logo

Provocări 2007: În plin an electoral economia va trebui să absoarbă lunar circa 4,4 mil. USD din finanţări şi remitenţe. Comentariu economic al Agenţiei Info-Prim Neo


https://www.ipn.md/index.php/ro/provocari-2007-in-plin-an-electoral-economia-va-trebui-sa-absoarba-lunar-circa-4-7966_962842.html

Anul economic 2007, deşi în multe sectoare va fi marcat de evoluţiile din anul curent, va avea, totuşi, o serie de caracteristici distinctive, iar principala provocare va fi necesitatea de a absorbi zilnic din exterior, în medie, circa 4,4 mil. USD. Este pentru prima dată în istoria R. Moldova când vom fi nevoiţi să ne confruntăm cu o asemenea ”avalanşă” de valută şi, în cazul în care Guvernul nu va fi pregătit pentru o absorbţie calitativă a acestor surse, efectul lor asupra economie ar putea să fie mult mai mic decât ar trebui: o bună parte din intrări va finanţa în continuare consumul şi importurile de consum, o altă parte va fi canalizată spre proiecte cu efecte pe termen scurt, încă o parte ar putea fi „absorbită” de corupţie, iar, în final, pe fundalul unor asemenea evoluţii, o anumită sumă din cea preconizată ar putea chiar să nu intre în Moldova (partenerii externi au arătat disponibilitate de a majora finanţările, dar nu au garantat acest lucru – cu alte cuvinte, totul va depinde de disponibilitatea Guvernului de a-şi onora obligaţiile). Deci, dacă urmărim acest scenariu, doar o sumă relativ mică va fi canalizată spre proiecte pe termen lung, ce pot influenţa dezvoltarea economică de perspectivă a R. Moldova. [Câte 1,3 USD zilnic pe cap de locuitor] Totuşi, să clarificăm despre ce intrări este vorba. Mai întâi vom menţiona disponibilitatea organismelor financiare internaţionale şi a donatorilor străini de a acorda R. Moldova finanţări în sumă de 1,2 mlrd. USD pe parcursul următorilor trei ani – 2007-2009. În medie, revine câte 400 mil. USD într-un an, sau aproape 1,1 mil. USD pe zi. Pe de altă parte, dacă luăm în calul parametrii anului 2006, la un volum de 1,2 mlrd. USD al remitenţelor de peste hotare, zilnic economia se va confrunta cu un flux valutar mediu de circa 3,3 mil. USD. Puse împreună, rezultă intrări zilnice de aproape 4,4 mil. USD – o sumă enormă pentru capacităţile actuale de absorbţie ale economiei naţionale. Amploarea acestor intrări valutare poate fi vizibilă, de asemenea, dacă este distribuită pe cap de locuitor – circa 1,3 USD pe cap de locuitor în fiecare zi. Conform ultimului recensământ, populaţia R. Moldova este de aproape 3,4 mil. locuitori. [Strategii] Guvernul deja a anunţat că 50-60% din finanţările externe vor fi direcţionate spre proiecte investiţionale, 35-40% - pentru ocrotirea sănătăţii şi educaţie şi 5% - pentru acţiuni de certificare a competitivităţii a producţiei locale. Dar, deocamdată, se ştie prea puţin ce presupune noţiunea de „proiecte investiţionale”. În ceea ce priveşte remitenţele de la moldoveni care muncesc peste hotare, ca şi în anii trecuţi, nu există nici o strategie decât intervenţiile Băncii Naţionale pe piaţă, care sunt, în principiu, politici de reglementare a pieţei, dar nu de dezvoltare economică pe termen lung. Astfel, pentru a nu admite un scenariul pesimist (menţionat în prima parte a comentariului), conform obiectivelor deja trasate, Guvernul trebuie să elaboreze un plan ambiţios de dezvoltare a infrastructurii, de îmbunătăţire a calităţii sistemului de educaţie şi de ocrotire a sănătăţii, susţinut de o politică eficientă de atragere a investiţiilor în industrie şi agricultură. Iar pentru a nu periclita implementarea planului de utilizare a finanţărilor externe, pe fundalul unui an electoral, ar fi cel mai potrivit dacă Executivul ar crea un grup tehnic de gestionare a finanţărilor externe, care, indiferent de evoluţiile politice, să asigure absorbţia şi utilizarea eficientă a banilor. Acest grup ar trebui să includă reprezentanţi ai organismelor şi donatorilor străini, ai ministerelor (dar nu la nivel de ministru sau ministru adjunct care, mai mult sau mai puţin, au funcţii politice), experţi independenţi – reprezentanţi ai diferitor centre de business, de analiză şi cercetări de piaţă, şi să fie responsabil, de asemenea, de elaborarea şi realizarea politicilor reformatoare necesare absorbţiei calitative a finanţărilor externe. [Premise favorabile] Referitor la remitenţele externe, pe fundalul suportului bugetar primit de la organismele financiare externe, Guvernul are posibilitatea, prin politici facilitare, să redirecţioneze banii din consum în investiţii de producţie, în special, în mediul rural. Fiindcă, chiar dacă a realizat o serie de reforme, Guvernul încă nu a reuşit să convingă cetăţenii că au posibilitatea să investească în ţară şi să obţină bani, că activitatea de antreprenoriat este una de bază în politicile economice ale statului. Iar anii 2007-2008 sunt cruciali în acest sens, fiindcă deja este sesizabil procesul, destul de periculos pe termen lung, de plecare şi stabilizare definitivă a familiilor tinere peste hotare, fapt ce ar putea rezulta într-o micşorare a intrărilor valutare de peste hotare, fără ca acestea să fi produs efecte pe termen lung. Astfel, caracteristica generală a anului economic 2007 este că Guvernul are şanse reale de a schimba calitativ cursul economiei, însă, pentru aceasta ar trebui să fie lăsat să se ocupe doar de reforme profunde şi mai puţin de grijile electorale şi de acoperire a unor promisiuni politice ineficiente.