logo

Proiect pilot cu participarea a 60 de elevi, cu ocazia Zilelor Europene ale Patrimoniului


https://www.ipn.md/index.php/ro/proiect-pilot-cu-participarea-a-60-de-elevi-cu-7967_1068308.html

60 de elevi din clasele a doua și a treia de la Liceul Gheorghe Asachi vor fi implicați într-un proiect pilot în care pot vedea pe viu ce înseamnă patrimoniul cultural al Republicii Moldova. Despre aceasta a anunțat Ion Ștefăniță, directorul Agenției de Inspectare și Restaurare a Monumentelor (AIRM ), într-o conferință de presă susținută la IPN.

Ion Ștefăniță a menționat că, pe parcursul a două zile, 26 și 27 septembrie, elevii vor merge la Orheiul Vechi, unde, în prima zi, vor vizita Mănăstirea rupestră, Mănăstirea în peșteră, Muzeul de Arheologie, Muzeul Casa Tradițională Țărănească. „A doua zi ne planificăm mai multe ateliere, cu lucru în echipă. Copiii vor avea ocazia să pună mâna pe un aluat, să învețe cum se împletesc colacii. O meșteriță le va arăta cum se țes covoarele”, a spus Ion Ștefăniță.

Directorul AIRM a spus că elevii vor lua parte și la o acțiune de salubrizare și la una în care vor vedea cum se culeg strugurii.

Proiectul este susținut de Ambasada Franței în Republica Moldova. Reprezentantul serviciului cultural al misiunii diplomatice franceze, Giovanni Cavallaro, a precizat că țara sa susține proiectul pentru că sunt implicați copii care învață limba franceză în clasele bilingve ale Liceului Gheorghe Asachi. „Susținând acest proiect, susținem patrimoniul cultural din Republica Moldova, respectiv, susținem instituția școlară francofonă din Chișinău”, a declarat Giovanni Cavallaro.

Anatolie Botnaru este un om de afaceri care susține logistica proiectului. „Pentru noi este o onoare că putem participa în educația copiilor. Este o mare responsabilitate. Prin prezența în sate, copiii de la oraș pot descoperi activități care se petrec de mii de ani în sate, cum ar fi recoltarea porumbului sau prepararea bucatelor tradiționale”, a declarat Anatolie Botnaru.

Lidia Cherdivară, profesoară la Liceul Gheorghe Asachi, dirigintă într-o clasă cu elevi de clasa a doua, a declarat că, prin participarea la proiect copiii vor cunoaște ce e acela un patrimoniu cultural, vor cunoaște cine le sunt străbunii. „Eu cred că ei, copiii, vor fi cei care, cu adevărat, vor ține la patrimoniul cultural”, a spus Lidia Cherdivară.

Elena Prisăcaru, o altă profesoară a Liceului Gheorghe Asachi, a menționat că proiectul reprezintă ceva nou pentru învățământ. „Trebuie să ieșim în natură, să arătăm copiilor cum crește vița de vie, ce se poate face din poamă, să le arătăm țesutul, care a dispărut din Republica Moldova”, a spus Elena Prisăcaru.