logo

Proprietarii de pământ din zona de construcţie a tronsonului de cale ferată Cahul-Giurgiuleşti vor fi obligaţi prin lege să-şi vândă terenurile


https://www.ipn.md/index.php/ro/proprietarii-de-pamant-din-zona-de-constructie-a-tronsonului-de-cale-ferata-cahu-7966_969124.html

Proprietarii de pământ din zona de construcţie a tronsonului de cale ferată Cahul - Giurgiuleşti vor fi obligaţi prin lege să-şi vândă terenurile. Parlamentul a adoptat în prima lectură joi, 3 aprilie, proiectul Legii privind declararea utilităţii publice de interes naţional al lucrărilor de construcţie a liniei de cale ferată Cahul – Giurgiuleşti. Înaintat de Guvern, proiectul a fost adoptat cu votul majoritar al deputaţilor comunişti şi a stârnit discuţii aprinse în plenul Parlamentului, transmite Info-Prim Neo. Proiectul de lege prevede exproprierea proprietarilor de terenuri pentru cauză de utilitate publică, care nu poate fi făcută decât prin hotărâre de judecată cu dreaptă şi prealabilă despăgubire. Directorul general al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru, Alexandr Bannicov, a motivat iniţiativa legislativă prin faptul că mai mulţi proprietari de terenuri din satele prin care trece tronsonul de cale ferată refuză categoric să vândă loturile sau înaintează condiţii irealizabile, „manifestând o indiferenţă faţă de eforturile conducerii ţării privind îmbunătăţirea considerabilă a condiţiilor de utilizare raţională a Portului Internaţional Liber „Giurgiuleşti”. Potrivit lui, 490 proprietari şi-au vândut deja terenurile, Agenţia urmând să contracteze alte 56. Dintre aceştia 3 proprietari refuză categoric să-şi vândă terenurile, iar 8 înaintează pretenţii exagerate, restul au diverse probleme în acte. Alexandr Bannicov a subliniat că situaţia creată pune în pericol efectuarea lucrărilor de construcţie în termenii preconizaţi şi darea în exploatare a tronsonului la 25 august 2008. Banicov a menţionat, de asemenea, că Guvernul cumpără terenurile la preţul de 56,5 mii lei/ha pe când preţul pe republică este de 5-7 mii lei pentru 1 ha. Opoziţia parlamentară nu a susţinut legea. Preşedintele Partidului Naţional-Liberal, Vitalia Pavlicenco, a declarat că tronsonul de cale ferată este de fapt un obiectiv de spălare a banilor publici, una dintre firmele care realizează lucrările de construcţie aparţinând fiului preşedintelui Vladimir Voronin. Deputatul neafiliat, Ion Neagu, originar din satul Manta, a ţinut să menţioneze că proprietarii de terenuri sunt forţaţi să-şi vândă terenurile la preţuri mizere, iar lucrările de construcţie se desfăşoară fără avizul ecologilor. Deputatul AMN, Leonid Bujor, a declarat că Guvernul a încălcat grav legea prin faptul că mai întâi a demarat lucrările de construcţie, iar apoi a purces la încheierea contractelor şi a elaborat proiectului de lege în cauză. Deputatul AMN a mai acuzat Guvernul că încalcă dreptul cetăţenilor la proprietate privată consfinţit de Constituţie. Mai mulţi deputaţi din opoziţie au declarat că exproprierile vor genera o serie de procese şi condamnări a R. Moldova la CEDO. În replică, deputatul din partea Partidului Comuniştilor, Anatol Zagorodnâi, a declarat că opoziţia a politizat această problemă şi nu doreşte să recunoască faptul că construcţia obiectelor din sudul republicii vor duce la ridicarea nivelului de trai al cetăţenilor şi atragerea investiţiilor în R. Moldova. Deputatul comunist a mai menţionat că CEDO a examinat deja mai multe litigii legate de exproprierea pentru cauză de utilitate publică şi a dat câştig de cauză statelor şi nu cetăţenilor. Tronsonul liniei de cale ferată are lungimea de 49,7 km, începând de la pichetul 441 al segmentului de cale ferată Cantemir - Cahul şi intersectează terenurile din localităţile Cahul, Crihana Veche, Manta, Vadul lui Isac, Colibaşi, Brânza, Văleni, Slobozia Mare, Câşliţa-Prut şi Giurgiuleşti. Până la acest moment, au fost pozaţi 22 km de cale ferată. Costul total al proiectului se estimează la 837 mln lei. Tronsonul feroviar este construit în Lunca Prutului, parc natural protejat atât prin legislaţia naţională, cât şi prin convenţii internaţionale. Ecologiştii au atenţionat în repetate rânduri că lucrările de construcţie în această zonă vor avea un efect catastrofal pentru o serie de specii de păsări pe cale de dispariţie şi vor duce la alunecări şi surpări de pământ.