logo

Republica Moldova, cu restanțe la implementarea recomandărilor GRECO


https://www.ipn.md/index.php/ro/republica-moldova-cu-restante-la-implementarea-recomandarilor-greco-7965_1104868.html

Republica Moldova se află printre cele 8 țări-membre ale Consiliului Europei care au restanțe la implementarea recomandărilor celei de-a patra runde de evaluare a GRECO - Grupul de state împotriva corupției al Consiliului Europei, care se referă la parlamentari, judecători și procurori, transmite IPN cu referință la un comunicat al CoE.

În afară de Republica Moldova, în această statistică figurează Austria , Bosnia și Herțegovina, Cehia, Danemarca, Polonia, Portugalia și Turcia.

În raportul său pentru 2023, GRECO își exprimă îngrijorarea cu privire la implementarea lentă a recomandărilor sale privind prevenirea corupției în rândul parlamentarilor, în comparație cu alte grupuri profesionale. De asemenea, subliniază că mai multe sisteme judiciare trebuie reformate în continuare pentru a garanta independența judecătorilor și a procurorilor și pentru a consolida normele de integritate care le sunt aplicate.

În ceea ce privește a cincea rundă de evaluare, care se concentrează pe prevenirea corupției și promovarea integrității în rândul funcțiilor executive de vârf ale guvernului central și agențiilor de aplicare a legii, constatările GRECO arată că transparența, supravegherea și responsabilitatea rămân a fi o problemă.

GRECO consideră că statele ar trebui să se asigure că normele naționale de integritate instituțională și legislativă se aplică în întregime și direct nu numai funcționarilor publici de nivel înalt, ci și miniștrilor, consilierilor politici ai acestora și altui personal desemnați politic și anumitor șefi de stat. Sunt necesare îmbunătățiri semnificative în domenii precum adoptarea și implementarea codurilor de conduită, gestionarea conflictelor de interese și lobby-ul, monitorizarea declarațiilor de avere și asigurarea transparenței acestora, limitarea imunităților, accesul la informații și practicile de „uși rotative”.

Până la sfârșitul anului 2023, GRECO a publicat rapoarte privind 21 de state care evaluează conformitatea acestora cu recomandările din cea de-a cincea rundă de evaluare. GRECO a evaluat 21 de state în cadrul celei de-a 5-a runde de evaluare. Conform rapoartelor de urmărire ale GRECO publicate la 31 decembrie 2023, statele au implementat integral sau parțial 58% din recomandările GRECO cu privire la funcțiile executive de vârf ale guvernelor centrale (comparativ cu 45% la sfârșitul anului 2022). În ceea ce privește agențiile de aplicare a legii, proporția recomandărilor implementate integral sau parțial a crescut ușor, de la 63% în 2022 la 67% în 2023.

La sfârșitul anului 2023, 54% dintre recomandările GRECO cu privire la parlamentari, judecători și procurori au fost implementate integral, 31% au fost parțial implementate și 15% au rămas neimplementate. Cea mai mare proporție de recomandări neimplementate a vizat parlamentarii (20%), comparativ cu judecătorii (13,5%) și procurorii (10%).

Cât privește Moldova, statisticile GRECO arată că recomandările privind parlamentarii au fost implementate în proporție de doar 16,7 la sută, 50 la sută sunt în lucru, iar cu 33 la sută nu se lucrează. Recomandările referitor la judecători - 26,8 la sută sunt implementate, iar 71,4 la sunt se află în lucru. Tot așa, 60 la sută din recomandările ce țin de procurori sunt implementate, iar 40 la sută se află în lucru. În totalitate, iese o medie de 33,3 la sută de recomandări implementate, 55,6 de recomandări în lucru și 11,1 la sută de recomandări cu care nu se lucrează.

GRECO este îngrijorat de faptul că, în unele țări, progresele sunt încă limitate în ceea ce privește aplicarea codurilor de conduită pentru deputați, transparența sistemelor de declarare a activelor și reglementarea activităților de lobby, iar progrese insuficiente în asigurarea independenței consiliilor judiciare sunt încă limitate de puterile legislative si executive. Ea observă în mod pozitiv câteva domenii, în special o transparență generală îmbunătățită a proceselor legislative, cu o participare semnificativă a publicului.