logo

Raport NDI: sunt necesare eforturi pentru asigurarea participării depline și informate, și promovarea corectitudinii


https://www.ipn.md/index.php/ro/press-7542_1076839.html

Spre difuzare imediată



Raport NDI: sunt necesare eforturi pentru asigurarea participării depline și informate, și promovarea corectitudinii 
 


14 octombrie 2020


Washington, DC -- Moldova se apropie de scrutinul prezidențial din 1 noiembrie 2020 având o capacitate demonstrată de a desfășura alegeri democratice, dar întâlnindu-se cu provocări urgente, potrivit unei analize lansate astăzi de National Democratic Institute. Observarea alegerilor din Moldova scoate în evidență impactul pandemiei covid-19 și necesitatea de a aborda îngrijorările de durată despre participare și corectitudine. 

“Aceste alegeri vin într-o perioadă pivotală pentru Moldova,” a spus Sir David Lidington, președinte al Royal United Services Institute. “Factorii globali și naționali tensionează instituțiile statului. Un proces electoral credibil, care reflectă voința alegătorilor va oferi următorului șef al statului un mandat mai puternic, pentru a ajuta țara să treacă peste dificultățile ce o așteaptă. Va demonstra angajamentul Moldovei pentru un parcurs democratic care, la rândul său, va întări stabilitatea și suveranitatea țării.” 

Analiza mediului pre-electoral, lansată astăzi, se bazează pe interviuri în profunzime desfășurate prin teleconferințe în perioada 29 septembrie - 9 octombrie 2020, de o echipă NDI compusă din Lidington, directorul de programe NDI pentru alegeri - Julia Brothers, directorul-adjunct NDI pentru programele din Eurasia - Katie Fox, directorul regional NDI pentru programe din Eurasia - Laura Jewett și directorul senior NDI Moldova - Andrew Young.

Raportul a constatat că Moldova are în palmares multe reușite democratice. Totuși, încrederea publică în procesul electoral prezidențial va necesita abordarea provocărilor complexe ce țin de covid-19, dar și unele chestiuni ce țin de integritatea electorală. Printre acestea, elementele cheie țin de participarea deplină și informată a alegătorilor care trăiesc peste hotare și din grupurile marginalizate, a persoanelor cu dizabilități și a minorităților etnice; oferirea unui cadru corect de finanțare a campaniilor; prevenirea intimidării și coruperii alegătorilor, inclusiv acelor din regiunea transnistreană și excluderea utilizării resurselor administrative în scopuri partizane. 

“Abordarea acestor chestiuni va cere eforturi concertate din partea tuturor actorilor electorali”, a spus Lidington. „Mai important, va fi nevoie de voința celor care dețin putere să prioritizeze progresul democratic față de câștigurile de partid”.

Raportul oferă 26 recomandări menite să îmbunătățească procesul electoral din Moldova. Acestea includ următoarele: 
 

  • Comisia Electorală Centrală (CEC), partidele politice și organizațiile societății civile trebuie să desfășoare educație comprehensivă a alegătorilor, referitoare la măsurile de siguranță anti-covid. CEC trebuie să se asigure că funcționarii electorali sunt bine instruiți referitor la măsurile de siguranță și sunt dotați cu echipamente de protecție. 
     

  • CEC, partidele politice și mijloacele de informare online trebuie să identifice metode de oferire a informației electorale credibile alegătorilor din regiunea transnistreană. Actorii politici și guvernamentali trebuie să respingă, denunțe și sancționeze orice încercări de intimidare, corupere sau manipulare a alegătorilor, inclusiv a celor din regiunea transnistreană. Pentru a exclude chiar și aparențele unor fraude, transportarea organizată a alegătorilor din regiunea transnistreană trebuie evitată. Grupurile internaționale și cele din Moldova trebuie să detașeze observatori în ziua alegerilor la secțiile de votare destinate alegătorilor din regiunea transnistreană.
     

  • CEC, ambasadele Moldovei și Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene trebuie să coordoneze între ei pentru a asigura că secțiile de peste hotare sunt deschise, sunt conforme cu cerințele electorale și întrunesc condițiile de siguranță. 
     

  • Înainte de următoarele alegeri, parlamentul trebuie să adopte reforma electorală introdusă în iulie, încorporând reacțiile din partea societății civile și Comisiei de la Veneția. 
     

  • Candidații și partidele trebuie să pledeze întru respingerea coruperii și intimidării precum și a oricărui abuz de resurse administrative. Partidele ar trebui să-i pedepsească pe cei care încalcă aceste reguli.
     

  • Partidele politice și candidații trebuie să evite utilizarea stereotipurilor de gen și a limbajului care divizează. Campaniile trebuie să asigure comunicarea cu comunitățile marginalizate, urmărind încorporarea chestiunilor ce îi îngrijorează în discursul politic și extinderea/diversificarea susținerii pentru ele.
     

  • Administrația electorală, autoritățile guvernamentale, observatorii electorali și grupurile societății civile trebuie să monitorizeze activ, să expună și să denunțe orice utilizare a discursului de ură în procesul electoral. 


NDI va continua să monitorizeze întregul proces electoral până la finalizarea acestuia. 

###

NDI dorește să își declare aprecierea pentru National Endowment for Democracy (NED), care a susținut această analiză, la fel ca și alte eforturi de analiză a alegerilor, în derulare, ale Institutului. 

NDI este o organizație non-profit și nepartizană, care lucrează întru susținerea și fortificarea instituțiilor democratice din întreaga lume prin participare cetățenească, deschidere și responsabilitate în guvernare. NDI a organizat mai mult de 250 misiuni de observare și evaluare internațională în mai mult de 65 de țări, inclusiv în Moldova. Pentru mai multe informații despre NDI și programele sale, vă rugăm să vizitați www.ndi.org


ANEXE
Observarea Alegerilor din Moldova (PDF)
Moldova Election Watch Full Report (PDF)
VIDEO Adresarea lui Sir David Lidington, subtitrări în română