logo

Repetitio est mater studiorum, Experții IPN


https://www.ipn.md/index.php/ro/repetitio-est-mater-studiorum-expertii-ipn-7978_1043092.html

Săptămâna trecută am avut oportunitatea să ne convingem o dată în plus că strămoșii noștri latini aveau dreptate, atunci când afirmau că repetarea este mama învățăturii. Asta cu ajutorul ministrei educației, culturii și cercetării, Monica Babuc, care în cadrul emisiunii „Fabrika”, din 20 iulie 2018, de la postul Publika TV, și-a împărtășit impresiile de pe urma vizitei sale în raionul Taraclia. Ce am aflat nou de la doamna ministră  contează mai puțin. Ceea ce contează cu adevărat este că domnia sa a repetat niște lucruri pe care le putem însuși mult mai bine dacă le repetăm: 1) salarizarea personalului tehnic din instituțiile preșcolare și școlare, lefurile cărora uneori nu depășesc o mie de lei, este o problemă; 2) avem 2032 de posturi vacante în învățământ astăzi; 3) vin foarte puțini tineri specialiști să muncească în școli

Sunt foarte dureroase aceste adevăruri, însușite temeinic prin intermediul repetării. De aceea, este foarte interesantă și abordarea lor de către Partidul Democrat din Moldova (PDM) de guvernământ, pe care îl reprezintă ministra Monica Babuc. Descinderea domniei sale la Taraclia a avut loc la sugestia liderului formațiunii, adresată tuturor membrilor cabinetului de miniștri. Trebuie menționat și faptul că, în domeniul de care e responsabilă, doamna ministră are directive partinice foarte precise. Doar la 17 octombrie 2017, liderul PDM a spus-o foarte clar și răspicat – reforma în învățământ, demarată de fosta guvernare, a eșuat, iar elevii și profesorii au de suferit. Cum se zice - punct ochit, punct lovit! Trebuie să recunoaștem că doamna ministră Monica Babuc, este totuși mult mai atentă și delicată în abordările sale. Pentru că repetarea este mama învățăturii, doamna ministră Monica Babuc nu a omis oportunitatea de a-i amintit liderului PDM, de o manieră subtilă, că: această reformă, pe care am lansat-o în octombrie prin intermediul președintelui Partidului Democrat, domnul Vlad Plahotniuc, și prin intermediul activităților ministerului care consună cu această inițiativă, a fost de a crea un nou concept al dezvoltării programului școlar... Programul care funcționează acum a fost introdus în anul 2010. Prin urmare, funcționează de șapte ani și, fără îndoială, chiar și vorbind cronologic, se impun anumite schimbări.

Sigur, doamna ministră  putea fi mult mai tranșantă, amintindu-i liderului PDM că acesta chiar deținea funcția de vicepreședinte al Parlamentului, atunci când a fost votat Programul de guvernare Integrare Europeană: Libertate, Democrație; Bunăstare, pentru anii 2011-2014. Iar PDM, ca parte a guvernării, a participat la elaborarea și implementarea acelui document, care prevede, la pagina 57, în mod expres: Adaptarea numărului și tipurilor de grădinițe și școli la numărul de copii și elevi din fiecare localitate, luând în considerare și prognozele demografice existente. Mai mult, rămânând la capitolul repetării ca metodă a însușirii temeinice a învățăturii, liderului PDM ar trebui să i se reamintească că din 2009 și până în prezent anume formațiunea sa a deținut în mod constant conducerea ministerului economiei și a celui responsabil de protecția socială. Deci, direct responsabil pentru domeniul bunăstării din programul de guvernare a fost anume PDM.


Revenind la aprecierile doamnei ministră  Monica Babuc, reiterăm abordarea sa destul de echilibrată a situației din învățământ. În același interviu, publicat pe 31 decembrie 2017, doamna ministră afirmă că: Sigur că în foarte multe localități ... existența propriu-zisă a comunității, a satului, a cătunului, a fost pusă sub semnul întrebării. Acest lucru nu poate să ne bucure, pentru că noi, din circa 1 300 de școli existente în Republica Moldova, avem peste 400 de școli mici. Având în vedere procesele demografice, nașterea unui număr mai mic de copii, dar și procesele migraționale, de ce am ascunde acest lucru, școlile din alte sate, care altădată aveau un număr mult mai mare de copii, devin și ele școli mici. Dacă ne vom axa în continuare pe închiderea tuturor acestor școli, reiese că trebuie să închidem, în general, sau să expunem către dispariție marea majoritate a localităților din Moldova, lucru pe care nu ni-l dorim și care credem că poate fi depășit prin alte abordări. Foarte corect și precis! Mai mult, doamna ministră a venit imediat cu propuneri concrete:  noi preconizăm să redeschidem o școală primară în satul Țepilova, raionul Soroca, și o școală primară în satul Fârlădeni, raionul Hâncești. De la întâi septembrie preconizăm redeschiderea unei clase primare în satul Bolohan, Orhei, și eu cred că exemple din astea ar putea să mai fie. Fiecare caz aparte este analizat din toate punctele de vedere, începând de la solicitările părinților și ale comunității locale și terminând cu rațiunile financiare și posibilitățile care ni le oferă fiecare caz aparte.

Să urmăm și noi îndemnul doamnei ministră și să analizăm un caz aparte, cel din Țepilova. Așadar, pe 29 martie 2018, urmare a interpelării deputatei Elena Bodnarenco, a fost audiată subalterna doamnei ministră  – secretara de stat a ministerului culturii, educației și cercetării, Angela Cutasevici. Iată ce a relatat domnia sa deputaților în privința redeschiderii școlii primare din Țepilova, raionul Soroca: La moment în instituție este organizată instruirea simultană pentru elevii din clasele I–III. Deci, doi copii sunt în clasa întâi, 6 copii în clasa a doua, și doi copii în clasa a patra. În clasa a patra există și un copil cu cerințe educaționale speciale. Elevii care frecventează instituția sunt mulțumiți și părinții și-au exprimat aprecierea pentru calitatea serviciilor educaționale oferite de către învățător. Alimentarea elevilor este realizată în cadrul școlii în conformitate cu standardele și normele alimentare.

Reacția deputatei Elena Bodnarenco a fost pe potriva raportului secretarei de stat: au fost falsificate 12 semnături ale părinților, care s-ar fi pronunțat pentru redeschiderea școlii. Ei s-au adresat la procuratură și așteaptă răspunsul de la organele competente, în calitate de protest față de calificarea profesorului, părinții au refuzat să ducă copiii la această școală; profesoara predă elevilor din clasa patra matematica cu exerciții de genul 2+4...

Sigur, nemulțumirea părinților față de inițiativele partinice populiste poate fi înțeleasă, nu însă și protestul față de faptul că în clasa a patra se fac exerciții de genul 2+4, doar am convenit de comun acord că Repetitio est mater studiorum! Așa se pregătesc viitoarele cadre calificate pentru economia matură, edificată de ministrul economiei și infrastructurii, Chiril Gaburici. 

Experții IPN