logo

Promo-LEX recomandă reglementări echilibrate la măsurarea opiniei publice în campania electorală


https://www.ipn.md/index.php/ro/promo-lex-recomanda-reglementari-echilibrate-la-masurarea-opiniei-publice-7965_1096875.html

Instrumentele de măsurare a opiniei publice sunt destul de costisitoare, iar costurile de regulă nu se regăsesc în rapoartele partidelor politice sau ale concurenților electorali. Asociația     Promo-LEX  recomandă reglementarea explicită a aspectelor ce țin de transparența costurilor unor astfel de instrumente, bunăoară după modelul publicității politice sau a reflectării campaniei electorale în mass-media, transmite IPN.

Directorul de program Promo-LEX, Nicolae Panfil, consideră că sunt necesare reglementări clare. „Dar acestea ar trebui să fie balansate și echilibrate așa încât să nu fie pusă în pericol nici activitatea economică a companiilor sociologice, dar mai cu seamă interesul public, inclusiv față de banii, nu puțini, care se pompează în acest domeniu”, a menționat expertul la consultarea publică a proiectului de Regulament CEC privind organizarea și desfășurarea sondajelor de opinie și a exit-pollurilor în perioada electorală.

Promo-LEX propune reducerea de la 7 la 3-5 zile a termenului de examinare de către CEC a cererii pentru autorizarea efectuării sondajului de opinie. Experții consideră că autorizarea unui sondaj într-un termen de 7 zile, similar cu cel pentru înregistrarea concurenților electorali, ar fi o procedură disproporționată. Or, în opinia lor, efortul de examinare a unui astfel de dosar versus a celui de înregistrare al concurentului electoral ar fi mai redus.

Promo-LEX mai propune completarea Regulamentului cu subiecții care nu pot comanda, sponsoriza și efectua sondaje de opinie și exit-polluri. Referitor la anularea autorizării sondajului de opinie și interzicerea difuzării rezultatelor acestuia, Promo-LEX atrage atenția că nu este clar cum Comisia Electorală Centrală va stabili în calitate de motiv faptul că respectivul sondaj „afectează procesul electoral” și „influențează eronat opinia publică”. Aceste expresii, prevăzute în proiectul Regulamentului, conțin aprecieri cu caracter vag și general. Asociația recomandă excluderea lor sau precizarea mecanismelor de identificare a erorilor, a aspectelor și actorilor ce sunt afectați.

Promo-LEX este de părere că sondajele care nu se referă la tematica electorală sau politică pot fi desfășurate și fără permisiunea CEC. Respectiv, nu este necesară emiterea actului administrativ a președintelui CEC pentru asemenea sondaje.