VINERI, 11 martie

Ministerul Economiei: Nu există riscuri ca anumite produse să dispară din magazine

Ministerul Economiei precizează că nu există riscuri ca anumite categorii de produse să dispară din magazine. Produsele importate din Ucraina, Rusia și Belarus vor fi substituite cu produse de pe alte piețe, inclusiv din țările Uniunii Europene. La capitolul exporturi, impactul exporturilor în cele trei țări asupra activității mediului de afaceri este nesemnificativ. Valoarea totală a exportului Republicii Moldova în Ucraina constituie 3%, în Belarus, la fel, circa 3%, iar în Federația Rusă 8,8%, dintre care mai bine de un sfert constituie reexporturi. Cât privește importurile, Republica Moldova importă din Belarus circa 2% din produse, circa 9,3% – din Ucraina și 14% – din Federația Rusă, unde mai mult de jumătate din produsele importate sunt resursele energetice.

Guvernul solicită revizuirea contractului cu FMI în contextul războiului din Ucraina

Guvernul solicită revizuirea contractului cu Fondul Monetar Internațional (FMI), așa ca acesta să reflecte noul context economic și să asigure creșterea semnificativă a finanțării din partea partenerilor externi, în special sub formă de suport bugetar direct nerambursabil. Declarația a fost făcută de premierul Natalia Gavrilița într-o conferință de presă comună cu șeful misiunii FMI pentru Republica Moldova, Ruben Atoyan. Potrivit premierului, în această săptămână, împreună cu misiunea FMI condusă de Ruben Atoyan, este desfășurat un proces de evaluare a consecințelor economice pentru Republica Moldova ale războiului din Ucraina. Evaluarea este necesară pentru gestionarea riscurilor și implicațiilor bugetare necesare. Deocamdată este agreată necesitatea finanțării adiționale, dar sumele urmează să fie precizate. Natalia Gavrilița a mai spus că războiul din Ucraina și sancțiunile economice impuse Federației Ruse au consecințe complexe asupra economiei globale, fiind afectată inclusiv Republica Moldova. Totuși, indicatorii macro-economici țării sunt puternici, iar bugetul are un grad de rezervă și flexibilitate. Gestionarea economică corectă din ultimele luni permite Moldovei să solicite doar o revizuire a programului și nu finanțare de urgență.

● SÂMBĂTĂ, 12 martie

Ministrul Economiei: Doar 15% din exporturi sunt pe piețele din Rusia, Belarus și Ucraina

Republica Moldova este mult mai puțin dependentă de Rusia în privința exporturilor, față de acum 10-15 ani. O spune ministrul economiei, Sergiu Gaibu, potrivit căruia țara noastră nu este semnificativ afectată de sistarea exporturilor spre Ucraina, Belarus și Federația Rusă. Mai puțin optimist este ministrul finanțelor, Dumitru Budianschi, care a menționat că războiul de la granița Republicii Moldova lovește dur în bugetul de stat al țării, autoritățile anticipând deja o scădere a sumelor venite de la conaționalii noștri din diaspora și o diminuare a veniturilor încasate de la Serviciul Vamal. Potrivit ministrului economiei, implementarea Acordului de Comerț Liber cu Uniunea Europeană a redus din dependența Republicii Moldova față de piața estică. Țările Uniunii Europene sunt în topul statelor spre care sunt orientate produsele moldovenești. „Avem în aceste 3 țări, Ucraina, Rusia și Belarus 15% din exporturi. Suntem într-o situație mult mai bună față de anul 1998 când a fost o criză majoră și 60% din exporturi erau către Rusia. Acum avem o dependență mai mică de Rusia. Acum cel mai mare partener la exporturi este România – 25%, în Belarus – 3%, Ucraina – 3%, sunt cantități nesemnificative, Rusia – 9%. O piață alternativă ar putea fi India, se discută la acest capitol, ar fi o piață convenabilă, deși din punct de vedere logistic ar fi mai complicat”, a spus Sergiu Gaibu în cadrul emisiunii „Punctul pe Azi” de la TVR Moldova.

ANTA a stabilit tariful plafon care poate fi aplicat de transportatori din 14 martie

Agenția Națională Transport Auto a stabilit tarifele plafon care pot fi aplicate la efectuarea transportului rutier de persoane, prin servicii regulate în trafic raional și interraional. Tariful pornește de la prețul mediu al produselor petroliere în perioada 5 – 11 martie, anul curent, și va putea fi aplicat din data de 14 martie. Astfel, în traficul interraional, pentru categoria de confort I a fost stabilit tariful plafon de 0,89 lei/km pentru un pasager, iar pentru categoria de confort II – 0,79 lei/km pentru un pasager. În traficul raional, pentru categoria de confort I se aplică tariful plafon de 0,99 lei/km pentru un pasager, iar pentru categoria de confort II – 0,89 lei/km pentru un pasager. Conform Deciziei Comisiei pentru Situații Excepționale, tarifele plafon se stabilesc în fiecare zi de vineri a săptămânii curente, pentru săptămâna următoare.

Autoritățile trebuie să reglementeze prețul angro la motorină, expert

În ultimele zile motorina s-a scumpit cu mult mai mult decât pe tot parcursul anului trecut și acesta a fost un fenomen care răstoarnă orice logică economică. Economistul Veaceslav Ioniță precizează că timp de un an prețul la motorină a crescut cu cinci lei și în ultimele zile tot cu cinci lei. O altă problemă sesizată de economist este că în aceste zile procurările angro au fost cu până la patru lei mai ridicate decât cele cu amănuntul. În opinia sa, autoritățile trebuie imediat să reglementeze prețul angro la motorină și să elimine intermedierea speculativă. Expertul Institutului pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale „Viitorul” a menționat că, în Republica Moldova, în proporție de 70% este utilizată motorina, iar restul e benzină. Acum două zile, la stațiile PECO motorina se vindea cu 25 de lei/litru. Aceasta în timp ce producătorilor agricoli li se propunea un preț angro de 28,5 lei sau chiar 29 de lei/litru, fapt generat de așa-numita „liberalizare” a pieței angro. În aceste condiții a fost nevoie de intervenția Comisiei pentru Situații Excepționale și anume pentru a stopa creșterea cauzată, posibil, de legislația vicioasă. „Logica economică spune că prețurile angro trebuie să fie mai mici decât cele cu amănuntul. Lucrul care a funcționat 30 de ani în Republica Moldova. Acum câteva zile petroliștii au făcut dezmăț”, a spus expertul.

Consiliul Concurenței investighează eventuale acorduri de cartel pe piața carburanților

Consiliul Concurenței precizează că investighează situația de pe piața produselor petroliere, inclusiv în ceea ce ține de prețurile la benzină și motorină, atât cu amănuntul cât și cu ridicata. Și anume, pentru a identifica eventuale acorduri de tip cartel sau abuzuri de poziție dominantă. Consumul urmează să intervină de îndată ce va constata practici anticoncurențiale. Consiliul Concurenței menționează că va interveni în special în situațiile în care prețurile angro la motorină vor depăși prețul maxim cu amănuntul stabilit de către regulator în baza cotațiilor internaționale. În cazul în care justificarea economică pentru apariția unor astfel de situații va lipsi, Consiliul ar putea interveni în limita atribuțiilor stabilite în Legea concurenței. „Companiile trebuie să își stabilească în mod independent politica de prețuri, în funcţie de propria strategie şi de structura costurilor implicate de desfășurarea activității, înţelegerile și/sau acțiunile concertate referitoare la comportamentul pe piață fiind sancționate de legislația în domeniu”, se arată într-un comunicat de presă al instituției.