logo

Reflecții post-electorale: Maia Sandu a fost cel mai des plasată în context negativ


https://www.ipn.md/index.php/ro/reflectii-post-electorale-maia-sandu-a-fost-cel-mai-7965_1079277.html

În perioada și în campania electorală pentru alegerile prezidențiale 2020, candidata PAS, Maia Sandu, a fost cel mai des plasată în context negativ în materialele publicate de 12 portaluri online monitorizate. Cel mai des într-un context pozitiv a fost plasat candidatul independent Igor Dodon, susținut de PSRM. Opt din cele 12 portaluri monitorizate l-au favorizat. Sunt concluziile raportului final de monitorizare, prezentat de Asociația Presei Independente (API), transmite IPN.

Aneta Gonța, expertă API, a precizat că instituțiile media monitorizate au publicat cumulativ 8179 de materiale care au vizat direct sau indirect campania electorală pentru alegerile prezidențiale. Peste 95% din produsele jurnalistice au fost știri. Puțin peste 4% din materiale au fost publicate sub formă de comentarii, editoriale sau alte articole de opinie, iar un procent s-a împărțit între interviuri cu un candidat, sondaje de tip Vox Populi și dezbateri electorale.

Cele 12 instituții media au acordat cea mai mare atenție domeniului politic în context electoral, publicând 3633 de materiale cu această tematică. De două ori mai puțin s-a scris despre procesul electoral în general. Alte domenii tematice în context electoral au fost acoperite mai rar. Problemele din educație, de exemplu, au fost mediatizate în context electoral de aproape 25 de ori mai puțin decât domeniul politic.

Toți cei opt candidați înscriși în cursa electorală, dar și candidații respinși de CEC au apărut în calitate de protagoniști și surse ale materialelor electorale. Per ansamblu, Igor Dodon a apărut cel mai des în calitate de protagonist al produselor media cu un caracter electoral. La distanță de peste o mie de apariții s-a poziționat Maia Sandu. Cel mai rar în calitate de protagonist şi de sursă a apărut candidatul PLDM, Tudor Deliu. Spre exemplu, Igor Dodon a fost citat de 53 de ori mai des decât Tudor Deliu.

O analiză cantitativă a contextelor în care au fost mediatizați candidaţii care au avut acces în turul II al alegerilor prezidențiale, arată că Igor Dodon a fost favorizat masiv. Cel mai mare număr de plasări în contexte pozitive fiind înregistrat în intervalul 15-30 septembrie. La capitolul defavorizări, Maia Sandu a deținut întâietatea în toate perioadele supuse monitorizării, numărul acestora intensificându-se semnificativ în turul II al alegerilor.

Monitorizarea a fost realizată în perioada 15 septembrie - 14 noiembrie 2020, în cadrul unui proiect implementat de Asociația Presei Independente (API), finanţat de National Endowment for Democracy (SUA).