logo

Propaganda - arma regimului Putin în statele ex-sovietice


https://www.ipn.md/index.php/ro/propaganda-arma-regimului-putin-in-statele-ex-sovietice-8004_1088458.html

Trebuie să ne punem întrebări cum se poziționează societatea moldovenească față de războiul ruso-ucrainean ca națiune, ca stat. „Ceea ce observăm în ultimul timp pe social media este că părerile oamenilor sunt diferite. Sunt moldoveni care consideră în mod eronat că reconstituirea URSS ar fi o certitudine. Or, trebuie să ținem cont că regimul Putin folosește propaganda pro-URSS în toate statele ex-sovietice”. Astfel a comentat Zinaida Gribincea, expert în psihologie, jurnalism și existența în Republica Moldova a unei categorii numeroase de cetățeni care susțin invazia Federației Ruse față de Ucraina. Declarațiile au fost făcute la dezbaterea publică „Cine aprobă războiul și de ce?”, organizate de Agenția de presă IPN.

Potrivit psihologului, deși și Ucraina, și Republica Moldova s-au desprins de URSS, mulți cetățeni au rămas, pe de o parte, cu nostalgia după trecut, iar, pe de altă parte, cu frica față de agresorul din Est. „Deși avem frică, suntem pe alocuri solidari cu ceea ce face el acum în Ucraina”, a spus ea.  

Întrebată cum se face că mulți oameni din Moldova susțin, războiul din Ucraina, la fel ca și mulți dintre oamenii din Federația Rusă, Zinaida Gribincea a precizat că „ucraineni, moldoveni și rușii sunt victimele unui război informațional de lungă durată care este în derulare. De la începutul războiului, în mesajul propagandistic au predominat anumite sintagme care au suscitat interesul celor nostalgici. Este vorba de noțiunea „URSS” care atrage atenția unui public numeros, în special celor care au trăit în acele vremuri. Iar sintagmele „laboratoarele chimice”, „fascism”, „naziști” au polarizat masele. Bătăliile din spațiile virtuale sunt efectele propagandei care s-a făcut în mod grosolan și a dezarmat populația. Este foarte dificil ca după atâția ani de propagandă să aduci oamenii în realitatea prezentă”.

Specialista afirmă că populația este victima propagandei urmare a educației civice, media și democratice foarte slabe.

„Oamenii se bazează pe emoții și mai puțin abordează logic subiectul. Nu degeaba fostul președinte al SUA, Richard Nixon, spunea că un dolar investit în propagandă este mai valoros decât zece dolari investiți în armament. Armele s-ar putea să nu împuște niciodată, dar propaganda își atinge ținta. Acest lucru se observă în Republica Moldova”, a punctat Gribincea.

Psihologul afirmă că propagandiștii Kremlinului știu foarte bine cum să acționeze asupra maselor.

„Regimul de a Moscova are dictonul „divizează și cucerește” și îl aplică cu succes în toate statele post-sovietice. Acolo unde nivelul de civilizație, al culturii politice și educației sunt la un nivel înalt, ținta propagandistică este foarte greu de atins”, a menționat Zinaida Gribincea.

Ea a spus că în prezent propaganda este diseminată prin diferite surse, inclusiv partide, mass media și social media.

„Ceea ce trebuie să facem este să dezvoltăm cultura noastră politică, să înțelegem că într-un război informațional sunt victime și acele victime suntem noi. Atunci când oamenii vor înțelege că informațiile false sunt nocive pentru conștiința lor, lucrurile poate se vor schima în bine. Moldovenii ar trebui să privească dincolo de ce este vizibil la moment. Acceptând tacit un război, de fapt accepți atrocitățile și prețul enorm plătit de un popor pentru declararea independenței și identității ca națiune. Atenție la știrile pe care le consumăm”, a concluzionat Zinaida Gribincea.

Dezbaterea publică la tema „Cine aprobă războiul și de ce?”, organizată de IPN, a fost ediția a 229-a din ciclul „Dezvoltarea culturii politice în dezbateri publice”, susținut de către Fundația germană „Hanns Seidel”.