logo

Rețelele sociale, principala sursă din care se informează tinerii, studiu CDEC


https://www.ipn.md/index.php/ro/retelele-sociale-principala-sursa-din-care-se-informeaza-tinerii-7967_1089148.html

Rețelele de socializare reprezintă principala sursă din care se informează tinerii. 70% dintre tineri accesează zilnic rețelele sociale, iar 84% dintre ei folosesc un smartphone pentru a intra în spațiul online. În medie, tinerii stau pe Internet 6 ore pe zi, arată rezultatele Studiului de evaluare a competențelor media și nivelului de alfabetizare mediatică în rândul tinerilor din Republica Moldova, elaborat de Centrul pentru Dezvoltare Educațională și Comunitară, transmite IPN.

Mariana Iațco, una dintre autoarele studiului, cercetătoare CDEC, a precizat că 84% dintre tineri și-au exprimat acordul cu afirmația că pentru tineri „este important ca să poată deosebi știrile care au scop de manipulare sau dezinformare în societate”. Totodată, peste 60% dintre cei chestionați consideră că disciplina „Educația pentru media” predată în licee poate să-i protejeze de așa fenomene ca manipularea, propaganda și dezinformarea media.

Aproape 60% dintre tineri au spus că în mare măsură sunt informați cu privire la ceea ce se întâmplă în Republica Moldova, 20% – foarte informați, 19% – informați în mică măsură, iar 1,5% – nu sunt deloc informați cu privire la ceea ce se întâmplă în Republica Moldova.

48% dintre respondenți au răspuns că urmăresc știrile din surse media independente, dar și din alte surse. 27% urmăresc știrile doar din surse independente. Iar 17% au răspuns că urmăresc știrile, dar nu sunt siguri care sunt sursele independente.

45% dintre tineri sunt destul de mulțumiți de mass-media din Republica Moldova. 34% sunt mai degrabă nemulțumiți. Aproape 5% sunt foarte nemulțumiți. Iar 6% dintre tineri au spus că sunt foarte mulțumiți de mass-media din Republica Moldova.

Peste 46% dintre respondenți consideră că știrile din Republica Moldova sunt influențate mult de factorii politici, 35% – sunt influențate foarte mult, 4% – sunt puțin influențate, iar 0,8% dintre tineri cred că știrile din Republica Moldova nu sunt deloc influențate de factorii politici.

Peste 46% dintre respondenți au răspuns că foarte ușor ar putea recunoaște când mass-media intenționează să manipuleze sau să schimbe părerea cetățenilor, 36% – nu prea ușor, 6% –foarte greu, iar circa 5% dintre tineri au spus că oarecum greu ar recunoaște când mijloacele de informare în masă intenționează să manipuleze sau să schimbe opinia cetățenilor.

În același timp, 42% dintre respondenți cred că tinerii din Republica Moldova pot oarecum dificil să diferențieze știrile false de cele veridice. 30% sunt de părere că tinerii pot oarecum ușor să deosebească știrile false de cele veridice. 11% consideră că tinerii foarte ușor diferențiază fake-news-urile de știrile veridice, iar alți 11% dintre respondenți cred că tinerii din Republica Moldova pot deosebi foarte greu știrile false de cele veridice.   

În cadrul Studiului de evaluare a competențelor media și nivelului de alfabetizare mediatică în rândul tinerilor din Republica Moldova au fost chestionați peste 1500 de tineri, dintre care 64% sunt cu vârsta cuprinsă între 16 și 20 de ani, iar 24% au o vârstă cuprinsă între 21 și 25 de ani. Mai mult de jumătate dintre respondenți provin din orașe, circa 56%.

Notă: Agenția IPN oferă dreptul la replică persoanelor care se consideră vizate în știrile realizate de pe declarațiile organizatorilor prezentei conferințe de presă, inclusiv prin facilitarea organizării altei conferințe de presă în condiții similare.