logo

Publicitatea electorală tălmăcită onest: PLR. Ciclu de analize IPN. Alegeri-2014


https://www.ipn.md/index.php/ro/publicitatea-electorala-talmacita-onest-plr-ciclu-de-analize-ipn-alegeri-7978_1016474.html

Majoritatea concurenţilor electorali s-au lansat în campania pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie cu spoturi radio şi TV, panouri, slogane şi afişe electorale. Publicitatea, prin însăşi definiţia sa, este părtinitoare, dar totuşi, în campania electorală, ea reprezintă tipul de informaţie pe care alegătorii îl primesc cel mai des. Din acest motiv, IPN lansează seria de analize „Publicitatea electorală tălmăcită onest” prin care îşi propune să contribuie la dezvoltarea culturii politice, analizând, la rece, dedesubturile publicităţii electorale. Concurenţii electorali sunt vizaţi în conformitate cu poziţia pe care o au în buletinul de vot.
---

Criza reformatorilor

Partidul Liberal Reformator se află într-o perioadă tumultoasă. După ce desprinderea sa de Partidul Liberal s-a consumat, PLR ar fi trebuit să se bucure de stabilitate şi să guverneze ca membru al Coaliţiei Pro-Europene, însă din motive diverse, care nu fac obiectul analizei de faţă, din PLR au început să plece figuri de la toate nivelele formaţiunii: de la conducere până la organizaţiile teritoriale. Totodată, s-au înrăutăţit relaţiile cu partenerii de coaliţie şi PLR, în campania sa, s-a poziţionat în ceea ce pare a fi opoziţie deschisă faţă de partenerii de coaliţie PDM şi PLDM prin sloganul „Pentru Moldova, fără oligarhi!”, iar prin oligarhi, referinţa către liderul PLDM, Vlad Filat, şi prim-vicepreşedintele PDM, Vlad Plahotniuc, este transparentă.

Liberal-reformatorii par să fi mizat mult pe venirea lui Ion Sturza în partid, iar eşecul negocierilor cu fostul premier a lăsat partidul fără un lider. Ion Hadârcă, preşedintele formaţiunii, cu toate meritele şi experienţa lui, nu are vitalitatea necesară pentru a fi imaginea partidului. În plus, este un politician cunoscut încă din perioada mişcării de eliberare naţională şi nu aduce un suflu nou pe scena politică, aşa cum şi-a dorit PLR. Lipsa unui lider puternic, pe lângă faptul că a lăsat formaţiunea cu o imagine lipsită de consistenţă, s-a manifestat şi prin conflicte şi neînţelegeri interne care au dus, în ultimă instanţă, la plecarea mai multor membri. Acest fapt a subminat şi mai mult imaginea partidului: PLR pare lipsit de forţă, de vlagă, de putere, de stabilitate internă şi dezorientat.

Fără oligarhi

Sloganul electoral denotă, într-o oarecare măsură, un fel de deznădejde care se încearcă a fi mascată prin prima parte - „Pentru Moldova!”. E lipsit de originalitate, convingere şi concreteţe. Într-un alt context, poate unul mai dramatic pe plan intern, ca în 2009, sau măcar mai aproape de scurtul „război” dintre PDM şi PLDM, un astfel de slogan ar fi putut să canalizeze energiile şi tensiunile din societate. Campania actuală se desfăşoară însă destul de calm şi paşnic, chiar plictisitor pentru unii, iar acest slogan este lipsit de „combustibil”. A doua parte, „fără oligarhi”, încearcă să exploateze acuzaţiile aduse lui Vlad Plahotniuc şi lui Vlad Filat, în speranţa că PLR poate atrage votanţii pro-europeni dezamăgiţi de PDM şi PLDM, însă această mişcare lasă PLR-ul în derivă. Reformatorii au părăsit PL-ul anume pentru a păstra coaliţia de guvernare, în timp ce PL a trecut în opoziţie. Din păcate pentru ei, liberal-reformatorii nu au reuşit să exploateze eficient meritul lor în păstrarea coaliţiei pro-europene, iar acum se plasează pe o poziţie asemănătoare cu cea a foştilor lor colegi liberali.

Mesajul este negativ (anti-cineva) şi acesta fapt nu poate atrage prea multe voturi noi. Un mesaj negativ funcţionează bine atunci când partidul are deja o bază electorală puternică pe care o poate consolida şi mobiliza sau măcar atunci când are un lider puternic şi un mesaj pozitiv clar, pe care să-l însoţească, să fie ca doi poli. Aşa, sloganul PLR e ca un magnet cu un singur pol: nu funcţionează.

Un spot ratat

Primul spot al PLR a fost unul temporar, care a ţinut cumva locul până a fost pregătit cel de-al doilea, însă acest fapt nu scuză calitatea proastă a clipului. Este practic un colaj video cu fragmente de discurs de la lansarea în campanie a partidului. Se vede prost, se aude şi mai prost, iar regia şi scenariul, vorba lui Caragiale, sunt sublime, dar lipsesc cu desăvârşire. „Votaţi numărul 5, votaţi pentru Moldova, nu pentru oligarhi! Suntem echipa viitorului!”, declară în primul fragment liderul PLR, Ion Hadârcă. Nu este tocmai cel mai potrivit membru al partidului să vorbească despre „echipa viitorului”: liderul organizaţiei de tineret sau, poate şi mai bine, un specialist sau politician tânăr pe care să-l fi „descoperit” sau promovat PLR ar fi fost mult mai potrivit.

Hadârcă e urmat de Oleg Bodrug care vorbeşte despre cei peste 25 000 de membri ai PLR care sunt „persoane devotate interesului naţional”. Acest devotament însă, lipsit de alte calităţi (competenţe în anumite domenii, spre exemplu), aduce a anii 90 când se credea că patriotismul este suficient pentru a guverna ţara. Cetăţeanul de rând a învăţat acea lecţie şi nu mai poate fi convins aşa, iar cifra de 25 000 nu este nici ea tocmai impresionantă. Următorul fragment de discurs, probabil cel mai reuşit din acest colaj, mai ales datorită energiei vorbitorului, este cel al lui Valeriu Beril. Discursul său este concomitent defensiv şi ofensiv: „noi nu suntem hoţi, noi nu suntem corupţi, noi nu suntem oligarhi, noi nu suntem contrabandişti”. Fiecare negaţie este, indirect, şi o acuzaţie către foştii parteneri de coaliţie. Ultimul fragment vine să dea o notă pozitivă mesajului, mai ales după şirul de „nu” al lui Valeriu Beril: Tatiana Potâng reasigură alegătorii că de data aceasta nu trebuie să voteze „răul cel mai mic” pentru că există PLR. Această structură a mesajului nu e rea în sine, dimpotrivă, dar calitatea proastă a spotului subminează mult eficienţa transmiterii mesajului.

Nici păpuşari, nici păpuşi

Al doilea spot este o îmbunătăţire semnificativă faţă de primul. Ion Hadârcă, lângă Arcul de Triumf, locaţie aleasă simbolic, ne spune „Noi nu suntem nici păpuşari, nici păpuşele controlate de ei”. Punctul cheie care transpare aici şi în întreaga campanie a reformatorilor este că ei sunt altfel şi anume mai oneşti, mai curaţi, neimplicaţi în afacerile partenerilor săi de guvernare. Însă, după cum am zis anterior, pe acest segment, PLR va trebui să lupte cu PL, care are un mesaj asemănător, însă se bucură de structuri de partid consolidate, de o baza electorală stabilă, şi de lideri puternici.

„Ei fură ţara! Controlează justiţia! Fac contrabandă”, ne spune în continuare Hadârcă în timp ce taie aţele ce ţin două păpuşi reprezentându-i pe Vlad Filat şi Vlad Plahotniuc. Vizual, ideea cu păpuşile este destul de bună. E un spot care atrage atenţia fiindcă e uşor diferit de restul, iese în evidenţă. Păpuşile au valoare simbolică şi chiar aduc o tentă de umor, care însă nu e valorificată de celelalte elemente ale spotului.

„Noi îi vom opri. Cu votul tău! Suntem reformatorii, luptăm pentru Moldova, fără oligarhi!”. Intenţia este clară: ceilalţi sunt corupţi, dar ne vei vota pe noi şi noi vom pune capăt corupţiei. Apare însă o problemă: cine este realmente publicul ţintă al PLR? Formaţiunea este una pro-europeană şi ţinteşte, evident, alegători cu viziuni pro-europene. Dar o atitudine făţiş ostilă faţă de celelalte partide pro-europene pune la îndoială capacitatea de coaliţie între ele, deci, implicit, şi cursul european al ţării. Un alegător vrea să ştie ce se va întâmpla cu votul său mai departe, ce vor face aleşii săi, însă în cazul PLR, alegătorul se trezeşte cu dilema „sunt pro-europeni, dar îs împotriva celor cu care, dacă trec, vor trebui să facă o coaliţie pro-europeană”. Este un scenariu asemănător cu gestul PL, care, având vot de guvernare, s-a retras în opoziţie, sau cel al Parlamentului democratic condus de Alexandru Moşanu care, fiind la putere, a renunţat la mandatul încredinţat de către cetăţeni.

Spotul se încheie cu o imagine fixă, aceeaşi pe care o regăsim şi pe panourile din oraş. Imaginea este bună, însă ocupă prea mult spaţiu în spot: 8 secunde! Cu siguranţă măcar jumătate din aceste 8 secunde ar fi putut fi valorificate mai bine, cu atât mai mult cu cât publicitatea difuzată la TV costă şi merită folosită pentru a transmite un mesaj, a spune o poveste mai complexă decât panourile pe care alegătorii oricum le văd pe stradă.

Culori salvatoare

Panourile PLR sunt poate cel mai reuşit element al publicităţii formaţiunii: un fundal gradat albastru, plăcut ochiului, diferit de albastrul PDM-ului, pe care vedem sloganul scris cu litere mari, îngroşate, care ocupă aproape jumătate de panou, alături de sigla şi numele formaţiunii. Sigla a fost subiect de discuţie încă de la lansarea formaţiunii: vulturul pro-european al PLR e îndreptat spre est, o greşeală simplă, mică, dar care le-a oferit unora prilej să facă haz de formaţiune. Totuşi, e o siglă bună care combină un design modern cu o tactică mai veche, dar încă actuală - necesitatea de a identifica partidul cu un simbol clar. PDM are trandafirii, PLDM are stejarul, PCRM – secera şi ciocanul, PPRM – mărul, iar sigla PLR poate fi valorificată şi ea în acest mod: „Votaţi vulturul!”. Per total, ansamblul cromatic reuşit, fonturile mare, îngroşate, care sugerează putere şi vigoare, sigla „neo-nouăzecistă”, ridică panourile formaţiunii deasupra spoturilor din punct de vedere al calităţii. Din păcate, atât timp cât PLR nu lansează noi spoturi pentru a le însoţi sau nu îşi elaborează mesajul, campania reformatorilor rămâne neconvingătoare.


Notă: Această analiză vizează strict publicitatea concurenţilor electorali şi nu urmăreşte evaluarea calităţii acestora. Produsele proaste pot avea publicitate bună şi invers, la fel cum produsele bune pot avea publicitate bună. Anterior, IPN a analizat publicitatea electorală a Partidului Democrat, material publicat în data de 6 noiembrie, a Partidului Popular-Creştin Democrat, publicat în data de 7 noiembrie, şi a Partidului Liberal Democrat, publicat în data de 10 noiembrie.

Eugen Muravschi, IPN